Roetfilter en deeltjestellertest
Sinds 1 juli 2022 wordt de deeltjestellertest (PN-meting) ingezet tijdens de technische keuring van dieselwagens in Vlaanderen en de andere gewesten. Die maatregel zal roetfilterfraude tegengaan en bijdragen tot een betere luchtkwaliteit. Naar schatting rijden er vandaag in Vlaanderen zo’n 150.000 dieselwagens op de weg met een gefraudeerde of defecte roetfilter. Met deze moderne milieutest is Vlaanderen koploper in de Europese strijd tegen roetfilterfraude.
Wat zijn de limietwaarden en wat zijn de gevolgen?
Vanaf 1 miljoen fijnstofdeeltjes per cm³
Vanaf 1 juli 2024 krijgt u bij een negatieve meting een groen keuringsbewijs met een beperkte geldigheidsduur van 3 maanden. U krijgt maximaal 6 maanden (twee keuringen) de tijd om de nodige herstellingen uit te voeren.
Als het voertuig bij de derde controle nog niet slaagt voor de deeltjestellertest, dan wordt een rood keuringsbewijs ‘Verboden tot het verkeer’ (code 1) uitgereikt. Het voertuig mag dan enkel nog op de weg om de kortste afstand tussen keuringscentrum en woonplaats of hersteller af te leggen.
Vanaf 250.000 fijnstofdeeltjes per cm³
Voertuigen die zich in de grijze zone tussen 250.000 en 1 miljoen fijnstofdeeltjes bevinden, krijgen een groen keuringsbewijs met een geldigheidsduur van 1 jaar met code 5 uitgereikt. Dat betekent dat je het gebrek zo snel mogelijk moet herstellen, maar er geen herkeuring nodig is.
Voor bepaalde voertuigen
De nieuwe milieutest is van toepassing op alle dieselwagens van categorie M1 (personenwagens) en N1 (lichte vracht) met een Light Duty dieselmotor vanaf euronorm 5 en hoger. Deze test vervangt de oude roettest en de meting zal bij stationair toerental gebeuren. Het tarief van de milieutest bedraagt 13,20 euro.