Gedaan met laden. U bevindt zich op: Klacht of melding over het ministerie van Onderwijs en Vorming

Klacht of melding over het ministerie van Onderwijs en Vorming

Ben je niet tevreden over het Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming? Bijvoorbeeld omdat de dienstverlening niet goed is, je niet goed behandeld werd of omdat het te lang duurde voor je een reactie kreeg? Dan kan je altijd een klacht indienen of een probleem melden.

Bij een medewerker of afdeling van het ministerie

  • Je kan met je klacht terecht bij elk personeelslid van het Ministerie van Onderwijs en Vorming.
  • Als je weet bij welke afdeling je een klacht wil indienen en je hebt de contactgegevens, dan kan je ook rechtstreeks bij die afdeling terecht.

Bij de klachtencoördinator van het ministerie

Je kan je klacht ook indienen bij de centrale klachtencoördinator van het ministerie. Die zorgt ervoor dat je klacht bij de juiste dienst terechtkomt.

  • Stap 1

    Dien je klacht in

    • via een formulier(opent in nieuw venster)
    • Via gewone of aangetekende brief
    • Telefonisch: 02 553 95 14
    • Op afspraak bij de klachtencoördinator:
      • Meldpunt Onderwijs en Vorming
        Koning Albert II-laan 15 bus 920
        1210 Brussel
  • Stap 2

    Vermeld bij je klacht: 

    • Je naam en adres

    • De omschrijving van de feiten waarover je een klacht hebt

    • Datum van de feiten

  • Stap 3

    Je krijgt antwoord

    • Binnen 10 kalenderdagen krijg je een ontvangstmelding.

    • Binnen 45 kalenderdagen is je klacht behandeld en ontvang je een schriftelijk antwoord.

Welke klachten komen niet in aanmerking? 

  • Klachten die niet tot de bevoegdheid van het ministerie van Onderwijs behoren

  • Klachten die al eerder volgens de klachtenprocedure behandeld zijn

  • Klachten waarbij je anoniem wil blijven

  • Klachten waarbij je geen persoonlijk belang kan aantonen

  • Klachten waarbij de feiten zich meer dan een jaar voor het indienen van je klacht hebben afgespeeld

  • Klachten die betrekking hebben op het algemeen beleid of op de decreten, besluiten of reglementen

  • Klachten die duidelijk ongegrond zijn

  • Klachten over feiten die het voorwerp uitmaken van een gerechtelijke procedure of waarover de georganiseerde administratieve beroepsmogelijkheden nog niet zijn aangewend

Niet tevreden met de afhandeling van je klacht?

Als het onderzoek onvoldoende oplossing biedt of als je geen antwoord krijgt, dan kan de Vlaamse Ombudsdienst je probleem verder onderzoeken.

Een probleem melden

Je kan aan het ministerie ook een probleem signaleren. Dat doe je via een melding via het Meldpunt Onderwijs en Vorming(opent in nieuw venster). Binnen de 45 kalenderdagen zoeken we een oplossing voor dat probleem en krijg je antwoord.