Diepteonderzoek oorzaken ernstige fietsongevallen
De evolutie van de verkeersongevallen met actieve weggebruikers vergt bijzondere aandacht. Via diepgaand onderzoek kreeg het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW) meer inzicht in de oorzaken van ernstige fietsongevallen. Die studie focuste op verschillende types van fietsongevallen. De resultaten bevatten bruikbare inzichten, al kunnen die niet zomaar veralgemeend worden naar alle fietsongevallen in Vlaanderen.
Nieuws
Methode
Om een beter zicht te krijgen op de oorzaken van ernstige fietsongevallen heeft Vias institute in opdracht van DMOW een analyse uitgevoerd van 120 processen-verbaal van verkeersongevallen waarbij fietsers om het leven kwamen of ernstig gewond geraakten. Aanvullend werd een plaatsbezoek en infrastructuurinspectie uitgevoerd op 80 locaties (zowel gewest- als lokale wegen) van verkeersongevallen uit de bestudeerde steekproef waarbij infrastructuur mogelijks een rol speelde.
De studie focuste op verschillende typen van fietsongevallen, van eenzijdige ongevallen tot ongevallen met motorvoertuigen of andere kwetsbare weggebruikers, alsook op verschillende typen fietsers met specifieke aandacht voor ongevallen met klassieke fietsers, elektrische fietsers en speedpedelecgebruikers.
Resultaten
Conclusie: nood aan kwalitatieve infrastructuur en beter toepassen van de verkeersregels
Uit de diepgaande ongevallenanalyse blijkt meer dan ooit dat de fietsveiligheid verbeteren een gedeelde verantwoordelijkheid is van wegbeheerders (het Vlaams gewest én steden en gemeenten) en weggebruikers.
Wegbeheerders
Wegbeheerders moeten zorgen voor een goede, herkenbare fietsinfrastructuur met voldoende ruimte voor de steeds groter wordende variëteit aan fietsers.
Weggebruikers
Toch spelen menselijke factoren nog vaker een rol bij fietsongevallen. Alle weggebruikers dienen zich daarom te houden aan de wegcode en wederzijds begrip voor elkaar te tonen. Voor gemotoriseerd verkeer gaat het uiteraard over het naleven van de snelheidsregimes, niet rijden onder invloed en niet afgeleid rijden. Oogcontact maken en voorrang verlenen waar het moet blijft essentieel, net zoals het kenbaar maken van intenties door alle weggebruikers.
Fietsers moeten zelf ook altijd de voorrangsregels respecteren en mogen er op hun beurt niet altijd van uit gaan dat ze ‘gezien’ worden. Het actief promoten van de fietshelm kan daarnaast helpen om de ernst van bepaalde ongevallen te verminderen.
Aanbevelingen
Het onderzoek geeft per doelgroep een aantal aanbevelingen. Hieronder vindt u een selectie van enkele aanbevelingen: