Gedaan met laden. U bevindt zich op: Verenigingen van Kortrijk beschikbaar op het Verenigingsloket Verenigingsloket

Verenigingen van Kortrijk beschikbaar op het Verenigingsloket

Nieuwsbericht
3 oktober 2024

Vanaf nu kunnen 447 verenigingen uit Kortrijk zelf hun eigen data nakijken en aanpassen indien nodig op het Verenigingsloket. De stad heeft er de lokale verenigingsdata gepubliceerd  zodat de verenigingen nu vindbaar zijn voor een veel ruimer publiek. 

Stad Kortrijk heeft als een van de eerste lokale besturen hun verenigingsdata verzameld, geuniformiseerd en overgedragen aan het Verenigingsregister. Dit betekent dat 447 verenigingen in Kortrijk vanaf nu zelf hun gegevens kunnen nakijken en aanpassen op het Verenigingsloket indien nodig, naast de verenigingen die zichzelf reeds hadden geregistreerd op het loket.

Voor de stad zelf is de dataoverdracht ook een grote meerwaarde. De stad zal nu over betere, up-to-date data beschikken, doordat de centraal bewaarde data bij elke interactie met de overheid zal hergebruikt worden. De nodige aanpassingen zullen sneller worden opgemerkt en aangepaste data zullen ineens voor alle overheden beschikbaar zijn. Dit zorgt voor minder administratieve lasten en een efficiëntere samenwerking tussen de stad en de verenigingen.

Tegen eind 2027 moeten alle lokale besturen en Vlaamse overheidsdepartementen hun verenigingsdata migreren naar het Verenigingsregister. Stad Kortrijk wachtte deze verplichting niet af en koos nu al voor een beter databeheer!

Voor de verenigingen in Kortrijk zelf biedt dit verschillende voordelen:

  • Betere zichtbaarheid: verenigingen kunnen een groter publiek bereiken en daardoor meer potentiële leden en vrijwilligers werven.
  • Meer transparantie: verenigingen kunnen zelf hun data nakijken en aanpassen. Hierdoor krijgen ze inzicht in wat de overheid van hen weet
  • Veiligere data-uitwisseling: de persoonsgegevens worden op een veilige en juridisch correcte manier uitgewisseld tussen vereniging en overheid, en tussen overheden onderling.
  • Betere toegang tot diensten: makkelijkere toeleiding naar dienstverlening op maat van de specifieke vereniging (subsidies, vergunningen, attesten … )