Eerste taxivergunningen vervallen vanaf 1 januari 2025
Op 1 januari 2020 werd de eerste vergunning voor het Individueel Bezoldigd Personenvervoer uitgedeeld. Zo’n vergunning is vijf jaar geldig. Dat betekent dat de eerste vergunningen op 31 december 2024 vervallen.
Wilt u als exploitant actief blijven in de sector? Vraag dan tijdig uw nieuwe vergunning aan. Lees in dit nieuwsbericht hoe u dat doet.
In het kort
- U zal drie maanden op voorhand een mail ontvangen met een link waarmee u uw vergunning opnieuw kunt aanvragen.
- Bestaande informatie wordt automatisch overgenomen. Daarna moet u uw aanvraag zelf aanvullen met informatie en documenten die mogelijk veranderd zijn.
- Wordt uw vergunningsaanvraag goedgekeurd? Dan moet u op de vervaldag van uw vorige vergunning de nodige kaarten omwisselen.
Vraag uw nieuwe vergunning aan als exploitant
- Stap 1
Centaurus 2020 kopieert uw bestaande vergunning en maakt een nieuwe aanvraag aan
Drie maanden voordat uw vergunning vervalt, zal Centaurus 2020 uw bestaande vergunning kopiëren en automatisch een nieuwe ‘aanvraag vergunning’ aanmaken. U vindt die kopie terug bij ‘Mijn aanvragen vergunningen’. U ontvangt een automatische e-mail met een link naar de aanvraag, die herhaald zal worden zolang u nog geen nieuwe aanvraag hebt ingediend.
- Stap 2
Centaurus 2020 neemt in de kopie alle gegevens over die al kunnen worden overgezet
Denk aan uw bedrijfsnaam of het gelijkvormigheidsattest van uw voertuig.
- Stap 3
Vul de kopie zelf aan met extra gegevens
Het uittreksel van het strafregister wordt bijvoorbeeld niet zomaar overgenomen omdat u een meer recente versie moet indienen.
- Stap 4
Dien uw vergunning in
Uw stad of gemeente zal uw vergunning evalueren. Wanneer uw vergunning goedgekeurd wordt, krijgt uw nieuwe vergunning de status ‘Wachten op start’ in Centaurus 2020.
- Stap 5
U ontvangt uw nieuwe vergunningskaart van uw stad of gemeente
Houd er rekening mee dat u die pas kunt gebruiken op de dag dat uw nieuwe vergunning effectief start. Die datum vindt u terug op de vergunningskaarten zelf. Op de dag dat uw oude vergunning afloopt en uw nieuwe vergunning start, ontvangt u een automatische e-mail ter herinnering. Op die dag moet u alle kaarten in uw voertuig vervangen door de nieuwe kaarten. Aangezien uw vergunningsnummer en de identificatienummers van uw voertuigen dezelfde blijven, moet u niets wijzigen aan de gegevens die u naar de rittendatabank Chiron stuurt.
Bestuurderspassen en machtigingen
Ook de eerste bestuurderspassen of machtigingen zullen vervallen vanaf 1 januari 2025. Voor die documenten worden de gegevens niet automatisch overgenomen voor de vernieuwing van uw aanvraag. Vraag beide documenten zelf opnieuw aan via Centaurus 2020. U krijgt een automatische e-mail wanneer uw bestuurderspas of machtiging zal vervallen. U ontvangt die voldoende maanden op voorhand en krijgt nadien nog verschillende herinneringen.
Hebt u nog vragen? Stuur dan een e-mail naar taxi@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).