Voorwaarden voor uw lesmodules
Om de kwaliteit van uw lesmodules te garanderen, heeft het Departement Mobiliteit en Openbare Werken samen met de sector algemene principes en minimumeisen per onderwerp opgesteld. De minimumeisen vertellen u welke onderwerpen u minimaal in elke module moet opnemen.
E-learning vanaf 1 juni 2024
Vanaf 1 juni 2024 kunt u een aanvraag indienen om een nascholingsmodule met e-learning te erkennen.
Voorwaarden
De nascholingsmodule duurt in totaal 7 uur en geeft de deelnemer recht op 7 kredietpunten.
De nascholingsmodule bestaat daarbij altijd uit de volgende 2 onderdelen:
- het onderdeel e-learning, met een gemiddelde doorlooptijd van 3 uur
- het onderdeel klassikaal onderricht of praktijkonderricht (waarbij de deelnemer zelf op de openbare weg rijdt), met een duurtijd van 4 uur.
Als de nascholingsmodule uit een onderdeel e-learning en een onderdeel praktijkonderricht bestaat, moet de deelnemer eerst het onderdeel e-learning volgen en dan het praktijkonderricht.
Als de nascholingsmodule uit een onderdeel e-learning en een onderdeel klassikaal onderricht bestaat, mag u als opleidingscentrum vrij kiezen in welke volgorde de deelnemer de onderdelen volgt.
De deelnemer moet altijd eerst een onderdeel van de nascholingsmodule volledig afwerken voordat hij kan starten aan het tweede onderdeel. Dat tweede onderdeel wordt uiterlijk 60 dagen na de start van het eerste onderdeel voltooid.
Voorwaarden voor e-learning
- De leerstof die behandeld wordt in het onderdeel e-learning van de nascholingsmodule wordt opgedeeld in minimaal 6 blokken.
- Er worden minstens 6 verschillende interactieve werkvormen gebruikt in het onderdeel e-learning van de nascholingsmodule.
- Daarnaast worden minimaal 6 verschillende herhalingstesten ingebouwd waarmee wordt nagegaan of de deelnemer de leerstof uit elk afgehandelde blok heeft begrepen. Een herhalingstest kan pas afgelegd worden nadat de deelnemer de volledige benodigde leerstof heeft doorlopen.
- Na het laatste blok wordt een eindtest afgenomen, die minstens 10 vragen bevat over de volledige leerstof en die niet in eerdere herhalingstesten zijn gesteld.
- Na elke vraag of op het einde van de test wordt het juiste antwoord gegeven voor de vragen waarop de deelnemer een fout antwoord gegeven heeft en wordt toegelicht waarom dat het correcte antwoord is.
- Het onderdeel e-learning is pas voltooid als de deelnemer alle blokken heeft doorlopen en alle herhalingstesten en de eindtest heeft afgelegd.
Ontdek alle informatie en voorwaarden in de instructie.(PDF bestand opent in nieuw venster)
Algemene principes
Nieuwe opleidingen
Vanaf nu kunnen ook de volgende opleidingen in rekening genomen worden voor kredietpunten:
- het vervoer van gevaarlijke goederen (voor 14 kredietpunten)
- het vervoer van dieren (voor 7 kredietpunten)
- de omgang met personen met een handicap (voor 7 kredietpunten).
Wilt u een van bovenstaande opleidingen aanbieden? Stuur dan een bericht naar het Contactpunt van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.(opent in nieuw venster)
Vrije ruimte
U mag in elke module maximaal 1 uur vrije ruimte voorzien. In deze vrije ruimte kunnen uw lesgevers een acuut probleem of een dringende vraag van deelnemers beantwoorden, ook al maken die geen deel uit van het thema van de module. Let wel: uw lesgevers mogen alleen op onderwerpen ingaan waarover ze genoeg kennen. U moet voor elke module voldoende materiaal voorzien voor 7 uur.
Inhoud, structuur en thema’s
Het materiaal dat u indient, moet duidelijk maken wat de inhoud, structuur en onderwerpen van uw lesmodules zijn. Uw lesgevers mogen tijdens de les andere accenten leggen en dieper op onderwerpen ingaan, maar moeten zich globaal genomen aan de goedgekeurde inhoud houden.
Algemene principes ecodriving en defensief rijden
Modules met uren achter het stuur mag u op 2 manieren organiseren:
- module van 7 uur
- minimaal 3 uur theorie + minimaal 3,5 uur praktijk (3 uur rijden + een halfuur of een uur feedback)
De principes:
- Een module met uren achter het stuur moet uit minstens 3 uur rijden bestaan.
- De deelnemer moet de volledige 3 uur op de openbare weg rijden. Eventuele oefeningen op een oefenterrein vallen buiten die 3 uur. Het is belangrijk dat u bij uw aanvraag duidelijk aangeeft wanneer ruimte wordt voorzien voor feedback. In de meeste gevallen zal een module drie of drieënhalf uur theorie bevatten, drie uur rijden en een halfuur of een uur voor feedback en voertuigcontrole.
- Ook het voertuig controleren en feedback geven over het rijden doet de lesgever buiten die 3 uur rijden. Enige uitzondering: korte feedback over iets wat tijdens de rit gebeurt. Daarvoor mag uw lesgever de deelnemer kort doen stoppen tijdens de rit.
- De lesgever mag de theorie en de praktijk op verschillende dagen geven. Eerst de theorie, dan pas de praktijk. De praktische opleiding wordt binnen 60 dagen na het theoretische deel gegeven.
- Iedere deelnemer moet daadwerkelijk 3 uur zelf rijden. Uw lesgever moet de hele tijd in het voertuig aanwezig zijn. Lesgeven op afstand wordt niet aanvaard.
3 thema's
De onderwerpen voor nascholing worden opgedeeld in 3 thema’s. Uw lesmodule wordt niet goedgekeurd wanneer ze niet voldoet aan 1 van de 3 thema’s.
- Kenmerken van de krachtoverbrenging met het oog op optimaal gebruik
- koppelkrommen van het vermogen en van het specifieke brandstofverbruik van een motor
- optimale gebruiksbereik van de toerenteller
- dekkingsdiagrammen van overbrengingsverhoudingen
- Technische kenmerken en veiligheidsvoorzieningen die het voertuig onder controle houden, slijtage beperken en storingen voorkomen
- specifieke eigenschappen van het hydropneumatische remcircuit
- grenzen aan het gebruik van remmen en retarders
- gecombineerd gebruik van remmen en retarder
- de versnelling vinden die het beste bij een snelheid past
- de traagheid van het voertuig benutten
- de mogelijkheden tot vertragen en remmen bij afdalingen benutten
- wat doen bij defecte remmen?
