Hulp bij technische problemen
Wordt een pagina niet goed weergegeven? Laadt een bepaalde vraag niet? Werkt een bepaald hulpmiddel niet? Krijg je een foutmelding? De juiste instellingen kunnen al veel problemen oplossen. Of is er toch een algemene storing? Raadpleeg het stappenplan om te weten wat je kan doen in geval van problemen tijdens de afname.
Stappenplan bij problemen tijdens de afname
- Stap 1
- Raadpleeg eerst de actuele status van de platformen Vlaamse toetsen. Is er een algemene storing?
- Bij algemene storingen vind je op die pagina:
- De meest actuele statusupdates
- Mogelijke oplossingen
- Concrete informatie over verdere stappen
- Geen algemene storing gemeld? Ga naar stap 2.
- Stap 2
Veel problemen tijdens de afname los je in enkele eenvoudige stappen zelf op.
- Stap 1
- Controleer je internetconnectie.
- Vernieuw de pagina.
De meeste kleine problemen kunnen hierdoor opgelost worden.
- Stap 2
Lees meer over de juiste instellingen voor cookies.
- Stap 3
- Klik alle vensters dicht.
- Start opnieuw op.
- Laat de leerling(en) opnieuw inloggen op het toetsplatform.
- Lees meer over de juiste browserinstellingen.
- Stap 4
- Sluit de openstaande vensters.
- Open een incognito browservenster met control + shift + N, of via het icoon met de 3 puntjes rechtsboven in de browser.
- Laat de leerling(en) in dit incognitovenster opnieuw inloggen op het toetsplatform.
- Stap 5
- Schakel het toestel uit en opnieuw in, of gebruik een ander toestel.
- Laat de leerling(en) opnieuw inloggen op het toetsplatform.
- Stap 6
Kon je het probleem niet oplossen in voorgaande stappen?
- Licht de toetscoördinator en de ICT-verantwoordelijke in.
- Contacteer de helpdesk telefonisch via 02 553 13 11. De helpdesk is bereikbaar tussen 9 en 17 uur op weekdagen en tussen 8 en 17 uur tijdens de afnameperiode.
Hou volgende informatie zeker bij de hand wanneer je de helpdesk contacteert:
- Contactgegevens van de school (incl. telefoonnummer)
- Instellingsnummer van de school
- LeerID van betrokken leerling(en)
- Het nummer van de planning
- De naam van de toets (zoals wiskundige problemen oplossen, begrijpend lezen)
- Screenshot of foto van het volledige scherm, met foutmelding, URL van de webpagina en tijdstip
- De stappen die reeds werden ondernomen (pagina vernieuwen, browser afsluiten, incognitovenster, toestel afsluiten,…)
- Het type browser
- Het type toestel er gebruikt wordt (laptop, chromebook, tablet, vaste computer)
- Het gebruikte besturingssysteem (Windows / Chrome OS / MacOS / iOS / Android)
- Stap 3
- Registreer de storing of het probleem in het schoolintern logboek(PDF bestand opent in nieuw venster). Meer info in de e-cursus voor toetscoördinatoren(opent in nieuw venster).
- Bekijk hoeveel tijd er nog overblijft om opnieuw te starten en de toets verder te zetten.
- Hou er rekening mee dat een toets best volledig is afgewerkt vóór het einde van het toegewezen toetsvenster.
- Lees meer over de toetsduur.
- Lukt het bijvoorbeeld niet meer om de 2de toets te starten én af te werken voor het toetsvenster sluit? Start dan niet meer met de 2de toets.
- Je wordt gecontacteerd voor een inhaalmoment.
- Stap 4
- Registreer de storing in het schoolintern logboek(PDF bestand opent in nieuw venster). Meer info in de e-cursus voor toetscoördinatoren(opent in nieuw venster).
- Je wordt gecontacteerd voor een inhaalmoment.
Internetconnectie
Zorg voor een stabiele internetverbinding.
Twijfel je over de internetconnectie? Controleer de kwaliteit:
Browser
Wordt de browser niet ondersteund?
Leerlingen leggen de toets best af op een vaste computer, laptop, tablet of Chromebook (minimale schermgrootte 10 inch) waarop de internetbrowser Google Chrome is geïnstalleerd.
Domeinblokkeringen - whitelisting
Voor een vlotte afname zorg je ervoor dat alle domeinblokkeringen tijdens de afname tijdelijk worden opgeheven.
Als de computers op je school een vorm van whitelisting hanteren, kan je onderstaande domeinen whitelisten om problemen met de werking van het toetsplatform te voorkomen: