Op deze pagina verduidelijken we het concept van de raamovereenkomst, zoals het staat in artikel 43 van de wet op overheidsopdrachten van 17 juni 2016. Medewerkers van woonmaatschappijen lezen hieronder waarop ze best letten als ze via een raamovereenkomst opdrachten toewijzen.
Definitie
Een raamovereenkomst is een overeenkomst tussen één of meer aanbestedende overheden en één of meer opdrachtnemers. Via de raamovereenkomst legt u voor een bepaalde periode de voorwaarden over de te plaatsen opdrachten vast, namelijk voor de prijzen en eventueel de beoogde hoeveelheden (artikel 2, 35° van de wet overheidsopdrachten van 17 juni 2016).
Een raamovereenkomst afsluiten schept een kader aan voorwaarden waarbinnen u concrete opdrachten kunt toewijzen.
U kunt een raamovereenkomst afsluiten met één of met meerdere opdrachtnemers. Welke optie u kiest, maakt u reeds bekend in de aankondiging van de opdracht. De wijze waarop een concrete opdracht binnen een raamovereenkomst geplaatst wordt, hangt af van deze keuze. U vindt over de beide types meer informatie onderaan deze pagina.
U kan een raamovereenkomst plaatsen via elke plaatsingsprocedure.
Belangrijk: U moet niet alle voorwaarden vooraf vastleggen. Het is net eigen aan een raamovereenkomst dat u bijvoorbeeld de hoeveelheden kunt aanpassen aan de behoeften van het moment.
Aandachtspunten
Waarop moet u letten bij het opstellen van uw raamovereenkomst? Klik telkens op de titels hieronder voor meer uitleg.
Opties
Document VM/B 2017 eerste deel voor raamcontracten
U vindt het eerste deel voor raamcontracten van werken bij alle andere VM/B 2017 documenten op onze pagina ‘ontwerp en bestek’.
Meer informatie?
Voor meer informatie of met vragen kunt u terecht op overheidsopdrachten.wonen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).