Hogeronderwijsinstellingen kunnen mogelijke grondaankopen in het Vlaamse Gewest signaleren aan de VMSW. Zij zijn immers het best geplaatst om in te schatten welke locaties geschikt zijn voor de realisatie van bijkomende basiskoten. De hogeronderwijsinstelling garandeert daarbij de realisatie van de basiskoten. Gronden die al in eigendom zijn van de hogeronderwijsinstelling, komen niet in aanmerking.
De VMSW koopt de gronden rechtstreeks aan, maximaal tegen schattingsprijs (geschat door VLABEL), en geeft ze vervolgens in erfpacht aan de hogeronderwijsintelling om er basiskoten op te realiseren.
Hoe een grondaankoop aanvragen?
De hogeronderwijsinstelling vraagt een grondaankoop aan door een e-mail te sturen naar helpdesk.vastgoed.wonen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie). Bij deze mail voegt de hogeronderwijsinstelling zeker volgende gegevens of documenten:
- een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier (te ondertekenen door twee personen die de hogeronderwijsinstelling rechtsgeldig kunnen verbinden). Voor deze aanvraag vult u het aanvraagformulier in Excel(Excel bestand opent in nieuw venster) in, dat uw vervolgens omzet in pdf.
- de beslissing van de raad van bestuur van de hogeronderwijsinstelling om bij de VMSW een aanvraag tot grondaankoop in te dienen
- een op basis van de modellen opgemaakte rechtsgeldige verkoopbelofte voor alle bebouwde(Word bestand opent in nieuw venster) of onbebouwde gronden(Word bestand opent in nieuw venster) met vermelding van de vraagprijs en het voorwerp. Die verkoopbelofte is minstens zes maanden geldig vanaf de aanvraagdatum.
- een kadastraal plan waarop de aan te kopen grond is aangeduid
- het principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen met de realisatie van het project
- een verklaring op erewoord dat minstens 80% van de netto vloeroppervlakte van het project functioneel zal worden aangewend als basiskot, gemeenschappelijke ruimte of technische ruimte
- een verklaring dat de grond (of delen ervan) geen eigendom is van de hogeronderwijsinstelling
- indien van toepassing: een volmacht waaruit blijkt dat de aanvrager handelt in de naam en voor rekening van de hogeronderwijsinstelling
Naast deze verplicht bij te voegen documenten is het aangeraden om ook de volgende documenten bij te voegen. Denk aan:
- een stedenbouwkundig uittreksel
- bij splitsing van een of meerdere kadastrale percelen: een opmetingsplan opgemaakt door een landmeter (precad klaar)
- verhuurcontracten
- een bodemattest
- een eigendomsattest
- een asbestattest
- een EPC-attest
- een keuringsattest elektriciteit
- indien stookolietank aanwezig: een keuringsverslag
Hoe verloopt de beoordeling van de vraag tot grondaankoop?
Na uw aanvraag worden volgende stappen gezet:
- beoordeling van de ontvankelijkheid en volledigheid van de aanvraag
- beoordeling van de prijs
- beslissing van de raad van bestuur van de VMSW over de aankoop en de erfpacht e
- grondaankoop en afsluiten erfpachtovereenkomst
Wat houdt de erfpachtovereenkomst precies in?
In de erfpachtovereenkomst worden volgende voorwaarden opgenomen:
- canon: 1 euro/jaar
- duurtijd: overeen te komen maar afgestemd op de looptijd van de lening
- realiseerbaarheid project: verkrijgen van een definitieve, uitvoerbare, niet betwiste omgevingsvergunning (ontbindende voorwaarde)
- aanvangstermijn bouwwerken: binnen de 5 jaar na de start van de erfpachtovereenkomst (gemotiveerd verlengbaar)
- oplevering bouwwerken: binnen de 8 jaar na de start van de erfpachtovereenkomst (gemotiveerd verlengbaar)
- functioneel gebruik gebouw: minstens 80% van de netto vloeroppervlakte moet worden aangewend als basiskot, gemeenschappelijke ruimte of technische ruimte