- Het brandstofverbruik optimaliseren
- het brandstofverbruik optimaliseren dankzij kennis van punten 1 en 2
- Een lading vervoeren rekening houdend met de voorschriften voor veiligheid en goed gebruik van het voertuig (rijbewijzen C, C+E, C1, C1+E)
- krachten die op rijdende voertuigen inwerken
- de keuze van de versnelling afstemmen op de belasting van het voertuig en het profiel van de weg
- het laadvermogen van een voertuig of voertuigcombinatie berekenen
- het nuttige volume berekenen
- de belasting verdelen
- gevolgen van overbelasting van de as
- stabiliteit en zwaartepunt van het voertuig
- soorten verpakkingen en pallets
- belangrijkste categorieën goederen die moeten worden vastgezet
- klem- en vastzettechnieken
- sjorringen gebruiken
- vastzetinrichtingen controleren
- laad- en losmachines gebruiken
- dekzeilen aanbrengen en verwijderen
- De veiligheid en het comfort van de passagiers waarborgen (rijbewijzen D, D+E, D1, D1+E)
- de bewegingen in de lengte- en de zijrichting ijken
- wegverdeling
- plaats op de rijweg
- soepel remmen
- rijden met een overbouw
- gebruik van specifieke infrastructuur: openbare plaatsen en voorbehouden rijvakken
- beheersen van conflicten tussen veilig rijden en de andere taken als bestuurder
- interactie met de passagiers
- specifieke kenmerken van het vervoer van gehandicapten en kinderen
- Een lading vervoeren rekening houdend met de voorschriften voor veiligheid en goed gebruik van het voertuig (rijbewijzen D, D+E, D1, D1+E)
- krachten die op rijdende voertuigen inwerken
- de keuze van de versnelling afstemmen op de belasting van het voertuig en het profiel van de weg
- het laadvermogen van een voertuig of voertuigcombinatie berekenen
- de belasting verdelen
- gevolgen van overbelasting van de as
- stabiliteit en zwaartepunt van het voertuig
- Sociaal klimaat en reglementering wegvervoer
- specifiek voor de vervoersector geldende maximumwerktijden
- principes, toepassing en gevolgen van verordeningen (EEG) 3820/85 en 3821/85
- sancties op het niet gebruiken, verkeerd gebruiken of knoeien met de tachograaf
- kennis van het sociale klimaat van het wegvervoer: rechten en plichten van de bestuurders rond basiskwalificatie en nascholing
- Regelgeving goederenvervoer (rijbewijzen C, C+E, C1, C1+E)
- documenten over vervoerexploitatie
- verplichtingen die uit standaardcontracten voor goederenvervoer voortvloeien
- alle documenten van het vervoerscontract opstellen
- internationale transportvergunningen
- verplichtingen van het ‘Verdrag betreffende de overeenkomst tot internationaal vervoer van goederen over de weg’
- internationale vrachtbrieven opstellen
- grensoverschrijdingen
- expediteurs
- de speciale documenten die goederen begeleiden
- Regelgeving personenvervoer (rijbewijzen D, D+E, D1, D1+E)
- vervoer van specifieke groepen
- veiligheidsuitrusting van de bus
- veiligheidsgordels
- belasting van het voertuig
- Gevaren van het verkeer en arbeidsongevallen
- soorten arbeidsongevallen in de vervoersector
- statistieken van verkeersongevallen
- betrokkenheid van vrachtwagens/touringcars
- gevolgen op menselijk, materieel en financieel vlak
- Criminaliteit en vervoer van illegale immigranten voorkomen
- algemene informatie
- gevolgen voor de bestuurders
- preventieve maatregelen
- checklist
- wetgeving over de verantwoordelijkheid van de vervoerder
- Fysieke risico's voorkomen
- ergonomische principes
- risicohandelingen en -houdingen
- lichamelijke conditie
- oefeningen in goederenbehandeling
- persoonlijke beschermingsmiddelen
- Belang van een goede fysieke en mentale gezondheid
- beginselen van een gezonde en evenwichtige voeding
- effecten van alcohol, medicijnen of andere stoffen op het gedrag
- symptomen, oorzaken en effecten van vermoeidheid en stress
- fundamenteel belang van de basiscyclus werk/rust
- Noodsituaties beoordelen
- gedrag bij noodsituaties
- de situatie inschatten
- erger voorkomen
- hulpdiensten waarschuwen
- hulp verlenen aan gewonden en eerstehulpverlening
- optreden bij brand
- inzittenden van de vrachtwagen of passagiers van de bus redden
- de veiligheid van alle passagiers waarborgen
- reactie in geval van agressie
- basisbeginselen invulling schadeformulier
- gedrag bij noodsituaties
- Gedrag van de bestuurder en het imago van zijn onderneming
- belang van de kwaliteit van de dienstverlening door de bestuurder
- de taken van de bestuurder
- personen met wie een bestuurder te maken krijgt
- onderhoud van het voertuig
- organisatie van het werk
- commerciële en financiële gevolgen van een geschil
- Het economische klimaat van goederenvervoer over de weg (rijbewijzen C, C+E, C1, C1+E)
- verhouding tussen het wegvervoer en de andere vervoerstakken: concurrentie en verladers
- verschillende activiteiten in het wegvervoer: vervoer voor rekening van derden, voor eigen rekening en aanvullende activiteiten
- organisatie van de belangrijkste soorten vervoersondernemingen of aanverwante transportactiviteiten
- gespecialiseerd vervoer: tankwagens, koelwagens, …
- ontwikkelingen in de sector: diversificatie van het dienstenaanbod, spoorvervoer/wegvervoer, uitbesteding, ...
- Het economische klimaat van personenvervoer over de weg (rijbewijzen D, D+E, D1, D1+E)
- verhouding tussen het personenvervoer over de weg en de andere vervoerstakken: spoor, personenauto's
- verschillende activiteiten in het personenvervoer over de weg
- grensoverschrijdingen: internationaal vervoer
- organisatie van de belangrijkste soorten ondernemingen voor personenvervoer over de weg
Minimumeisen per onderwerp
Dit zijn per onderwerp de onderdelen die u minimaal moet opnemen in uw lesmodules.
