Gedaan met laden. U bevindt zich op: Consumentenombudsdienst

Consumentenombudsdienst

Als u als consument een klacht hebt over een bedrijf of een handelszaak, kunt u bij één centrale ombudsdienst terecht. Dat centrale aanspreekpunt, de Consumentenombudsdienst (COD):

  • licht u in over uw mogelijkheden om een consumentengeschil buiten het gerecht om op te lossen
  • ontvangt elke consumentenklacht en geeft die door naar de juiste ombudsdienst
  • behandelt die consumentenklacht zelf met het oog op een minnelijke oplossing als geen andere ombudsdienst kan helpen.

De huidige zes ombudsdiensten, voor telecommunicatie, post, energie, treinverkeer, banken en verzekeringen, blijven bestaan. Is er voor het product of de de dienst waarover u een klacht hebt, een specifieke ombudsdienst, geschillencommissie of verzoeningscommissie, dan zal de COD u dus doorverwijzen. Is dat niet het geval, dan neemt de COD de behandeling van uw klacht zelf op zich.

Let wel: de COD is geen beroepsinstantie. Wie niet tevreden is over de klachtenbehandeling door een van de ombudsdiensten, kan niet vragen dat de COD het geval opnieuw bekijkt. Dan rest alleen de mogelijkheid van de rechtbank.

Contactgegevens

Website
www.consumentenombudsdienst.be opent in nieuw venster
E-mail
contact@consumentenombudsdienst.be
Telefoon
02 702 52 00
Fax
02 808 71 20
Adres

Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie
Consumentenombudsdienst

North Gate II

Koning Albert II laan 8 bus 1, 1000 Brussel, België

Routeplanner opent in nieuw venster