Klacht over het VEKA?
Hebt u een klacht over de werking van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap? Probeer dit eerst met de betrokken afdeling zelf op te lossen. Misschien kunt u door overleg samen een oplossing vinden. Lukt dat niet? Volg dan de klachtenprocedure bij de Vlaamse overheid. Deze verloopt in 3 stappen en is kosteloos.
Wanneer u niet tevreden bent over de wijze waarop u door het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) of door een personeelslid van het agentschap werd behandeld, kunt u hiertegen schriftelijk (per e-mail of brief) of mondeling (telefonisch of via een persoonlijk gesprek) klacht indienen.
De klacht zal worden behandeld door een persoon die niet bij de feiten waarop de klacht betrekking heeft, betrokken is geweest. De persoon die de klacht behandelt, is verplicht het beroepsgeheim te respecteren en een strikte neutraliteit in acht te nemen. Aan de klachtenbehandelaar kunnen geen instructies worden gegeven over de wijze waarop de klacht inhoudelijk behandeld wordt.
Voor het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap werd de heer Frederik Dewaele als klachtenmanager aangesteld.
Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap zal enkel klachten behandelen die betrekking hebben op:
- een concrete handelwijze van een bestuursinstelling in een bepaalde aangelegenheid
- of de concrete toepassing van een bestaande regelgeving.
De klachtenprocedure is niet van toepassing op:
- algemene klachten over regelgeving
- algemene klachten over het (al dan niet) gevoerde beleid
- klachten over beleidsvoornemens of verklaringen.
Regelgeving
De afspraken en regels voor het klachtenmanagement van de Vlaamse overheid zijn vastgelegd in hoofdstuk 5 van het Bestuursdecreet(PDF bestand opent in nieuw venster) van 7 december 2018.