Flexibel studeren in het deeltijds kunstonderwijs
Er is heel wat flexibiliteit mogelijk in het deeltijds kunstonderwijs.
Je opleiding spreiden over 2 of meer academies
Volg een aantal vakken in 1 academie en een aantal vakken in een andere academie (of meerdere). De directeurs van beide (of alle) academies moeten akkoord gaan. Neem contact op met je academie voor meer info over het spreiden van je opleiding.
Meerdere opleidingen tegelijk volgen in 1 domein
In hetzelfde domein kan je meerdere opleidingen tegelijk volgen (bijvoorbeeld een 2de muziekinstrument of een 2de optie).
Omdat een leerling per domein maar 1 keer meetelt in de berekening van het lestijdenpakket, is dat niet vanzelfsprekend voor de academie. Daarom kom je voor je 2de opleiding meestal op een wachtlijst terecht. Einde september bekijkt de academie of er nog voldoende plaats is om je te laten aansluiten. Volgen er al te veel leerlingen de opleiding als 1ste keuze? Dan weigert de academie je inschrijving voor de 2de opleiding.
Wil je verschillende opleidingen volgen in verschillende academies? Vraag meer informatie aan de academie bij je inschrijving.
Een sneller of trager traject kiezen
Voor sommige opleidingen bestaan er trage trajecten (met minder wekelijkse lessen over meer leerjaren gespreid) en snelle intensieve trajecten. Zo kunnen volwassenen in de 4e graad beeldende en audiovisuele kunsten bijvoorbeeld kiezen uit 4, 8 of 10 wekelijkse lestijden. Als de academie meerdere trajecten aanbiedt, kan je kiezen welk traject je volgt. In totaal volg je evenveel lestijden.
Je kan tot de 1ste lesdag na de kerstvakantie van traject veranderen als je de globale studieomvang niet overschrijdt. De directeur moet daarvoor toestemming geven.
Van traject veranderen kan alleen als:
- Je daarmee de globale studieomvang niet overschrijdt
- Je toestemming hebt van de academie
Keuzevakken kiezen
Leren buiten de academie
Iedereen kan leren buiten de academie, op voorwaarde dat je genoeg zelfstandigheid hebt. Dit betekent dat je je leerproces zelf in handen kan nemen en niet altijd individuele aansturing van een leerkracht of begeleider nodig hebt.
Leren buiten de academie kan bijvoorbeeld in een harmonieorkest, een theatergezelschap, een bedrijf of bij een zelfstandig kunstenaar. Je doet in deze alternatieve leercontext ervaring op voor een deel van je opleiding (bijvoorbeeld voor 1 vak). Je volgt voor dat deel geen lessen in de academie.
- Leren in een alternatieve context is geen vrijstelling. Je academie evalueert wat en hoe je leert, ook buiten de academie.
- Je kan een heel schooljaar lang leren in een alternatieve leercontext en zo een vak volledig vervangen. Je kan ook voor een kortere periode kiezen: een week, een trimester… De rest leer je dan in de academie.
De academie toetst je alternatieve leercontext
De directeur en leerkrachten bekijken of je alternatieve leeromgeving geschikt is om de onderwijsdoelen te bereiken van het vak dat je geheel of gedeeltelijk vervangt. Daarvoor gebruikt de academie een toetsingsinstrument.
Wat moet je doen om te leren in een alternatieve leercontext?
Bespreek het met je leerkrachten en de directeur van de academie. Je kan zelf een organisatie of bedrijf voorstellen of informeren naar de organisaties of bedrijven waarmee de academie al samenwerkt.
- Samen met jou en de verantwoordelijke van die organisatie of het bedrijf maakt de academie een aantal afspraken om je leerproces op te volgen en om de veiligheid en de verzekering te regelen.
- Je krijgt een mentor of coach die je wegwijs maakt in de organisatie, inhoudelijke feedback geeft, informatie bijhoudt over je leerproces en de academie op de hoogte houdt van je vorderingen.
- Je spreekt af aan welke activiteiten je deelneemt, waar en wanneer. Net als bij lessen in de academie wettig je je afwezigheden.
- Werk je tijdens je leerproces in de alternatieve leercontext als stagiair in een bedrijf of bij een zelfstandige? Bekijk in dat geval de regelgeving voor de bescherming van stagiairs. (opent in nieuw venster)