Gedaan met laden. U bevindt zich op: Verplichtingen onder ETS2 Energie- en klimaatbeleid voor ondernemingen

Verplichtingen onder ETS2

Als een gereglementeerde entiteit onder het toepassingsgebied van ETS2 valt, moet deze voldoen aan een aantal verplichtingen. Een overzicht van deze verplichtingen vindt u op deze pagina.

Monitoringsverplichtingen vanaf 1 januari 2025: dringend actie vereist

Vanaf 1 januari 2025 dienen de ETS2-plichtigen (in principe accijnsplichtigen die instaan voor uitslag tot verbruik van energieproducten) hun emissies te monitoren en te rapporteren. Hiervoor is een broeikasgasvergunning en een goedgekeurd monitoringplan vereist. De ETS2-plichtige dient hiervoor dringend actie te ondernemen. Zie “Aanvraag vergunning voor broeikasgasemissies” en “Monitoring vanaf 1 januari 2025” verderop deze pagina.

Ondernemingen die instaan voor uitslag tot verbruik van energieproducten die niet-ETS2-plichtig zijn, moeten kunnen aantonen via het vergunningenformulier dat ze geen ETS2-plichten hebben. Zie “Aanvraag vergunning voor broeikasgasemissies” verderop deze pagina voor meer informatie.

Op 25 oktober 2024 organiseerde het VEKA een informatiesessie in Brussel voor alle ETS2 gereglementeerde entiteiten, vertegenwoordigers van de sectorfederaties en andere geïnteresseerden. De informatiesessie ging in op de praktische operationalisering van ETS2 door gereglementeerde entiteiten, meer bepaald over de stand van zaken van de beoordeling van de ontwerp monitoringplannen, ‘best practices’, veel voorkomende fouten en het goedkeuringsproces. Daarnaast gaf het VEKA meer informatie over de eerste rapportering over historische emissies van 2024, die tegen 30 april 2025 ingediend moeten worden. Er is geen opname, maar de PowerPoint-presentatie is wel beschikbaar(PDF bestand opent in nieuw venster).

Bevoegde autoriteiten van ETS2 in België

In België zullen de gewesten optreden als bevoegde autoriteit voor ETS2 (net als voor ETS vaste installaties en ETS luchtvaart). De volgende administraties zijn verantwoordelijk:

Elke gereglementeerde entiteit onder ETS2 zal slechts één bevoegde autoriteit hebben. De relevante bevoegde autoriteit voor elke ETS2-entiteit wordt bepaald door het gewest waarin de maatschappelijke zetel is geregistreerd. Er wordt geen rekening gehouden met de locatie van de belastingdepots waar de uitslag tot verbruik plaatsvindt, noch met de locatie van de eindconsumenten.

Het register van broeikasgassen zal net zoals bij ETS1 worden beheerd door de federale overheid, FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu(opent in nieuw venster), helpdesk@climateregistry.be(opent in uw e-mail applicatie), +32 2 524 95 44

Toepassingsgebied van ETS2

Onder ETS2 zijn niet de eindgebruikers, maar de accijnsplichtigen (i.e. de juridische entiteit die instaat voor uitslag tot verbruik) verantwoordelijk voor de verplichtingen inzake monitoring, rapportering en verificatie van emissies. Vanaf 2027 zijn zij ook verantwoordelijk voor het inleveren van de noodzakelijke emissierechten. Bovendien moeten zij vanaf 1 januari 2025 over een broeikasgasvergunning beschikken.

ETS2 is van toepassing op de meeste brandstoffen die worden verbruikt in de gebouwensector, het wegvervoer en de niet-ETS1-industrie.

Meer details over het toepassingsgebied kunt u hieronder terugvinden.

Verplichtingen voor ETS2-entiteiten

ETS2 zal vanaf 1 januari 2025 in verschillende fasen in werking treden:

  • Emissies 2024: Retroactieve rapportering van historische emissies (tegen 30 april 2025).
  • Emissies 2025-2026: Regels inzake monitoring, rapportering en verificatie (monitoringplan en broeikasgasvergunning vanaf 1 januari 2025).
  • Vanaf emissies 2027: Verplichting tot het inleveren van emissierechten.

Webinars en informatiesessies

Om een vlotte informatiedoorstroming naar de gereglementeerde entiteiten onder ETS2 en andere belanghebbenden te garanderen, organiseert het VEKA twee publieke webinars over ETS2.

Op 23 mei 2024 vond een eerste digitale informatiesessie plaats, met als onderwerp een introductie tot emissiehandel en ETS2. Tijdens dit webinar werden de algemene principes van een emissiehandelssysteem besproken, evenals de algemene verplichtingen onder ETS2 en voor wie deze gelden, wat een broeikasgasvergunning inhoudt, en wat de verschillende deadlines zijn. De opname en presentaties van deze sessie kunnen hieronder worden gedownload.

Op 5 juni 2024 vond een tweede digitale informatiesessie plaats, met als onderwerp de monitoring, rapportering en verificatie onder ETS2. Tijdens dit webinar werd besproken hoe brandstofstromen in kaart kunnen worden gebracht, welke stappen en methodologieën nodig zijn om emissies correct te berekenen, en welke monitoringsvereisten gelden voor verschillende soorten gereglementeerde entiteiten. Het eerste monitoringplan moet uiterlijk op 31 augustus 2024 worden ingediend bij het VEKA. De opname en presentaties van deze sessie kunnen hieronder worden gedownload.

Op 18 juni 2024 en 24 juni 2024 organiseerde een externe consultant, in opdracht van de Europese Commissie, webinars over de verplichtingen met betrekking tot ETS2. De opname en presentaties van deze sessie kunnen hieronder worden geraadpleegd.

Op 25 oktober 2024 organiseerde het VEKA een informatiesessie in Brussel voor alle ETS2 gereglementeerde entiteiten, vertegenwoordigers van de sectorfederaties en andere geïnteresseerden. De informatiesessie ging in op de praktische operationalisering van ETS2 door gereglementeerde entiteiten, meer bepaald over veelvoorkomende fouten en best practices van het monitoringplan. Daarnaast gaf het VEKA meer informatie over de eerste rapportering over historische emissies van 2024, die tegen 30 april 2025 ingediend moeten worden. Er is geen opname, maar de PowerPoint-presentatie is wel beschikbaar(PDF bestand opent in nieuw venster).