Gedaan met laden. U bevindt zich op: Wettelijke bepalingen van TEN-T en CEF

Wettelijke bepalingen van TEN-T en CEF

CEF Transport kan beschouwd worden als een van de (belangrijkste) financieringsmechanismes voor de realisatie en verbetering van het Trans-Europees Transportnetwerk (TEN-T).

Het TEN-T en zijn doelstellingen worden beschreven in Verordening (EU) 2024/1679(PDF bestand opent in nieuw venster). De tekst vervangt Verordening (EU) 1315/2013 en stelt eisen aan onze infrastructuur om een coherente kwaliteit in de hele EU te waarborgen. Het Trans-Europees Transportnetwerk bestaat uit drie lagen. Het kernnetwerk omvat de belangrijkste verbindingen tussen grote steden en knooppunten en moet tegen 2030 klaar zijn. Het uitgebreide kernnetwerk moet tien jaar later klaar zijn, in 2040. Het uitgebreide netwerk verbindt alle regio’s van de EU met het kernnetwerk en moet tegen 2050 gerealiseerd zijn.

De CEF-verordening (EU) Nr. 2021/1153(opent in nieuw venster) beschrijft CEF als financieringsinstrument voor de sectoren transport, energie en digitaal en vervangt de verordening 1316/2013 die de vorige Europese financieringsperiode afdekte. De verordening beschrijft de subsidiabele acties, de technische vereisten en stelt de maximale cofinancieringspercentages vast.

Binnen TEN-T werden negen Europese Transportcorridors gedefinieerd als instrument om de voortgang op te volgen en de implementatie te versnellen. Vlaanderen behoort tot de North Sea – Rhine – Mediterranean Corridor(opent in nieuw venster) en de North Sea - Baltic Corridor(opent in nieuw venster).

Het hele TEN-T-netwerk kan geraadpleegd worden via TENtec.(opent in nieuw venster)

De focus ligt op grote infrastructuurprojecten, maar ook op innovatie en het meer efficiënt en intelligent maken van transportsystemen. Zowel voorbereidende studies, pilootprojecten als werken komen in aanmerking.

Meer specifieke prioriteiten worden in het werkprogramma en verder per subsidieoproep bepaald.