Gedaan met laden. U bevindt zich op: Actualisatie van de inschrijvingsregisters Procedure verkoop sociale koopwoning of kavel
Actualisatie van de inschrijvingsregisters
U moet de inschrijvingsregisters minstens in elk oneven jaar actualiseren. Daarbij gaat u na of minstens de kandidaat-kopers die het tweede kalenderjaar voor de actualisatie al waren ingeschreven, nog aan de inkomensvoorwaarde voldoen. Dit moet u niet doen als u die controle al in het vorige kalenderjaar uitvoerde.
Vindt u via de elektronische bevraging van de overheidsdatabanken geen of onvoldoende informatie? Dan vraagt u de nodige gegevens bij de kandidaat-koper op. U bepaalt dan zelf een redelijke termijn waarbinnen hij moet antwoorden.
Wanneer mag u een kandidaat-koper uit het register schrappen?
U mag een kandidaat-koper uit het register schrappen:
- als de kandidaat-koper niet meer voldoet aan de inkomensvoorwaarde. U betaalt dan het inschrijvingsgeld terug. Opgelet: als u op basis van een elektronische bevraging vaststelt dat een kandidaat-koper niet meer aan de voorwaarde voldoet, dan moet u hem dit melden en hem nog de mogelijkheid geven om hierop te reageren. De kandidaat-koper heeft hiervoor vijftien kalenderdagen de tijd.
- als de kandidaat-koper niet of niet op tijd antwoordt op de vragen die u heeft gesteld. In dat geval betaalt u het inschrijvingsgeld niet terug.
Uitzondering: kan de kandidaat overmacht aantonen, dan mag u hem niet schrappen uit het register. De kandidaat moet deze overmacht wel binnen een redelijke termijn aantonen. U bepaalt zelf wat die redelijke termijn is. U beoordeelt de overmacht en neemt daarvoor een gemotiveerde beslissing.