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 1
Het doel van dit onderwerp: deelnemers bewust maken van de technologieën die er bestaan, hoe u ze bedient en wanneer u ze kunt gebruiken.
- Waarom moet u iets weten van vrachtwagentechnologie?
- de vrachtwagen vroeger en nu: geschiedenis en nieuwe systemen
- waarom is kennis van het voertuig belangrijk voor uw veiligheid en het milieu?
- veiligheidssystemen
- welke zijn vandaag verplicht, welke niet, welke zijn standaard?
- wat doen veiligheidssystemen, wat doen ze niet, wat zijn hun beperkingen?
- hoe gebruikt u veiligheidssystemen?
- hoe correct aan- en afpikken zodat de veiligheidssystemen correct werken?
- banden – de belangrijkste veiligheidsuitrusting
- waarom zijn de banden zo belangrijk?
- hoe controleert u banden en houdt u ze op druk?
- remcircuit
- hoe werkt het remcircuit?
- correct gebruik van het remcircuit
- kennis van het eigen voertuig
- waar vindt u informatie over veiligheids- en milieuopties?
- hoe gebruikt u de handleiding bij uw voertuig?
- milieusystemen
- Euro 6, AdBlue, SCR, EGR, …
- hoe gebruikt u die correct?
- kleine defecten en onderhoud
- kleine defecten detecteren
- communiceren over kleine defecten met de garage of de hersteller en over de planning van het bedrijf.
De chauffeur moet die opleiding meteen in de praktijk kunnen brengen.
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 1
1 Types aandrijflijnen
- ICE, Hybrid, PHEV, BEV, FCEV
- Aandrijflijn elektrisch voertuig
2 Inleidende begrippen
- Batterijcapaciteit (kWh); bruto-netto
- State of Charge, State of Health, Depth of Discharge
- Verbruik (kWh/100 km); wat betekent dit in l/100 km?
3 Componenten van de elektrische aandrijflijn
- Opbouw
- Werking
4 Rijbereik
- Welke factoren beïnvloeden het verbruik/rijbereik? Rijstijl, route, lading, weersomstandigheden, snelheid
5 Laden
- Laadmogelijkheden; AC versus DC
- Laadduur: welke factoren beïnvloeden de laadduur?
- Laadprocedure: mode 1, mode 2, mode 3 en mode 4
- Waar laden? Bedrijfsterrein, publiek laden
6 Regeneratief remmen
- Wat is regeneratief remmen?
- Hoe toepassen?
7 Efficiënt rijden
- Starten
- Efficiëntieflow
- Versnellen (dosering stroompedaal, charge/power)
- Constant rijden (cruise control)
- Vertragen (coasten, motorrem, retarder)
8 Veiligheid
- Risico’s bij omgang met hoogspanning en laagspanning
- Wat te doen bij een noodgeval?
- Risico voor andere weggebruikers door stilte van het voertuig
9 Tips en trucs
- Belang van routeplanning in functie van rijbereik en rij- en rusttijden, mogelijkheid om onderweg te laden
- Invloed van energieverbruikers zoals airco, …
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 1
De kern van dit onderwerp draait rond attitude en zelfreflectie. Vóór uw instructeurs met de deelnemers de weg opgaan, moeten ze de voertuigen controleren.
Minimumeisen theorie
- het belang van defensief rijden
- oorzaken van ongevallen
- anticiperen
- afleiding en stress
- kijktechniek
- remafstand, reactietijd en stopafstand
- snelheid aanpassen en afstand houden
- kennis van het voertuig: staat van het voertuig, veiligheidssystemen en correct gebruik van het voertuig
- zelfkennis
Minimumeisen praktijk
- zithouding
- spiegelafstelling
- veiligheidsgordel
- voertuigcontrole
- in- en uitstappen
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 1
- koppel en vermogen
- prestatiediagram
- schakelen op vlakke weg of helling
- traagheid en weerstanden: lucht, parcours, rol, helling
- tips om zuinig te rijden: route plannen, vertrek met warme motor, toerental, stationair draaien, uitbollen, bandenspanning, boordcomputer, cruisecontrol, remvertrager en motorrem
- milieuvriendelijk rijden: euronormen (AdBlue), …
- recente voertuigontwikkelingen: hybride, …
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 1
- Types aandrijflijnen
- ICE, Hybrid, PHEV, BEV, FCEV
- Aandrijflijn elektrisch voertuig
- Inleidende begrippen
- Batterijcapaciteit (kWh); bruto-netto
- State of Charge, State of Health, Depth of Discharge
- Verbruik (kWh/100 km); wat betekent dit in l/100 km?
- Componenten van de elektrische aandrijflijn
- Opbouw
- Werking
- Rijbereik
- Welke factoren beïnvloeden het verbruik/rijbereik? Rijstijl, route, lading, weersomstandigheden, snelheid
- Laden
- Laadmogelijkheden; AC versus DC
- Laadduur: welke factoren beïnvloeden de laadduur?
- Laadprocedure: mode 1, mode 2, mode 3 en mode 4
- Waar laden? Bedrijfsterrein, publiek laden
- Regeneratief remmen
- Wat is regeneratief remmen?
- Hoe toepassen?
- Efficiënt rijden
- Starten
- Efficiëntieflow (=basisflow)
- Versnellen (dosering stroompedaal, charge/power)
- Constant rijden (cruise control)
- Vertragen (coasten, motorrem, retarder)
- Veiligheid
- Risico’s bij omgang met hoogspanning en laagspanning
- Wat te doen bij een noodgeval?
- Risico voor andere weggebruikers door stilte van het voertuig
- Tips en trucs
- Belang van routeplanning in functie van rijbereik en rij- en rusttijden, mogelijkheid om onderweg te laden
- Invloed van energieverbruikers zoals airco, …
Rijbewijscategorie: C
Thema: 1
- het doel van ladingzekering: waarom moet een lading goed vastgezet worden? Illustreer met voorbeelden hoe het fout kan lopen en geef aan hoe u dat kunt vermijden.
- basisprincipes van de fysica
- wrijvingskrachten
- traagheidskrachten
- wetten van Newton
- wat zijn de risico’s bij slechte ladingzekering?
- kantelen van de lading
- wandelen van de lading
- schuiven van de lading
- welke verplichtingen heeft de bestuurder volgens de wetgeving?
