Gedaan met laden. U bevindt zich op: Werken aan leren. Over de kwaliteit van leerwerkprojecten
Werken aan leren. Over de kwaliteit van leerwerkprojecten
‘Leren’ wordt in die naamgeving behouden om naar een essentiële kwaliteit van stages te verwijzen. Stages kunnen ook leerrijke omgevingen zijn. Maar ze zijn dat niet per definitie, ondanks de slogans over het realistische, het concrete, het direct toepasbare, enz. dat aan het werkplekleren wordt toegeschreven in vergelijking met het schoolse of het leren in cursussen. Het onderzoek toont aan dat het leerpotentieel van stages heel vaak niet goed geëxploiteerd wordt. We konden diverse kritische succesfactoren ontdekken die vervolgens als hefbomen kunnen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat er in een leerwerkproject “iets gebeurt” en een succeservaring tot stand komt. Deze hefbomen hanteren en daartoe een voorwaardenscheppend beleid ontwikkelen, vergt nog heel wat ‘werken aan leren’. We hopen dat met dit onderzoek daartoe een bijdrage wordt geleverd.
Lees de publicaties
- Uitgever
- Publicatiedatum
- December 2002
- Publicatietype
- Onderzoeksrapport
- Thema's
- Arbeidsmarkt , Talent , Toegang tot de arbeidsmarkt
- Auteur(s)
- HIVA - KULeuven, CPVBO - COP, Lieve Ruelens, Tine Baert , Herman Baert, Mia Douterlungne, René Bouwen
- Reeks
- WSE-onderzoeksrapporten