Digitale oefenkansen Nederlands voor nieuwkomers met NedBox
Een nieuwe taal leren lukt het best wanneer je vaak met die taal in contact komt en veel oefent, ook buiten de taalles. Daarom ontwikkelde de KU Leuven enkele jaren geleden NedBox, een website waar anderstalige volwassenen Nederlands kunnen oefenen via tv-fragmenten en krantenartikels. Dit najaar kwam daar nog een nieuwe tool bij: de NedBox-app. We spraken Helena Van Nuffel, coördinator bij NedBox.
Wat houdt de NedBox-app in en voor wie is hij bedoeld?
De NedBox-app is een gratis app voor anderstalige (jong)volwassenen die Nederlands willen oefenen voor het dagelijks leven. Het startscherm is een kaart van een fictieve stad, met herkenbare plaatsen zoals een winkel, een station, een school, … Als je op een gebouw klikt, kan je kiezen uit verschillende oefeningen die met die plek te maken hebben. Zo kan je bij het ziekenhuis oefenen om de hulpdiensten te bellen of je aan te melden bij het onthaal. Bij het stadhuis leer je bijvoorbeeld info van de gemeente begrijpen of een online afspraak maken.
Je kan dus verschillende taalvaardigheden oefenen met de app?
Dat klopt, via luister-, lees- en spreekopdrachten oefen je de taal die je nodig hebt in allerlei levensechte situaties. Je oefent in je eigen tempo, herhaalt zoveel je wil en leert uit de feedback op je antwoorden. De oefeningen zijn interactief, in het bijzonder de spreekoefeningen. Daarin maken we gebruik van vernieuwende spraaktechnologie met een chatbot. De app bevat ook motiverende game-elementen zoals een spelletje om woordenschat te oefenen en uitdagingen waarmee je extra punten en badges kunt verdienen.
In welke situaties kan de app vooral worden gebruikt?
De app is bedoeld als extra oefenkans, als aanvulling op het bestaande aanbod van taallessen en -oefenkansen. De oefeningen in de app zijn kort en motiverend, ideaal dus om regelmatig even te oefenen, tussen andere bezigheden door. Als je staat te wachten op de bus bijvoorbeeld. Of tijdens een pauze op het werk. Zo spraken we met twee nieuwkomers die werken als maaltijdbezorger en de app gebruiken tussen de bestellingen door. Oefenen met de NedBox-app kan dus letterlijk altijd, waar en wanneer het je uitkomt. De slagzin is dan ook ‘Nederlands voor elke dag, op elk moment van de dag’.
Van waar kwam het idee om het oefenaanbod van NedBox uit te breiden met een mobiele applicatie?
We stelden vast dat steeds meer gebruikers van de NedBox-website oefenen op hun telefoon, volgens onderzoek het belangrijkste device voor anderstalige nieuwkomers. Dat gaat prima want de website is helemaal ‘responsive’ en past zich dus aan aan het scherm van je toestel. Toch merkten we dat niet elk oefentype zich even goed leent voor een klein scherm. Bovendien kregen we regelmatig de vraag van NedBox-gebruikers ‘Hebben jullie ook een app?’.
Er zijn nu dus twee NedBox-tools: de website en de app. Hoe verhouden die zich tot elkaar?
Beide tools gaan uit van dezelfde principes. Hoe leren volwassenen een taal? Wat werkt bij online leren? Met de (wetenschappelijke) antwoorden op die vragen hebben we bij de ontwikkeling van beide tools rekening gehouden. Net als bij de NedBox-website, zit je ook als gebruiker van de NedBox-app aan het stuur van je eigen leren. Je vindt er een brede waaier aan motiverende oefeningen, krijgt directe feedback, en leert er dingen die ook in je dagelijkse leven van pas komen. En dat alles in een intuïtieve en laagdrempelige leeromgeving.
Toch is de nieuwe app niet gewoon een app-versie van de bestaande website. Terwijl de website vertrekt van actualiteitsitems, richt de app zich in de eerste plaats op de taal die nieuwkomers nodig hebben in dagelijkse situaties. De website focust vooral op luisteren en lezen, in de app vind je ook spreekoefeningen met spraaktechnologie. Beide NedBox-tools, de app en de website, zullen elkaar dus aanvullen en versterken.
Hoe kunnen lokale besturen of andere organisaties NedBox inzetten?
NedBox is voor iedereen vrij beschikbaar. Lokale besturen en organisaties kunnen de website en de app als digitale oefenkans Nederlands voorstellen aan hun anderstalige inwoners, medewerkers en leden. Zo maken ze de app mee bekend bij de doelgroep. In principe kunnen gebruikers op zichzelf aan de slag met NedBox, maar het is een meerwaarde als er iemand is die hen op weg helpt, met wie ze kunnen uitwisselen, en die de link legt tussen de oefeningen en de eigen lokale context. Die persoon kan bijvoorbeeld een buddy zijn in een buddyproject, of een mentor op een stageplaats of vrijwilligersplek.
Ook voor oefenkansen in groep, zoals praattafels of conversatiegroepen, kan je NedBox inzetten. Je kan het materiaal gebruiken als inspiratiebron voor nieuwe onderwerpen, of als concrete aanleiding om over eigen ervaringen, problemen en oplossingen te spreken. Je kan het ook gebruiken als extra oefening en verdieping achteraf: na een gesprek rond de dokter en het ziekenhuis bijvoorbeeld, kan je de deelnemers stimuleren om oefeningen over dat onderwerp te maken op de NedBox-website of -app.
Wat zijn de verdere toekomstplannen van Nedbox?
Al sinds de start in 2015 heeft NedBox een groot bereik bij de doelgroep. Op 8 jaar tijd telde de website meer dan 1,4 miljoen unieke gebruikers. Ook de nieuwe NedBox-app heeft al veel enthousiaste fans. Om hen betrokken te houden en ook nieuwe gebruikers aan te trekken is het belangrijk dat we ons aanbod voortdurend blijven aanvullen en vernieuwen, zoals we in de voorbije periode deden met de app maar ook met NedBox-alfa, een niveau op de website speciaal voor nieuwkomers die Nederlands leren en tegelijk ook leren lezen en schrijven.
In de toekomst zouden we graag de NedBox-app nog verder uitbreiden met extra oefeningen en niveaus. Verder blijven we de NedBox-website, die binnenkort een grondige technische update krijgt, natuurlijk ook wekelijks aanvullen met nieuwe, actuele items. Nog veel plannen dus!