Vlaamse toetsen - veelgestelde vragen
Ontdek het antwoord op veelgestelde vragen over de Vlaamse toetsen.
Resultaten - feedback
De resultaten van leerlingen met een individueel aangepast curriculum of anderstalige nieuwkomers worden niet meegenomen in de algemene resultaten van de school.
De school krijgt wel de individuele resultaten (vaardigheidsscore) van deze leerlingen.
Toetscoördinatie - Vlaamse toetsen Schoolloket
De toetscoördinator van de school waar de leerling voor het afsluiten van de registratieperiode was ingeschreven, registreerde de leerlinggegevens in het Vlaamse toetsen Schoolloket.
Je mag er als toetscoördinator vanuit gaan dat dit in orde is voor deze leerling. Je kan eventueel de vorige school hierover even contacteren. Voor leerlingen die veranderen van school of administratieve groep worden er nieuwe toetsen klaargezet.
Ja. Je kan leerlingen in het LeerID Schoolloket en in het Vlaamse toetsen Schoolloket selecteren op instellingsnummer en vervolgens op vestigingsplaats. Leerlingen worden opgehaald vanuit Discimus op basis van ingerichte administratieve groepen van een vestiging. Wanneer leerlingen veranderen van school of administratieve groep zal de informatie automatisch gesynchroniseerd worden.
Vrijstellingen
Lees meer over vrijstellingen voor de Vlaamse toetsen.
Als leerlingen geregistreerd zijn als anderstalige nieuwkomer zijn ze standaard vrijgesteld van deelname aan de Vlaamse toetsen. Je school kan beslissen dat deze leerlingen toch deelnemen wanneer ze voldoende het Nederlands beheersen. De toetscoördinator registreert de deelname van deze leerlingen in het Vlaamse toetsen Schoolloket.
Neen. Leerlingen die geen individueel aangepast curriculum () volgen of geen anderstalige nieuwkomer zijn, moeten verplicht deelnemen.
Voor leerlingen die een individueel aangepast curriculum () volgen, beoordeelt het schoolteam of hun deelname zinvol en haalbaar is. Deze leerlingen nemen standaard niet deel, tenzij de school een deelname registreert in het Vlaamse toetsen Schoolloket.
Ja. Enkel leerlingen die een individueel aangepast curriculum () volgen, kunnen een vrijstelling bekomen.