Gedaan met laden. U bevindt zich op: Tegemoetkoming Vlaams Rampenfonds aanvragen: particulieren

Tegemoetkoming Vlaams Rampenfonds aanvragen: particulieren

Als een natuurramp erkend is door de Vlaamse Regering en u aan de voorwaarden voldoet, kunt u een tegemoetkoming aanvragen. 

Voor wie

Onderstaande procedure geldt voor particulieren. Bent u een ondernemer, landbouwer, overheid of organisatie? Dan kunt u terecht op de pagina Tegemoetkoming aanvragen voor ondernemers en lokale besturen.

Aanvraagprocedure burgers

  • Stap 1

    Deze documenten moet u altijd bijvoegen

    • het huwelijks- of samenlevingscontract

    • een volmacht of bewijs van hoedanigheid wanneer een gemachtigde optreedt voor de schadelijder

    • een kopie van de verzekeringspolis

    • een gedetailleerd attest van tussenkomst of een attest van niet-tussenkomst van uw verzekeringsmaatschappij. U kunt uw dossier al indienen ook al is dit attest nog niet beschikbaar. Voeg het nadien toe.

    • een gedetailleerde beschrijving en raming van de geleden schade. De schade die u niet in uw aanvraag vermeld hebt, zal niet vergoed worden, ook al meldt u die schade achteraf aan de expert van het Vlaams Rampenfonds bij zijn bezoek ter plaatse.

    • een gedetailleerd fotoverslag dat de aard en de omvang van de schade duidelijk in beeld brengt.

    Opgelet! Het Vlaams Rampenfonds verleent geen tussenkomst in de erelonen en de kosten van een deskundige die u zelf aanstelt.

  • Stap 2

    Verkeert u in financiële moeilijkheden als gevolg van de schade veroorzaakt door de ramp? Dan kunt u vragen dat uw dossier voorrang krijgt bij de behandeling. U moet dan de nodige bewijsstukken toevoegen aan uw aanvraag om aan te tonen dat uw financiële moeilijkheden het gevolg zijn van de ramp.

  • Stap 3

    Een attest waaruit blijkt dat u op het moment van de schade eigenaar, erfpachter of opstalhouder was. U kunt dit bewijs verkrijgen bij de Administratie van het Kadaster, Registratie en Domeinen(opent in nieuw venster).

  • Stap 4
    • de aankoopfactuur van het voertuig

    • een kopie van het inschrijvingsbewijs (per voertuig)

    • een kopie van het verzekeringsbewijs (per voertuig)

    • een attest van de gezinssamenstelling op datum van de ramp. U kunt dit attest gratis verkrijgen bij uw gemeentebestuur.

    • de gegevensfiche van het voertuig(PDF bestand opent in nieuw venster).

  • Stap 5

    U kunt uw aanvraag indienen via het e-loket van het Vlaams Rampenfonds(opent in nieuw venster).

    Dit is de gemakkelijkste manier om uw aanvraag in te dienen. Bovendien bent u er zeker van dat u uw aanvraag tijdig, correct en volledig indient.

    Als u toch liever uw aanvraag op papier indient, kunt u dat doen aan de hand van deze formulieren:

    Als u uw aanvraag niet op tijd heeft kunnen indienen omdat u verhinderd werd door overmacht, dan kunt u de aanvraag enkel indienen via e-mail of per brief (zie contactgegevens onderaan deze pagina).