Gedaan met laden. U bevindt zich op: Stappen bij problemen met de woningkwaliteit

Stappen bij problemen met de woningkwaliteit

Als de woning die u huurt gebreken vertoont, kunt u een aantal stappen ondernemen die we hieronder verder beschrijven.

Wat kunt u eerst zelf doen als uw woning niet in orde is?

En wat moet u doen als u het probleem zelf niet kan oplossen?

Wat kunt/moet u eerst zelf doen?

Probeer het probleem altijd eerst samen met de verhuurder op te lossen.

  • Stap 1

    Schrijf op wat niet in orde is

    Als uw huurwoning volgens u niet in orde is, maak dan eerst en vooral een lijstje waarin u de gebreken opsomt. Het overzicht van de woningkwaliteitsnormen vindt u hier terug. Kijk dit lijstje na en schrijf op wat er volgens u niet in orde is in uw woning.

    Neem ook de kleinere gebreken op in uw lijstje en maak foto’s van de gebreken.

  • Stap 2

    Ga na wie de herstellingen moet doen

    Ga voor elk gebrek na wie het onderhoud of de herstelling moet uitvoeren: de verhuurder of uzelf. U moet hierbij rekening houden met de huurwetgeving en uw huurcontract.

    Als u niet zeker weet wie de herstelling moet uitvoeren, kunt u advies vragen aan de woondienst of het OCMW in uw gemeente of aan de huurdersbond. Hou er wel rekening mee dat de huurdersbond een kleine bijdrage kan vragen voor haar advies.

  • Stap 3

    Praat met de verhuurder

    Signaleer het probleem zo snel mogelijk aan de verhuurder.

    Als u de herstelling zelf moet uitvoeren, laat de verhuurder dan schriftelijk weten (per e-mail of aangetekende brief) hoe en wanneer u dit wilt doen.

    Als de verhuurder de herstelling moet uitvoeren, breng hem dan schriftelijk op de hoogte van de problemen aan uw woning en vraag hem om de nodige herstellingen te doen. U kunt hiervoor deze modelbrief(Word bestand opent in nieuw venster) gebruiken. Voeg zeker een kopie van de foto’s van de gebreken bij de brief aan de verhuurder. Als de verhuurder niet reageert, stuur hem dan een herinneringsbrief.

    Spreek vervolgens met de verhuurder af op welke dag (of dagen) de herstellingen kunnen gebeuren. Zorg er voor dat de verhuurder de werken kan (laten) uitvoeren op de afgesproken dag (of dagen).

Wat als u het probleem niet zelf kunt oplossen?

Als u er niet samen met de verhuurder uit geraakt dan heeft u volgende mogelijkheden:

  • U kunt gebreken aan uw woning melden bij de gemeente. De gemeente kan de woning laten onderzoeken door een woningcontroleur. Bij vaststelling van problemen kan ze de waarschuwingsprocedure of de administratieve procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid toepassen. Als de woningkwaliteitsproblemen niet snel opgelost geraken, kan dit leiden tot een ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring van de woning. Deze procedures zijn gratis.
  • U kunt ook een verzoenings- of bemiddelingsprocedure starten via een lokale bemiddelaar of het vredegerecht als u bijvoorbeeld de huurovereenkomst wil beëindigen of een lagere huurprijs wil bekomen omwille van de problemen in de woning. Deze bemiddelingsprocedure is ook gratis. De vrederechter kan ook tussenkomen als er onenigheid is over wie de herstellingen aan de woning moet uitvoeren. Let wel u mag niet zomaar stoppen met het betalen van het huurgeld, want dan riskeert u een dagvaarding door de verhuurder.