Gedaan met laden. U bevindt zich op: Klacht over aanmelding of inschrijving in het basis- of secundair onderwijs

Klacht over aanmelding of inschrijving in het basis- of secundair onderwijs

Klacht over een aanmelding

Was er een technische storing toen je je kind digitaal aanmeldde of maakte je een tik- of schrijffout tijdens het aanmelden? Dan kan je voor het gewoon onderwijs binnen 15 kalenderdagen klacht indienen bij de ombudsdienst inschrijvingen van de school of scholen die de aanmelding organiseren. De contactgegevens vind je op de website van de school waarvoor je aanmeldde.

Mogelijke resultaten als je klacht indient bij de ombudsdienst inschrijvingen voor het gewoon onderwijs:

  • De ombudsdienst gaat akkoord vóór de definitieve toewijzing: je kind kan correct worden opgenomen in het aanmeldingsregister
  • De ombudsdienst gaat akkoord na de definitieve toewijzing: het schoolbestuur kan je kind in overcapaciteit inschrijven
  • De ombudsdienst gaat niet akkoord: er wijzigt niets aan de aanmelding of toewijzing van je kind

Voor het buitengewoon onderwijs kan je contact opnemen met de disfunctiecommissie.

Klacht over een weigering, ontbinding van inschrijving of uitschrijving

  • Weigert een school de inschrijving van je kind?
  • Heeft je kind specifieke onderwijsbehoeften en ontbindt een school voor gewoon onderwijs zijn of haar inschrijving?
  • Schrijft een basisschool je kind uit omdat het ingeschreven is in een andere basisschool?

Dan kan je klacht indienen bij de Commissie inzake leerlingenrechten.

Hoe dien je een klacht in bij de Commissie inzake Leerlingenrechten?