- internationale context (de wetgeving van andere EU-lidstaten en minstens van de buurlanden)
- aandacht voor het multimodale aspect
- aandacht voor aslastenverdeling, onder andere het zwaartepunt van het voertuig
- opbouw van voertuigen
- welke normen bestaan er en wat betekenen ze?
- aan welke eisen moeten verankeringspunten voldoen?
- welke middelen zijn er om een lading vast te zetten en hoe gebruik je ze correct?
- spanbanden
- middelen die de wrijving verhogen zoals antislipmatten, kettingen, kabels, hoekbeschermers, stuwbalken, luchtkussens, …
- welke informatie vind je op het etiket van spanbanden? (Onder andere neersjorren versus kopsjorren)
- welke ladingzekeringsmethodes zijn er?
- opsluiten
- directe stuwing
- neerwaartse stuwing
- het effect van een goede transportverpakking, bijvoorbeeld vormvaste verpakkingen
- hulpmiddelen om een juiste ladingzekering te bereiken
- eenvoudige berekeningen
- gebruik van tabellen/schijven/apps van leveranciers
- goede voorbeelden
- European Best Practice Guidelines on Cargo Securing for Road Transport
- uitstekende lading: signalisatie, wanneer is het uitzonderlijk vervoer?, …
Een heftruck of gelijkaardig voertuig besturen is niet genoeg om een volledige module te vullen. U kunt tijdens het vrije uur van uw module ladingzekering wél een initiatie geven over laden en lossen met een heftruck. Want ook tijdens het vrije uur mag u het in deze module alleen over ladingzekering hebben. Wanneer het Departement MOW uw module goedkeurt, controleert het tijdens inspecties of u dat respecteert.
Rijbewijscategorie: D
Thema: 1
De minimumeis voor dit onderwerp is dat de focus op actieve werkvormen moet liggen.
- U geeft oefeningen waarmee de deelnemer de nodige vaardigheden en attitudes kan oefenen.
- U besteedt genoeg aandacht aan zelfreflectie.
- U gebruikt voorbeelden uit het dagelijkse leven van de deelnemers, bijvoorbeeld een passagier op de bus helpen.
In uw aanvraag maakt u duidelijk dat de focus op actieve werkvormen ligt door de werkvormen en de manier waarop u ze gebruikt toe te lichten. U moet minstens oefenen op:
- communicatie met de doelgroep
- het praktische aspect, zoals de hulpmiddelen die ter beschikking zijn
Volgende onderwerpen moeten behandeld worden tijdens de nascholing:
a. Hoe omgaan met mensen al dan niet met handicap
b. Communiceren op golflengte van de passagier
c. Tips en werking diverse toegankelijkheidsvoorzieningen
d. Voorkomen fysieke risico’s voor de chauffeur en de passagier
e. Belang goede fysieke en mentale gezondheid
f. Gevaren van het verkeer en arbeidsongevallen
g. Bijdragen aan het imago van de onderneming
h. Kennis economisch klimaat personenvervoer
i. Veiligheid en comfort passagiers
Rijbewijscategorie: D
Thema: 1
Bewustwording van de krachten tijdens het rijden
Aangepaste rij- en remtechnieken
Verhoging comfort en veiligheid reizigers
Minimaliseren valpartijen op voertuigen
Fysieke risico’s voorkomen
Brandstofverbruik optimaliseren
De lading bij personenvervoer: kostbaar
Bijdrage aan het imago van De onderneming
Kennis regelgeving personenvervoer
Rijbewijscategorie: C
Thema: 1
- Persoonlijke veiligheidsuitrusting
- Verantwoordelijkheden bij het laden van vrachtwagens
- Laden en lossen met mobiele arbeidsmiddelen
- In beeld brengen van de fysieke belasting en risico’s
- Vereiste brevetten bij gebruik van machines
- Gebruik van middelen bij manipulatie van goederen
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 1
- Veilig gebruik Truck & Trailer: luchtveersystemen, aandrijflijn, banden, spiegelafstelling
- Veiligheidsuitrusting en veiligheidssystemen Truck: remmen, ABS, EBS, ACC, AEBS
- Veiligheidsuitrusting en veiligheidssystemen Trailer: remmen, ABS, EBS, geavanceerde veiligheidssystemen
- Toepassing aslastendecreet
- Uitzonderlijk vervoer
- Controlediensten
- Sancties en mogelijke gevolgen
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 2
- risico’s bij het niet naleven van de regels, het belang van regels
- definities en symbolen
- dagelijkse en wekelijkse rij- en rusttijden
- dubbele bemanning
- sancties
- tachograaf
- werking van de digitale tachograaf, inclusief lezen van een print en de analoge tachograaf
- rechten en plichten van de ondernemer en de chauffeur
- verlies, beschadiging en slechte werking
- correct toepassen van uitzonderingen, richtsnoeren, afwijkingen: overmacht,...
- recente wijzigingen in regelgeving of techniek
- manuele invoering
- onderbrekingen (pauzes)
- vrijstellingen tachograaf
- oefeningen: demosoftware en andere
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 2
- Massa: MBT, MTM en laadvermogen
- Plaats op de openbare weg, het verkeer in tunnels en de voorrangsregels
- Snelheid: relatieve en absolute beperkingen. Onderscheid volgens de nationale regio’s
- Voorrang: algemene regel en uitzonderingen, gedrag bij een kruispunt en rotonde
- Inhalen: inhaalverbod, uitzonderingen, verplichtingen
- Gebruik van lichten: tijdens het rijden, bij stilstaan en als signalisatie.
- Stilstaan en parkeren: verschil tussen stilstaan en parkeren, waar toegelaten of verboden
- Verkeer in tunnels: wat bij ongeval, brand, rook
- Recente wijzigingen: verkeersborden, gordelplicht, veiligheidsmateriaal, regionale verschillen,…
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 2
Tijdens dit onderwerp moeten minstens onze buurlanden Nederland, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg aan bod komen. Afhankelijk van de deelnemers kunt u ook de wetgeving van maximaal 2 andere landen behandelen. We raden u aan om uw klanten op voorhand te vragen naar welke landen ze het vaakst rijden. Zo kunt u de opleiding goed voorbereiden.
Per land dat u in dit onderwerp behandelt, moet u minstens deze onderdelen opnemen:
- massa's van de voertuigen
- snelheden
- afstanden tot de voorligger en afstanden in tunnels (Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk)
- stilstaan en parkeren
- voorrang
- busstroken, bijzonder overrijdbare beddingen, andere soorten wegen in het buitenland, ...
