Smart shipping
Met een bevaarbaar waterwegennet van ruim 1.000 km is de binnenvaart in Vlaanderen een interessant alternatief voor industrieel vervoer over de weg. Met Smart Shipping willen we de efficiëntie van dat binnenvaartnetwerk verbeteren. Data-uitwisseling, logistieke innovatie en automatisatie van vaartuigen staan daarbij centraal. Maar onze vaarwegen en binnenvaart stoppen niet aan onze Vlaamse grenzen. Daarom is samenwerking met internationale partners essentieel.
Doelstellingen
Met de verdere ontwikkeling van geautomatiseerd varen wil Vlaanderen:
- Stap 1
De efficiëntie van het transport op de binnenwateren verhogen
- Stap 2
Het tekort aan werknemers opvangen en nieuwe profielen naar de sector brengen
- Stap 3
Nieuwe businesscases en goederenstromen mogelijk maken, onder andere door kleine waterwegen te upgraden
- Stap 4
De sector vergroenen, het modale aandeel van de binnenvaart vergroten en zo bijdragen aan de realisatie van de European Green Deal
Concreet werkt het Smart Shipping-programma rond 4 pijlers:
- Stap 1
Slimme vaartuigen
met een minimale vorm van automatisatie aan boord - Stap 2
Slimme waterweginfrastructuur
geautomatiseerd is en vanop afstand bediend wordt - Stap 3
Slimme datadeling
waarbij alle communicatie tussen de overheid en de gebruikers van de waterweg gedigitaliseerd is en volgens internationaal gestandaardiseerde procedures verloopt - Stap 4
Slimme regelgeving
die innovaties en toekomstgerichte initiatieven ondersteunt, met oog voor de veiligheid
Ruimte voor innovatie
Om Smart Shipping veilig te testen en te ontwikkelen, heeft Vlaanderen een juridisch kader uitgewerkt dat innovatie ondersteunt. We investeren ook in testinfrastructuur, zoals het kust- en oceaanbassin en de sleeptank voor scheepsmanoeuvres in ondiep water in het Maritiem Onderzoekscentrum van Flanders Hydraulics. Hiermee kunnen we scenario’s rond Smart Shipping onderzoeken, om daarna modellen op te zetten en te testen.
Kom aan boord
In het CESNI, de CCR en de UNECE werken we mee aan een stabiel framework voor Smart Shipping in Europa. We nemen ook deel aan het Horizon 2020-onderzoeksproject AUTOSHIP en aan een internationale PIANC-werkgroep die de effecten van slimme schepen op de binnenvaartinfrastructuur in kaart brengt. Via extra internationale samenwerkingen willen we onze modellen verder bijsturen en verbeteren. Natuurlijk zijn ook onze eigen infrastructuur en experten beschikbaar voor opdrachten in het buitenland.