Gedaan met laden. U bevindt zich op: Doorbetalingsgarantie Financiële voordelen voor eigenaars

Doorbetalingsgarantie

Sinds 29 april 2019 bestaat er nieuwe regelgeving die de werking van de woonmaatschappijen voor ingehuurde woningen wilt versterken. Eigenaars van woningen die hun woning verhuren aan een woonmaatschappij, kunnen zich sinds 29 april 2019 richten tot Wonen in Vlaanderen als een woonmaatschappij de huurprijs of huurschade niet betaalt aan hen.

Doorbetalingsgarantie huurprijs

Een eigenaar die verhuurt aan een woonmaatschappij en die, om welke reden dan ook, de huurprijs niet ontving van de woonmaatschappij, kan een aanvraag indienen bij Wonen in Vlaanderen voor de doorbetaling van de huurprijs. De doorbetaling geldt enkel voor de huurprijs en niet voor de kosten en lasten.

Aan welke voorwaarden moet de aanvraag voldoen?

  1. De huurprijs die in de huurovereenkomst staat mag niet hoger zijn dan de maximale huurprijs om in aanmerking te komen voor de huursubsidie.
  2. De verschuldigde huurprijs is vervallen, is niet betaald en mag niet betwist worden.

Welke documenten moet de eigenaar bezorgen bij een vraag tot doorbetaling van de huurprijs?

  1. Een kopie van de huurovereenkomst van het betrokken pand
  2. Een ondertekende verklaring op eer dat de huurprijs niet betaald is en dat de vervallen en niet-betaalde huurprijs niet betwist wordt.

Wat zijn de stappen die Wonen in Vlaanderen zal volgen naar de eigenaar toe bij het ontvangen van een vraag tot doorbetaling?

  1. Wonen in Vlaanderen onderzoekt of de aanvraag volledig is en of ze alle vereiste documenten bevat.
    Als dat niet zo is, brengt ze de aanvrager op de hoogte dat de aanvraag niet ontvankelijk is door onvolledigheid en dat Wonen in Vlaanderen ze afsluit. De eigenaar kan dan, als hij dat wilt, een nieuwe aanvraag indienen.
  2. Als de aanvraag ontvankelijk is, start Wonen in Vlaanderen een onderzoek op. Binnen de drie dagen na ontvangst van het verzoek neemt Wonen in Vlaanderen contact op met de woonmaatschappij.
  3. Als het een vergetelheid is, dan voert de woonmaatschappij de betaling uit. De woonmaatschappij bezorgt aan Wonen in Vlaanderen een verklaring op eer dat het de betaling zal uitvoeren (aan de eigenaar-verhuurder). Wonen in Vlaanderen laat dit weten aan de aanvrager en sluit de aanvraag af.
  4. Als het geen vergetelheid is, treedt de procedure voor de doorbetaling in werking.

De procedure voor de doorbetaling:

Het ondersteuningsteam van Wonen in Vlaanderen coördineert alle aspecten die aan de doorbetaling gelinkt zijn.

Zolang Wonen in Vlaanderen geen leningen of overbruggingskredieten kan verlenen aan woonmaatschappijen, stelt ze een vordering op ten aanzien van de woonmaatschappij. Ze doet dit voor het bedrag van de doorbetaling die gebeurde aan de eigenaar-verhuurder.

Wonen in Vlaanderen neemt de verplichting tot betaling van de huurprijs maximaal gedurende 9 opeenvolgende maanden over.

Wat na negen opeenvolgende maanden van niet-betaling?

Dan zal Wonen in Vlaanderen in de volgende gevallen van rechtswege alle huurovereenkomsten voor ingehuurde woningen overnemen van de woonmaatschappij (zie artikel 4.58 Vlaamse Codex Wonen(opent in nieuw venster)):

  • De woonmaatschappij bevindt zich in één van de volgende gevallen:
    • de erkenning is ingetrokken
    • de aanvraag tot het faillissement of een procedure tot vereffening of gerechtelijke ontbinding is opgestart
    • de woonmaatschppij slaagt er niet in om, na afloop van een periode van negen maanden waarin Wonen in Vlaanderen de verplichting tot betaling van de huurprijs overnam, zijn huurbetalingsverplichtingen terug na te komen
  • de verhuurder verleende zijn toestemming om de huurovereenkomst over te dragen
  • de huurprijs die in de huurovereenkomst staat mag de huursubsidiegrenzen niet overschrijden
  • de bepalingen in de huurovereenkomst mogen niet in strijd zijn met de decreten en uitvoeringsbesluiten die van toepassing zijn op woonmaatschappijen.

Doorbetalingsgarantie huurschade

Een eigenaar die verhuurt aan een woonmaatschappij en waarvan de woonmaatschappij de verschuldigde huurschade niet betaalt, zoals de rechter dit bepaalde in het vonnis, kan een aanvraag bij Wonen in Vlaanderen indienen voor de betaling van de verschuldigde huurschade. Let op: de doorbetaling geldt enkel voor de vergoeding van de aangerichte huurschade. Wonen in Vlaanderen betaalt niet de gerechtskosten.

Welke documenten moet de eigenaar bezorgen bij een vraag tot doorbetaling van de huurschade?

  1. een kopie van de huurovereenkomst van het betrokken pand
  2. een kopie van het vonnis, waaruit blijkt dat de woonmaatschappij verantwoordelijk wordt gesteld voor de vergoeding van de huurschade
  3. een ondertekende verklaring op eer dat de vergoeding van de huurschade niet betaald is

Wonen in Vlaanderen onderzoekt de aanvraag. De eigenaar ontvangt uiterlijk binnen een maand na het indienen van de aanvraag een beslissing van Wonen in Vlaanderen. Bij een positieve beslissing betalen we de verschuldigde huurschade binnen de drie werkdagen uit.

Informatie voor eigenaars

Eigenaars die hun woning aan een woonmaatschappij verhuren vinden alle informatie over de doorbetalingsgarantie in het burgerluik van deze website. Ook het formulier om een effectieve doorbetaling aan te vragen staat daar.