Gedaan met laden. U bevindt zich op: Goedkeuring van onderdelen om wagens te verlagen

Goedkeuring van onderdelen om wagens te verlagen

Produceert u veer- en dempersystemen om personenwagens van categorie M1 te verlagen? Die mogen alleen met een validatieattest gemonteerd worden.

Voorwaarden waaraan u als fabrikant moet voldoen

Productievoorwaarden

  • productie volgens de regels van de kunst
  • betrouwbaarheid
  • kwaliteitsbeheersysteem.

Bedrijfsvoorwaarden

  • productverantwoordelijkheid
  • interne dienst voor kwaliteitscontrole
  • melding aan het erkende laboratorium van elke productwijziging of aanpassing van de wagen waarop de verlaging toegepast wordt.

Voor welke onderdelen moet u een validatieattest aanvragen?

U moet een goedkeuring aanvragen voor:

  • de veer- en dempersystemen waarmee het ophangingssysteem van het voertuig veranderd wordt om het te verlagen
  • de veer- en dempersystemen die geen invloed hebben op de hoogteligging van het voertuig.

Concreet gaat het om deze onderdelen:

  1. veren
  2. tussenstukken tussen de veer en haar steun
  3. inveeraanslagen
  4. torsiestangen
  5. veerpoten en McPhersons.

    Algemene goedkeuringseisen

    Het veer- of dempersysteem mag niet tot slechtere prestaties leiden dan die van het serievoertuig wanneer het gaat over:

    • bedrijfszekerheid en verkeersveiligheid
    • baanvastheid en wegligging
    • gevaar voor andere weggebruikers
    • Eusama-waarden (het contact van het wiel met de weg).

    Specifieke goedkeuringseisen

    • De veren of veerpoten en de veranderde veersteunen of veerbevestigingen geven genoeg bedrijfszekerheid.
    • De inveeraanslag is soepel genoeg in een gebied tot 1,4 keer de maximaal toelaatbare wiellast.
    • Een veerweg van 40 tot 50 mm is gegarandeerd bij een onbelast voertuig. Er wordt verondersteld dat de veerweg groot genoeg is wanneer de uitveerbegrenzer bij normaal gebruik van de wagen niet langer werkt dan bij het serievoertuig. Het erkende laboratorium stelt dat vast met rijproeven op de weg waarbij het serievoertuig als referentie genomen wordt.
    • Het veeroppervlak heeft in geen enkel geval achteraf uitwendige galvanische behandelingen ondergaan (bv. het verchromen).
    • De vrije bewegingsruimte van de wielen, de banden en de ophangingselementen is groot genoeg in normale gebruiksomstandigheden.
    • In het gebied tussen de maximale aslast en 1,4 keer de maximale aslast mag de veerconstante van de ophangingsveer bij personenwagens deze limietwaarde niet overschrijden:
      • limietwaarde veerconstante (kg/mm) = maximale aslast (kg)/40 mm (tolerantie: + 2 kg/mm)
    • Bij alle andere voertuigen van categorie M1 is de limietwaarde:
      • veerconstante (kg/mm) = maximale aslast (kg)/37 mm (tolerantie: + 2 kg/mm)

    Keuringen van uw onderdelen

    Het erkende laboratorium:

    • keurt de veren
    • stelt de veerkarakteristiek op
    • berekent de veerconstante
    • keurt de montage op het voertuig
    • onderzoekt de graad van verlaging of wijziging van de voertuighoogte
    • berekent de efficiëntie van de inveeraanslagen
    • kijkt de bodemvrijheid bij een verhoogde inveerweg na
    • voert een wielgeometriemeting uit
    • voert een wegliggingstest uit
    • test de wegligging van de wagen in vergelijking met een serievoertuig
    • test de wiel-bandcombinaties met veranderde afmetingen
    • test het remgedrag
    • kijkt de hoogte van een eventuele trekhaak volgens DIN 74058 na
    • controleert de installatie-instructies
    • checkt of er bij regelbare systemen een borgingssysteem aanwezig is
    • kijkt de toegelaten hoogte van andere onderdelen na.

    Kent u graag de details van elke keuring? U vindt ze in de ministeriële omzendbrief(opent in nieuw venster).

      Goedkeuring aanvragen 

      U vraagt de goedkeuring voor uw veer- of dempersysteem aan bij GOCA:

      GOCA
      Technologiestraat 21-25
      1082 Brussel
      Tel. 02 469 09 90

      Via het validatieattest:

      • krijgt u een Belgisch eenduidig referentienummer
      • kennen de keuringscentra de keuringsgegevens die ze nodig hebben om de wielgeometrie te meten.