Gedaan met laden. U bevindt zich op: Customer journey van niet-participerende en participerende burgers aan levenslang leren. Een onderzoek naar de persona’s, drempels en hefbomen van burgers met een leernood

Customer journey van niet-participerende en participerende burgers aan levenslang leren. Een onderzoek naar de persona’s, drempels en hefbomen van burgers met een leernood

Onderzoeksrapport
december 2021
Departement Werk en Sociale Economie. Afdeling Beleid
De studie wil inzicht geven in de factoren die motivatie bij lerenden beïnvloeden, de belemmeringen die burgers moeten overwinnen om te kunnen deelnemen aan een leeractiviteit en de factoren die de beslissing om al dan niet te leren beïnvloeden. Aan de hand van customer journey onderzoek wordt de reis van burgers voorafgaand aan het leren in kaart gebracht. Elke customer journey wordt vervolgens in kaart gebracht vanuit het perspectief van één type persona. Om de ervaring van verschillende types volwassenen te bevragen werden twee populaties onderzocht: participerende burgers en geïnteresseerde niet-participerende burgers. De persona’s ontwikkeld in dit onderzoek kunnen – samen met hun customer journeys – aangewend worden om beleidsinitiatieven gerichter in te zetten, zowel aangepast naar type lerende, als naar moment in de klantreis van de lerende.
Publicatiedatum
December 2021
Publicatietype
Onderzoeksrapport
Thema's
Levenslang leren , Werken en leren
Auteur(s)
Maaike van Cauwenberghe - DWSE - Expertisecentrum Innovatieve Leerwegen , Lise Nackaerts - IDEA Consult , Leonie Levrouw - The Argonauts, Grisha Verlinden - The Argonauts