- andere verkeersborden dan in België
- inhalen en inhaalverboden
- gedrag aan verkeerslichten
- gedrag tegenover andere weggebruikers zoals fietsers, tractoren en bromfietsen: wat mag en wat mag niet?
- drugs en alcoholbeleid
- voertuigeisen: fluohesje, gevarendriehoek, reservemateriaal, banden, …
- rechten van de chauffeur bij controles
- milieuzones
- tol
Rijbewijscategorie: D
Thema: 2
1 Regelgeving personenvervoer
a. Wettelijk kader
b. Europees kader
c. Nationaal kader
2 Vakbekwaamheid chauffeur
a. Basiskwalificatie – nascholing
b. Rijbewijs
c. Medische keuring
d. Vrijstellingen
e. Persoonlijke documenten
3 Vervoer van specifieke groepen
4 Schadepreventie
5 Statistieken verkeersongevallen en kosten
6 Impact van een verkeersongeval
7 Vermijden van een verkeersongeval
Rijbewijscategorie: C
Thema: 2
- verschillende soorten vrachtbrieven
- wanneer is een vrachtbrief of CMR-vrachtbrief nodig, waarom CMR?: enkel vervoer voor rekening van derden, welke uitzonderingen bestaan er?
- begrippen, definities en principes van de CMR-vrachtbrief: bijvoorbeeld afzender, vervoerder en ondervervoerder
- begrippen, definities en principes van het CMR-verdrag: bijvoorbeeld vertraging en vervolgschade
- de CMR-vrachtbrief invullen en controleren
- controle van de CMR-vrachtbrief:
- douane
- btw
- cabotage.
- de voorbehouden op de vrachtbrief die de chauffeur moet noteren, en de termijnen ervan
- digitale vrachtbrief
- controleren of de vrachtbrief overeenstemt met de lading
- niet-standaardsituaties: bijvoorbeeld de chauffeur is niet aanwezig bij het laden
- praktijkoefeningen:
- voorbeeldvrachtbrieven invullen
- fouten in verkeerd ingevulde vrachtbrieven detecteren
- algemene vervoersvoorwaarden op de achterzijde van de vrachtbrief en de verhouding tot het CMR-verdrag
- verhouding CMR-vrachtbrief tegenover CMR-verdrag
- basisprincipes van het CMR-verdrag: vertraging, 10 euro per kilo, vervolgschade.
Rijbewijscategorie: C
Thema: 2
- limieten voor standaardvervoer
- technische documenten
- de ‘brugwet’
- wetgeving over uitzonderlijk vervoer
- categorieën van uitzonderlijk vervoer
- vergunningen voor uitzonderlijk vervoer
- transporttijden
- eisen voor voertuigen die gebruikt worden voor uitzonderlijk vervoer
- signalisatie
- veiligheidsuitrusting
- routes
- begeleiding
- verkeersborden
- attitude
Rijbewijscategorie: C
Thema: 2
- reglementering over het vervoer van gevaarlijke goederen
- indeling van de gevaarlijke goederen:
- klassen van gevaarlijke goederen
- UN-nummer en officiële vervoersnaam
- houders voor vervoer van gevaarlijke goederen
- colli
- verpakkingen
- intermediate bulk containers (IBC)
- oververpakking
- colli
- het vervoerdocument
- vorm en inhoud
- speciale gevallen
- taalgebruik
- rol als chauffeur
- signalisatie
- signalisatie van de colli
- voorschriften tijdens het vervoer
- nationale verkeersreglementering
- bemanning van het voertuig
- preventie en noodmaatregelen
- belangrijkste oorzaken van ongevallen
- brand, brandbestrijding en EHBO
- stuwing en beveiliging van de lading
- oorzaken van ladingverlies en omkanteling van een voertuig
- maatregelen
- vrijstellingen
- voor vervoer in beperkte hoeveelheden (limited quantities)
- voor vervoer in uitgezonderde hoeveelheden (exempted quantities)
- voor vervoer volgens de vervoerde hoeveelheden (1000 punten)
- wat blijft er van kracht en wat niet?
Rijbewijscategorie: C
Thema: 2
- regelgeving over voedselveiligheid
- hazard analysis critical control points (HACCP)-regelgeving
- wat is HACCP? Indien van toepassing: het belang van de koudeketen
- voorschriften ‘gids G-017’.
- FAVV-voorschriften over het vervoer van voedingswaren voor transporteurs
- rol van de chauffeur rond hygiëne (persoonlijk, voertuig, materiaal), ziekte, kledij en persoonlijke beschermingsmiddelen
- samenladingsverboden
- hazard analysis critical control points (HACCP)-regelgeving
- geconditioneerd transport – werken met koelgroep of andere vormen van geconditioneerd transport: technische basiskennis, gebruik, onderhoud en alarmen
- controle en registratie van de juiste temperatuur bij het laden en lossen (al dan niet samen met de leverancier of klant), belang van procedures en aantoonbaarheid, correcte meettechnieken (zonder de goederen te beschadigen)
- vermelding van de temperatuur(controle) op documenten
- procedures bij het laden en leveren: goederen zo snel mogelijk op de juiste temperatuur krijgen
- voertuigen en containers
- verantwoordelijkheid van de vervoerder en de chauffeur
- niet-geconditioneerd transport van voeding
- tankcleaning en documenten
- andere voertuigen, bijvoorbeeld bulkvervoer (staalname en reinigingsvoorschriften)
- veilig werken met bijvoorbeeld persoonlijke beschermingsmiddelen, het veilige gebruik van de laadklep en het transpallet, …
Rijbewijscategorie: C
Thema: 2
- Regelgeving goederenvervoer
- wettelijk kader
- Europees kader
- nationaal kader
- vakbekwaamheid transport
- toegang tot het beroep
- vakbekwaamheid chauffeur
- basiskwalificatie – nascholing
- rijbewijs
- medische keuring
- vrijstellingen
- persoonlijke documenten
- vervoer voor eigen rekening
- definitie
- controle – sancties
- vervoer voor rekening van derden
- vrijstellingen
- vergunningen
- cabotage
- controle – sancties
- wettelijk kader
- Vervoersdocumenten
- definities
- wettelijk kader
- documenten
- verplichtingen – vrijstellingen
- soorten vervoersdocumenten
- CMR
- verschillende vakken
- controle
- preventie
- oefeningen
- Schadepreventie
- statistieken verkeersongevallen
- kosten
- impact van een verkeersongeval
- vermijden van een verkeersongeval
- gedrag
- voertuig
- een ongeval, wat nu?
