Goedkeuring aanvragen om voertuig aan te passen voor wedstrijden
Past u een basisvoertuig aan om het te gebruiken voor wedstrijden? Dan hebt u eerst een attest nodig van een Belgische autosportfederatie. Daarna moet u het voertuig technisch laten keuren in een keuringscentrum naar keuze.
1. Laat uw competitievoertuig keuren door de autofederatie
Bouwde u een voertuig om tot competitievoertuig? Dan moet u dat laten keuren door een van de 3 autosportfederaties:
- Royal Automobile Club of Belgium (RACB)(opent in nieuw venster)
- Association Sportive Automobile Francophone (ASAF) (opent in nieuw venster)
- Vlaamse Autosportfederatie (VAS) (opent in nieuw venster)
U krijgt daarvoor een ‘attest voor competitievoertuigen’. Levert de ASAF of VAS uw attest af? Dan moet de RACB dat attest mee ondertekenen.
2. Laat uw voertuig technisch keuren in een keuringscentrum
Er bestaan 2 keuringscertificaten:
- categorie 1 – groen keuringsbewijs met een geldigheid van 1 jaar: u mag met uw wedstrijdvoertuig in het gewone verkeer rijden.
- categorie 2 – rood keuringsbewijs met een geldigheid van 6 maanden: u mag met uw wedstrijdvoertuig alleen in het gewone verkeer rijden op de heen- en terugweg naar de garage of het keuringscentrum van de overheid of autosportfederatie.
U komt in aanmerking voor een groen keuringsbewijs categorie 1 bij de plaatsing van een van de volgende elementen:
- buitenaf bedienbare stroomonderbreker
- zwaardere brandblusser dan verplicht is
- trekhaken vooraan en achteraan, gelijkwaardig aan de originele trekhaak
- veiligheidsbeugel uitgevoerd in buizen van koud getrokken staal, zonder lassen
- kuipzetels, vastgemaakt met bouten, platen en tegenplaten, niet noodzakelijk op de oorspronkelijke rails
- harnas, naast de reglementaire gordels; maar de vasthechting ervan mag niet gebeuren op de bevestigingen van de zetel
- bijkomende sluitingen op de motorkap en het kofferdeksel, op voorwaarde dat de oorspronkelijke sluitingen behouden blijven
- verstevigingsstang tussen de koppen van de schokdempers, op voorwaarde dat die met bouten wordt bevestigd aan de bestaande verankeringspunten
- beschermingen rond het carter (deel van de verbrandingsmotor) en de brugverbinding tussen de linker- en rechterveerpoot, op voorwaarde dat ze bevestigd zijn met bouten en u ze kunt verwijderen voor de technische keuring
- benzinepomp in de kofferruimte, op voorwaarde dat die degelijk wordt bevestigd en zich in een gasdichte doos bevindt. De leidingen moeten hogedrukleidingen zijn en er mag geen enkele verbinding aanwezig zijn in de passagiersruimte.
Past u andere elementen aan het voertuig aan? Dan valt u onder categorie 2, krijgt u een rood keuringsbewijs met een geldigheid van 6 maanden en mag u met het voertuig niet in het gewone verkeer rijden.