Gedaan met laden. U bevindt zich op: UBO-register Juridisch

UBO-register

Volgens de Europese antiwitwasregelgeving zijn alle vennootschappen en vzw’s verplicht hun uiteindelijke begunstigden te registreren en te publiceren via het UBO-register. 

Wie zijn de begunstigden bij vennootschappen?

Bij vennootschappen identificeert u de uiteindelijke begunstigden nadat u een cascadetest toepast.

Dit zijn de categorieën van uiteindelijke begunstigden bij vennootschappen:

  1. Natuurlijke personen met 25 procent van de stemrechten en/of eigendomsbelang.
  2. Natuurlijke personen die via andere dan stemrechten en/of eigendomsbelang zeggenschap hebben over de vennootschap.
  3. De personen die behoren tot het leidinggevend personeel.

De uiteindelijke begunstigden van SHM’s vallen in de tweede categorie of soms in de derde categorie.

Wie zijn de begunstigden bij VZW's?

Bij VZW’s zijn de uiteindelijke begunstigden:

  • De leden van de raad van bestuur
  • De personen die gemachtigd zijn de vereniging te vertegenwoordigen
  • De personen belast met het dagelijks bestuur van de (internationale) vereniging of stichting

Concreet zijn dit dus: de leden van uw raad van bestuur, de coördinator (of eventueel een andere persoon daartoe gemachtigd) belast met het dagelijks bestuur.

Informatie registreren en het register up-to-date houden

Hoe u als wettelijk vertegenwoordiger van een rechtspersoon toegang kunt krijgen tot de toepassing en informatie kunt registreren, leest u in de gebruikershandleidingen van het FOD Financiën:

De informatie over uiteindelijke begunstigden in het UBO-register moet toereikend, accuraat en actueel zijn. Vanaf 11 oktober 2020, moet u jaarlijks bevestigen dat de informatie in het UBO-register toereikend, accuraat en actueel is en moet u ze bijwerken, als dit nodig is. Elke wijziging van informatie die al in het register staat, moet u binnen de maand meedelen.