- wat te doen?
- EAF
- statistieken verkeersongevallen
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 2
- toelichting vakbekwaamheid
- vervoer voor eigen rekening – rekening van derden (CMR)
- rij – en rusttijden
- bediening van de tachograaf
- de verschillende kaarten
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 3
Theorie
- schade en ongevallenstatistieken
- problematiek dode hoek
- directe en indirecte kijktechnieken en hulpmiddelen om dodehoekongevallen en manoeuvreerschade te voorkomen
- mentale aspecten bij (voorkomen van) dode hoekongevallen:
- observatietechnieken
- aankomst/vertrek
- vliegende amsterdammertjes
- mentale voorbereiding
- uitstappen en gaan kijken
- mentale hinderpalen
- controles voor vertrek – gebruik van de (bestaande) checklist
- efficiënt sturen
- hoe hulp/begeleiding geven en vragen van magazijniers, buitenstaanders, collega’s, …
- belang van weersomstandigheden om dodehoekongevallen en manoeuvreerschade te voorkomen
- aan- en afpikken, gelinkt aan schade
- onderdoor rijden
- spoilers beschadigen
- muilkoppeling Rockinger
- geen remdruk, trailer of combinatie gaat lopen
- schade en veiligheidsrisico’s door juist behandelen van deuren (openen, sluiten, bevestiging, vering, …)
- schade door gebrek aan aandacht voor infrastructuur: omgaan met blokken, aandoksystemen, wielkeggen, …
- procedures bij bedrijven, melden van schade, ….
- reglementering over stilstaan en parkeren, langdurig parkeren, laad- en losplaatsen
- bestaande spiegelafstelplaatsen
Praktijkoefeningen
- spiegelafstelling en een spiegelafstelplaats gebruiken
- camera’s en andere hulpmiddelen gebruiken bij het kijken
- stuur- en manoeuvreertechnieken
- oefeningen op het meten van de dode hoek en het vermijden van dodehoekongevallen
- afhankelijk van het voertuig (C/CE) kiest u verschillende van deze oefeningen:
- slang
- kade
- rechte lijn
- garage
- met en tegen de hand
- tot op de centimeter juist manoeuvreren bij heel weinig ruimte
- aan- en af pikken
- voertuigcontrole voor vertrek, gelinkt aan manoeuvreren en dode hoek
- de zitplaats instellen en zithouding
- gesloten deuren
- luchtdruk, luchttanks en ophanging controleren
- onderdelen controleren die de lading van het voertuig beveiligen:
- koetswerk
- plaatwerk
- laaddeuren
- ladingsmechanisme
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 3
- verschillende vormen van criminaliteit waarmee de chauffeur geconfronteerd kan worden:
- illegale migratie
- ladingdiefstal
- inbraak in de cabine
- overval
- diefstal van materieel
- brandstofdiefstal
- vandalisme
- agressie tegen en bedreiging van de chauffeur
- kopiëren van brandstofkaarten
- preventie: hoe criminaliteit herkennen en voorkomen? Bijvoorbeeld: discretie over de lading, planning van de rit, waar parkeren, checklist illegale migratie, ...
- aansprakelijkheid van de chauffeur
- wie verwittigen bij problemen?
- praktijkoefeningen onder de vorm van een rollenspel
Omdat er altijd andere vormen van criminaliteit de kop opsteken, moet u inspelen op actuele ontwikkelingen.
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 3
- de wervelkolom en de werking van de rug
- risicofactoren voor overbelasting
- gevolgen van overbelasting
- een correcte lichaamshouding
- een correcte zithouding, ook in functie van deelname aan het verkeer
- in en uit de bestuurderscabine en de laadruimte stappen
- de laadruimte openen en sluiten
- heffen en tillen
- trekken en duwen
- oefeningen en oefenschema om rugspieren te verstevigen
- stretchoefeningen (en wanneer je die moet doen)
- gebruik van hulpmiddelen
- praktijk:
- heffen en tillen
- trekken en duwen
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 3
Voor dit onderwerp zijn er geen onderdelen die u minstens in uw lesmodule moet opnemen. De minimumeis is dat de focus op actieve werkvormen moet liggen.
- U geeft oefeningen die gericht zijn op bewustwording.
- U besteedt genoeg aandacht aan zelfreflectie.
- U gebruikt voorbeelden uit het dagelijkse leven van de deelnemers.
In uw aanvraag maakt u duidelijk dat de focus op actieve werkvormen ligt door de werkvormen en de manier waarop u ze gebruikt toe te lichten.
Onderdelen die u voor dit onderwerp kunt opnemen:
- gezonde voeding
- stress en vermoeidheid
- slaapstress bij werken in shiften
- bewustwording van de eigen levensstijl
- BMI
- buikomtrek
- gezonde voeding, met ook aandacht voor specifieke problemen zoals vaak in wegrestaurants eten
- roken
- alcohol
- medicijnen
- drugs
- rugproblemen
- mentale gezondheid
- burn-out en bore-out
De persoonlijke situatie van de deelnemers moet aan bod komen. Doe dat op basis van:
- hun BMI berekenen
- calorieën berekenen
- buikomtrek meten
- een persoonlijk actieplan opstellen
- een dagplanning maken
- de longinhoud testen of bewegingsoefeningen, ...
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 3
Noodsituaties beoordelen:
- gedrag bij noodsituaties
- de situatie inschatten
- erger voorkomen
- hulpdiensten waarschuwen
- hulp verlenen aan gewonden en eerstehulpverlening
- optreden bij brand
- inzittenden van de vrachtwagen of passagiers van de bus redden
- de veiligheid van alle passagiers waarborgen
- reactie in geval van agressie
Basisbeginselen invulling schadeformulier
1. Inleiding
a. Ongevallen met “grote voertuigen” zoals vrachtwagens en bussen
b. Wat kan men verwachten van een professioneel chauffeur bij een ongeval?
c. Hoe vaak komen deze ongevallen voor en wat is de ernst?
