Gedaan met laden. U bevindt zich op: Je werkt in het onderwijs en hebt een klacht over het personeelsbeleid of een beslissing van je bestuur

Je werkt in het onderwijs en hebt een klacht over het personeelsbeleid of een beslissing van je bestuur

Basis-, secundair, volwassenen- of deeltijds kunstonderwijs, CLB, onderwijsinternaat, leercentrum

Je volgt 2 stappen om een klacht in te dienen.

Hoger onderwijs

Je volgt 2 stappen om een klacht in te dienen.

  • Stap 1

    Bij je directe leidinggevende

    Bespreek je klacht eerst met je directe leidinggevende, bijvoorbeeld je diensthoofd, departementshoofd of decaan.

  • Stap 2

    Bij de personeelsdienst, de ombudspersoon, een vakbondsafgevaardigde of het beroepsorgaan

    Levert stap 1 niets op? Dan kan je ook terecht bij:

    • De personeelsdienst van je hogeschool of universiteit

    • De ombudspersoon van je hogeschool of universiteit

    • Voor algemene beslissingen over bijvoorbeeld arbeidstijd, prestatieregeling en lestijden bij een vakbondsafgevaardigde of andere werknemersafgevaardigde

    • Tegen een negatieve evaluatie of een tuchtmaatregel ga je in beroep bij het beroepsorgaan van je hogeschool of universiteit.

Klacht indienen bij het College van regeringscommissarissen

Vind je dat je benadeeld wordt door een beslissing of een handeling van je hogeschool of universiteit?

Het College van regeringscommissarissen kijkt na of je hogeschool of universiteit zich aan de wetgeving en interne reglementen houdt. Je moet wel eerst alle interne procedures van je hogeschool of universiteit gevolgd hebben.

Bekijk op de pagina van het College van regeringscommissarissen(opent in nieuw venster):

  • Welke klachten ontvankelijk zijn
  • Hoe de procedure verloopt
  • Hoe je een klacht indient bij de regeringscommissaris die voor je hogeschool of universiteit bevoegd is.