Gedaan met laden. U bevindt zich op: Technische keuring: banden

Technische keuring: banden

De banden worden gecontroleerd op de technische keuring. Op de website van GOCA Vlaanderen staan alle eisen voor de banden van een personenwagen(opent in nieuw venster) (na 1 december 2024 wordt de pagina aangepast aan de nieuwe keuringsregels).

Nieuwe regels voor technische keuring van banden vanaf 1 december 2024

Vanaf 1 december wijzigen de controles op banden tijdens de technische keuring in Vlaanderen. De wijzigingen hebben betrekking op de minimale snelheidsindex van de banden, de symmetrie van de banden, de bandenslijtage en de e-markering op de banden.

Minimale snelheidsindex van 160 km/u

De snelheidsindex van een band bepaalt de maximale toegestane snelheid waarmee een auto met die band mag rijden. De letter van de snelheidsindex vindt u terug op de band zelf. Vandaag moet de snelheidsindex van de banden altijd gelijk zijn aan of hoger zijn dan de maximumsnelheid van de auto, die u kunt vinden op het gelijkvormigheidsattest.

Vanaf 1 december 2024 volstaat, gezien de maximumsnelheid in Vlaanderen nergens boven de 120 km/u ligt, een minimale snelheidsindex van 160 km/u voor alle banden ook al kan het voertuig een hogere snelheid aan. Indien de snelheidsindex van de banden lager is dan de maximumsnelheid van het voertuig, dient er een waarschuwingslabel met de toegestane maximumsnelheid op het dashboard te worden aangebracht.

Minder strenge controles op symmetrie

Vanaf 1 december wordt alleen nog gecontroleerd of banden op dezelfde as dezelfde maten en structuur (radiaal/diagonaal) hebben.

Strengere controle op bandenslijtage

De slijtage-indicator, een blokje in de hoofdgroef van de band, geeft aan wanneer de band toe is aan vervanging. Vanaf 1 december wordt deze indicator als referentie van de controle genomen.

Als de slijtage-indicator gelijk loopt met de band, zal de auto worden afgekeurd (rood keuringsbewijs met 15 dagen geldigheid). Vandaag krijgt u nog een groen keuringsbewijs met normale geldigheid en een opmerking om de banden nauwlettend in het oog te houden.

Als de slijtage-indicator aangeeft dat de profieldiepte van de band lager is dan 1,6 mm krijgt u vanaf 1 december een rood keuringsbewijs met verbod tot het verkeer. Vandaag krijgt u nog een rood keuringsbewijs met 15 dagen geldigheid.

Bestuurders kunnen eenvoudig zelf controleren of de banden aan vervanging toe zijn.

Verplichte e-markering voor banden

Vanaf 1 december dienen banden op voertuigen die voor het eerst zijn ingeschreven vanaf 1 januari 2004 een goedkeuringsmerkteken (e-markering) te hebben. Dit merkteken geeft aan of de band voldoet aan de Europese veiligheidsnormen. Het ontbreken van deze markering resulteert in een afkeuring (rood keuringsbewijs met 15 dagen geldigheid).

Handboek periodieke technische keuring

De instructies voor de technische keuring van banden worden beschreven in het Handboek voor periodieke technische controle, hoofdstuk 5 ‘Assen, wielen, banden en ophanging’. Dit handboek dient als leidraad voor de keuringscentra en wordt openbaar gepubliceerd om transparantie naar de burger te waarborgen.

De instructies zijn geldig vanaf 1 december 2024.