d. Wat kan JIJ doen om ongevallen te voorkomen
- Uitrusting
a. Wettelijke uitrusting
b. Nuttige hulpmiddelen bij ongevallen - Veiligheid
a. Menselijke reacties na een ongeval
b. Zorg voor veiligheid
c. Verplaatsen van voertuigen
d. Gevarendriehoek
e. Gevaarsknipperlichten
f. Fend off - Hulpdiensten
a. Welke hulpdiensten
b. Hoe verwittigen
c. Wanneer politie bellen
d. 112.be app
e. eCall
f. Reddingsstrook
g. Takeldiensten - Aanrijdingsformulier
- Bewijsmateriaal
a. Waarom bewijsmateriaal verzamelen
b. Hoe bewijsmateriaal verzamelen
c. Gebruik van de dashcam
d. Verzekeringsfraude
e. Tachograaf en trackingsystemeen - Eerste hulp
a. Opleidingen eerste hulp
b. Hulpmiddelen voor eerste hulp
c. Letsels bij verkeersongevallen
d. Hulpmiddelen om letsels te voorkomen of te beperken
e. Hoe eerste hulp verlenen
f. Levensbedreigende situaties herkennen
g. Basisvaardigheden met de hulpmiddelen uit de verbandkoffer voertuig
h. Zorg voor comfort - Brand
a. Wat is brand?
b. Oorzaken van voertuigbranden
c. Factoren bij voertuigbranden (diesel, LNG, elektrisch, …)
d. Welke brandbestrijdingsmiddelen
e. Blussen van een lading / voertuigbrand
f. Brand in een tunnel
g. Hoe moet je blussen
h. Evacuatie van passagiers - Alcohol / drugs
a. Factor alcohol / drugs bij verkeersongevallen
b. Zorgen voor een persoon onder invloed
c. Gevolgen bij verkeersongevallen
d. Controle alcohol & drugs - Vluchtmisdrijf
a. Wat is vluchtmisdrijf
b. Waarom plegen mensen vluchtmisdrijf
c. Straffen bij vluchtmisdrijf
d. Wat doe je als slachtoffer
e. Wat is schuldig verzuim - Juridisch
a. Juridische procedure na een ongeval
b. Wat doet een verkeersdeskundige
c. Verhoor
d. Politierechtbank
e. Vervallen recht tot sturen
f. Strafregister - Gevolgen
a. Korte termijn: agressie
b. Langere termijn: lichamelijke en psychische schade
c. Waar kan je terecht als chauffeur
d. Waar kan je terecht als slachtoffer
e. Omgaan met media aandacht
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 3
- Zorg voor veiligheid.
- Ga na wat er gebeurd is en wat de gevaren zijn voor uzelf, de slachtoffers en de omstanders.
- Zorg voor veiligheid: evalueer de situatie en de gevaren, plaats een gevarendriehoek, parkeer uw vrachtwagen veilig, maak de weg vrij als dat mogelijk is, …
- Beoordeel de toestand van het slachtoffer.
- Controleer het bewustzijn en de ademhaling.
- Maak de ademhalingswegen vrij (hyperextensie en kinlift).
- Wees alert voor een wervelletsel.
- Bel de hulpdiensten.
- Wat is er gebeurd en wat zijn de gevaren?
- Waar worden de hulpdiensten precies verwacht?
- Wie zijn de slachtoffers en in welke toestand bevinden ze zich?
- Controleer het bewustzijn en de ademhaling.
- Verleen verdere eerste hulp.
- Verleen na de alarmering gepaste eerste hulp tot de gespecialiseerde hulp er is:
- reanimatie en AED
- stabiele zijligging
- halfzittende houding
- situaties waarbij vitale functies ernstig bedreigd zijn
- Controleer regelmatig het bewustzijn en de ademhaling.
- Vermeld uw bevindingen aan de gespecialiseerde hulp.
- Handel altijd volgens de basisprincipes van eerste hulp:
- Blijf rustig in een noodsituatie.
- Vermijd besmetting: trek indien mogelijk wegwerphandschoenen aan.
- Handel als eerstehulpverlener.
- Zorg voor het comfort van het slachtoffer: bescherm het bijvoorbeeld tegen koude of warmte.
- Verleen psychosociale eerste hulp.
- Houd rekening met emotionele reacties nadien.
- Uitleg over materiaal dat in het voertuig aanwezig is (wettelijk verplicht en bijkomend nuttig).
- Verleen na de alarmering gepaste eerste hulp tot de gespecialiseerde hulp er is:
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 3
Theorie, minimaal 3 uur
- wat is brand?
- brandverloop en types brand
- wetgeving
- codex
- wegcode/technisch reglement
- alarmeren en hulpdiensten inroepen
- brand in de transportsector
- vormen van brand
- banden
- lading
- brandstoftank
- motor
- cabine
- brand in een tunnel
- oorzaken en hoe reageren
- standverwarming
- lekken
- tanken
- preventie
- vervoer van gevaarlijke goederen
- vormen van brand
- beschermingsmiddelen tegen brand
- blusmiddelen en blustechnieken
- eerste hulp bij brandwonden
- evacuatie van een bus
Praktijk, minimaal 3 uur
- blusoefeningen met kleine brandblusapparaten: poeder-, CO2-, water- en schuimblussers
- simulatie van situaties die zich kunnen voordoen in en rond de vrachtwagen: de deelnemers moeten handelingen uitvoeren die zo veel mogelijk aansluiten bij de handelingen die ze in de realiteit moeten uitvoeren.
- Nemen er chauffeurs categorie D deel? Dan moet u een evacuatieoefening organiseren in een voertuig van categorie D. Als dat niet lukt, moet u het interieur van de bus nabootsen.
De oefeningen specifiek voor categorieën C en D hoeft u alleen te geven als er chauffeurs van die categorie aan de opleiding deelnemen.
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 3
- Rol van de chauffeur in het commercieel proces
- Hoe draagt de chauffeur bij tot het imago van het bedrijf
- Commerciële en financiële gevolgen van geschillen
- Persoonlijk actieplan
- Attitude in het verkeer
- Voorkomen van chauffeur en vrachtwagen/bus
- Klantvriendelijkheid
- Omgaan met een ontevreden klant
- Respect voor procedures en afspraken
- Hanteren van actieve werkvormen.
- U geeft oefeningen waarmee de deelnemer de nodige vaardigheden en attitudes kan oefenen.
- U besteedt genoeg aandacht aan zelfreflectie.
- U gebruikt voorbeelden uit het dagelijkse leven van de deelnemers.
- In uw aanvraag maakt u duidelijk dat de focus op actieve werkvormen ligt door de werkvormen en de manier waarop u ze gebruikt toe te lichten.
