Het proefproject
Wat zijn LZV’s? Waarom worden ze getest? Wat wordt gedaan om de veiligheid van andere weggebruikers te garanderen? Waar mogen ze rijden? Kom het te weten.
Wat is een LZV of langere en zwaardere vrachtwagen?
Een langere en zwaardere vrachtwagen of LZV:
- is langer dan 18,75 meter (tot 25,25 meter)
- is zwaarder dan 44 ton (tot 60 ton)
- heeft 2 scharnierpunten
- bestaat uit een trekker of vrachtwagen en 1 of meer opleggers en/of aanhangwagens.
Er zijn 4 mogelijke voertuigcombinaties.
Waarom LZV's?
De vraag naar transport blijft stijgen. Spoortransport en de binnenvaart kunnen een deel van die vraag opvangen, maar niet alles. Met LZV’s wil Vlaanderen het wegtransport efficiënter maken en het aantal afgelegde kilometers door vrachtwagens verminderen. Zo daalt de drukte op de weg, gebeuren er minder ongevallen en verbetert het milieu.
Dankzij hun grotere laadvermogen kunnen ze tot de helft meer vervoeren: in 2 LZV’s kunnen evenveel goederen als in 3 gewone vrachtwagens. LZV’s worden ingezet voor specifieke transporten. LZV's blijven weg uit het centrum van dorpen, steden of gemeenten en worden bijvoorbeeld niet ingezet om uw plaatselijke buurtwinkel te bevoorraden.
LZV's en veilig verkeer
Routes
LZV’s mogen op hun route:
- niet door een zone 30 rijden
- geen wegen gebruiken waar veel fietsers en voetgangers komen
- niet over moeilijke kruispunten of niet-aangepaste rotondes passeren.
Vrachtwagens
De vrachtwagens:
- krijgen een speciale keuring voor ze de weg op mogen
- hebben een aangepast remsysteem zodat ze niet langer hoeven te remmen dan andere vrachtwagens.
Chauffeurs
De chauffeurs:
- hebben minstens 5 jaar een rijbewijs C+E(opent in nieuw venster)
- krijgen een speciale rijopleiding in Nederland
- hebben een bekwaamheidsattest ‘CCV-certificaat Chauffeur Lange Zware Voertuigen’ van het Nederlandse Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen.
Lading
LZV’s mogen ook niet zomaar elke lading vervoeren:
- geen gevaarlijke stoffen
- geen levende dieren
- geen tanks van meer dan 1000 liter
- geen lading met uitstekende delen.
Proefproject
In vergelijking met andere landen is Vlaanderen heel dichtbebouwd en heeft het ook een dichter wegennet. Daarom loopt er sinds 2014 een proefproject om de gevolgen op de verkeersveiligheid te onderzoeken. Transportbedrijven kunnen 2 keer per jaar trajecten indienen en vergunningen aanvragen voor hun LZV’s. Het Agentschap Wegen en Verkeer en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken coördineren het proefproject.
LZV-netwerk
Het aantal routes dat LZV’s mogen gebruiken, breidt elk half jaar verder uit. Het Vlaamse netwerk maakt transport naar Wallonië en Nederland mogelijk.
- Groene wegen zijn autosnelwegen en wegen in havens.
- Blauwe wegen zijn aantakkingstrajecten: dat zijn routes die transportbedrijven hebben aangevraagd om hun bestemming te bereiken. De bestemming moet langs dat traject liggen en de LZV moet op privéterrein kunnen laden en lossen.
- Rode wegen zijn wegen en gevaarlijke punten die verboden zijn voor LZV’s.
Als transportbedrijf kunt u elk half jaar een traject indienen.
Meer informatie
- Infosessie van de Belgische transportbonden en het Agentschap Wegen en Verkeer(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Koninklijk besluit over langere en zwaardere slepen in het kader van proefprojecten(opent in nieuw venster)
- Decreet over de bescherming van de verkeersinfrastructuur voor bijzonder wegtransport(opent in nieuw venster)
- Besluit van de Vlaamse Regering over de erkenning van een bekwaamheidsattest voor het besturen van een langere en zwaardere sleep in het kader van een proefproject(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Besluit van de Vlaamse Regering over de bescherming van de verkeersinfrastructuur voor vervoer met langere en zwaardere slepen in het kader van het 2de proefproject: concrete uitwerking van het decreet en van de methode om de score van de aantakkingstrajecten te berekenen(opent in nieuw venster)
- Ministerieel Besluit over de vergunning voor en evaluatie van het vervoer met langere en zwaardere slepen in het kader van een proefproject(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Ministerieel Besluit over het basisnetwerk, de voertuigen, de aantakkingstrajecten en de vergunningen voor LZV in het kader van het 2de proefproject: legt de aanvraagprocedures voor vergunningen en aantakkingstrajecten en technische voorwaarden voor voertuigen vast(opent in nieuw venster)
- Ministerieel Besluit van 17 mei 2019: goedkeuring van de aantakkingstrajecten die tijdens de 2de aanvraagperiode van het 2de proefproject zijn aangevraagd(opent in nieuw venster)
- Aanvraagperiode juni 2018(opent in nieuw venster)
- Aanvraagperiode december 2018(opent in nieuw venster)
- Aanvraagperiode juni 2019(opent in nieuw venster)
- Aanvraagperiode december 2019(opent in nieuw venster)