Consumentenombudsdienst
Als u als consument een klacht hebt over een bedrijf of een handelszaak, kunt u bij één centrale ombudsdienst terecht. Dat centrale aanspreekpunt, de Consumentenombudsdienst (COD):
- licht u in over uw mogelijkheden om een consumentengeschil buiten het gerecht om op te lossen
- ontvangt elke consumentenklacht en geeft die door naar de juiste ombudsdienst
- behandelt die consumentenklacht zelf met het oog op een minnelijke oplossing als geen andere ombudsdienst kan helpen.
De huidige zes ombudsdiensten, voor telecommunicatie, post, energie, treinverkeer, banken en verzekeringen, blijven bestaan. Is er voor het product of de de dienst waarover u een klacht hebt, een specifieke ombudsdienst, geschillencommissie of verzoeningscommissie, dan zal de COD u dus doorverwijzen. Is dat niet het geval, dan neemt de COD de behandeling van uw klacht zelf op zich.
Let wel: de COD is geen beroepsinstantie. Wie niet tevreden is over de klachtenbehandeling door een van de ombudsdiensten, kan niet vragen dat de COD het geval opnieuw bekijkt. Dan rest alleen de mogelijkheid van de rechtbank.
Contactgegevens
Consumentenombudsdienst
- Website
- www.consumentenombudsdienst.be opent in nieuw venster
- contact@consumentenombudsdienst.be
- Telefoon
- 02 702 52 00
- Fax
- 02 808 71 20
- Adres
Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie
ConsumentenombudsdienstNorth Gate II
Koning Albert II laan 8 bus 1, 1000 Brussel, België
Routeplanner opent in nieuw venster