Wat is het Verenigingsloket
Het Verenigingsloket is een digitaal platform dat informatie en dienstverlening aan vereenvoudigt en centraliseert. Op die manier vermindert de administratieve last voor zowel de verenigingen als de lokale besturen en Vlaamse overheidsdepartementen die de dienstverlening aanbieden.
Het Verenigingsloket is een digitaal platform dat informatie en dienstverlening voor verenigingen van verschillende overheden en dienstverleners stroomlijnt en centraliseert.
Basisprincipes zijn:
hergebruik van bestaande voorzieningen en softwarecomponenten van de Vlaamse overheid (de ‘Vlaamse digitale bouwstenen’). Hierdoor kunnen besturen die al aangesloten zijn op gelijkaardige platformen als Mijn Burgerprofiel of e-loketondernemers ook vrij gemakkelijk aansluiten op het Verenigingsloket
optimaliseren van de digitale ketting: een vereniging vraagt online een subsidie, attest, vergunning … aan en krijgt deze ook online aangeleverd - niet langer nood aan onnodige verplaatsingen, mails of telefoontjes naar gemeentehuis of departement
slechts één keer gegevens delen: de gegevens worden opgeslagen in de nieuwe databron Verenigingsregister en daar geraadpleegd door overheden - niet langer nood om dezelfde info meermaals door te geven (of op te vragen)
één centraal startpunt voor informatie en dienstverlening (door koppeling eigen website gemeente, provincie of departement en Verenigingsloket) - niet langer zoeken welke overheid bevoegd is voor een specifiek attest, subsidie, vergunning …
Het Verenigingsloket wil geen bestaande e-loketten of tools van lokale besturen of overheidsdepartementen vervangen, maar wel overkoepelen. Door integratie met de Vlaamse bouwstenen kan de lokale informatie, verenigingsdata en productinformatie uit deze e-loketten doorstromen en via één platform (namelijk het Verenigingsloket) worden getoond.
Overheden kunnen op die manier tegelijk hun vertrouwde werkwijze of ICT-tools behouden en toch een groter bereik en meer uniformiteit tussen diensten intern en andere overheden realiseren.
Het Verenigingsloket is een overkoepelend webplatform dat verenigingen maximaal toeleidt naar informatie en dienstverlening. De afhandeling van de aanvragen en bijhorende dossiers (zoals erkenningen, vergunningen …) is de verantwoordelijkheid van de lokale besturen en overheidsdepartementen. Er wordt m.a.w. geen ‘back-end’ voorzien voor dossieropvolging.
Het Verenigingsloket is het overkoepelende webplatform om verenigingen en verenigingen in wording te ondersteunen m.b.t. informatie en dienstverlening. Departement Cultuur, Jeugd en Media bouwt het Verenigingsloket en wil hiermee de verenigingswerking van alle lokale besturen, provincies en Vlaamse departementen ondersteunen.
Een essentieel onderdeel om informatie en dienstverlening efficiënt aan te bieden, is databeheer. Een vereniging en haar contactpersonen moeten immers eerst gekend zijn alvorens er dienstverlening op maat kan worden aangeboden. Daarom bouwt Digitaal Vlaanderen tegelijkertijd aan het Verenigingsregister, de nieuwe databron voor (feitelijke) verenigingen.
Het Verenigingsloket is een webplatform voor verenigingen, gebouwd door het Departement Cultuur, Jeugd en Media. Vertegenwoordigers van een vereniging kunnen via dit platform informatie en diensten van overheden raadplegen, maar eveneens de eigen gegevens registreren, nakijken en aanpassen.
Het Verenigingsregister is de centrale databank voor verenigingsgegevens, een datacomponent door Digitaal Vlaanderen gebouwd. Het register is gericht naar overheden en publieke instellingen die in het kader van hun dienstverlening aan verenigingen nood hebben aan hun gegevens om deze te identificeren.
Een vereniging kan via het Verenigingsloket makkelijker info delen met overheden en dienstverlening aanvragen:
eigen gegevens registreren, raadplegen en aanpassen
andere verenigingen zoeken
totaaloverzicht van informatie en dienstverlening raadplegen
up-to-date informatie op maat van verenigingen over algemene onderwerpen als de verenigingsvorm en de juridische implicaties van deze keuze, fiscale en administratieve verplichtingen, uitreiken attesten, …
aanvraag van een bepaalde dienst of product starten, zoals een subsidieaanvraag bij een departement, toelating voor een evenement bij de gemeente, …
raadplegen en opvolgen van dossiers bij verschillende overheden