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 3
- Klantenzorg
- Duidelijke communicatie met dispatching
- Belang van non verbale communicatie in het verkeer en naar klanten toe
- Verbale communicatie toepassen volgens interne normen en waarden
- De gevolgen en oorzaken van ruisvorming
- Hoe wordt een klacht afgehandeld
- Verschillende dimensies van cultuur benoemen en herkent bijbehorende normen en waarden
- Communicatie is een onderdeel is van de dienstverlening
- Gedragingen waarnemen en interpreteren (bijv.: ongewenst of afwijkend gedrag)
- Omgaan met stresssituaties
- Handelen en denken vanuit het standpunt van diverse belanghebbenden
- Feedback geven en ontvangen
- Hanteren van actieve werkvormen.
- U geeft oefeningen waarmee de deelnemer de nodige vaardigheden en attitudes kan oefenen.
- U besteedt genoeg aandacht aan zelfreflectie.
- U gebruikt voorbeelden uit het dagelijkse leven van de deelnemers.
- In uw aanvraag maakt u duidelijk dat de focus op actieve werkvormen ligt door de werkvormen en de manier waarop u ze gebruikt toe te lichten.
Rijbewijscategorie: C
Thema: 3
1. aandachtspunten bij bulkvervoer
2. wetgeving
- administratieve en wettelijke vereisten
3. het voertuig
- opbouw en uitrusting
- asbelasting
4. veiligheid
- persoonlijke bescherming
- veiligheidsuitrusting van het voertuig
- voertuigcontroles
- gedrag van de lading en ladingspecifieke risico’s
- gedrag en procedures bij ladingverlies en in noodsituaties
5. laden van bulktransport
- laadmethodes en hulpmiddelen
6. lossen van bulktransport
- losmethoden en hulpmiddelen
- veelvoorkomende risico’s
7. verantwoordelijkheid en gedrag tegenover milieu, klant, bedrijf en andere weggebruikers
8. reiniging
Rijbewijscategorie: C
Thema: 3
1 Het voertuig
a. Opbouw en uitrusting
b. Asbelasting en vullingsgraden
2 Veiligheid
a. Persoonlijke bescherming
b. Veiligheidsuitrusting van het voertuig
c. Voertuigcontroles
3. Gedrag van de lading en ladingspecifieke risico’s (verschuiven van het zwaartepunt in bochten, schommelen van het product bij remmen en andere manoeuvres, …)
a. Gedrag en procedures bij ladingverlies en in noodsituaties
4 Verantwoordelijkheid en gedrag tegenover milieu, klant, bedrijf en andere weggebruikers
5 Wetgeving
a. Administratieve en wettelijke vereisten
b. Kennis van etikettering
6 Laden van tanktransport
a. Laadmethodes en hulpmiddelen
b. Deelladingen en vullingsgraad
7 Lossen van tanktransport
a. Losmethoden en hulpmiddelen
b. Veelvoorkomende risico’s
c. Na de lossing (reinigen van de tankwagen, …)
8 Aandachtspunten bij tanktransport
a. Specifieke invulling van maximaal 1 uur
Rijbewijscategorie: C
Thema: 3
- Relevante wet- en regelgeving en documenten
- De techniek van de autotransporteur
- Auto’s op een juiste wijze laden en lossen
- Het belang van aandacht voor veiligheid tijdens het laden en lossen
- Het belang van aandacht voor communicatie tijdens het laden en lossen
- Schade-inspectie uitvoeren
- Auto’s (als lading met evt. schade)
Rijbewijscategorie: C
Thema: 3
- Werking van de mobiele laadvloer:
- praktisch
- oliedruk
- controlemeters
- Mogelijkheden voor verschillende soorten lading
- Veiligheid
- waarop moet algemeen gelet worden
- hoe veilig laden en lossen van verschillende soorten ladingen
- Goed gebruik en schade voorkomen
- onderhoud en correcte reiniging
- Laden en lossen in de praktijk
- gebruik van afstandsbediening
- noodbediening
- aan- en afkoppelen van de trailer
- correct openen en sluiten van de achterdeur
- Belang van controle van het voertuig
- Vermijden van slijtage
- buitencontrole
- laadvloercontrole
- hoe beginnende schade of slijtage herkennen
- controle zijwanden en dakzeil
- controle binnenkant op schade
- lichten
- (uitlijning van) banden
- spatbeschermers in functie van vervuiling onderkant laadvloersysteem.
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 3
Het doel van dit onderwerp: bedacht zijn op de gevaren van het verkeer en op arbeidsongevallen.
U moet minstens deze onderdelen opnemen:
- Begrip van en bewustwording over de oorzaken en gevolgen van arbeidsongevallen
- Wat zijn arbeidsongevallen – basisprincipes en definities
- Wettelijk kader
- Statistieken – algemeen voor de rijbewijscategorie en specifiek voor soort transport en/of bedrijfseigen arbeidsongevallenstatistieken
- Risico’s in en rond het voertuig
- Kennis en vaardigheden voor het voorkomen van arbeidsongevallen
- Hoe kan de bestuurder risico’s en ongevallen voorkomen – gedrag en attitude
- Wat moet de bestuurder doen bij een arbeidsongeval
- Begrip en bewustwording over de oorzaken en gevolgen van verkeersongevallen
- Ongevallenstatistieken - algemeen voor de rijbewijscategorie en specifiek voor soort transport en/of bedrijfseigen arbeidsongevallenstatistieken
- Risico’s in het verkeer voor professionele bestuurders
- Kennis en vaardigheden voor het voorkomen van verkeersongevallen
- Hoe kan de bestuurder risico’s en ongevallen voorkomen – gedrag en attitude
- Wat moet de bestuurder doen bij een verkeersongeval
U besteedt genoeg aandacht aan zelfreflectie.
U geeft oefeningen die gericht zijn op bewustwording en attitude.
U gebruikt voorbeelden uit het dagelijkse leven van de deelnemers.
In uw aanvraag licht u de gebruikte werkvormen en de manier waarop u ze gebruikt toe. Enkele voorbeelden van goede werkvormen zijn:
- ‘Ervaringen chauffeurs’: u verhoogt de betrokkenheid van de chauffeurs door naar hun eigen ervaringen met betrekking tot het onderwerp te vragen
- ‘Geef me een tip’: laat de deelnemers aan verschillende andere deelnemers (telkens één-op-één) vertellen wat ze geleerd hebben en hoe ze dit gaan gebruiken in hun dagelijkse werk (een tip voor een collega-bestuurder formuleren)
- Kennisactivatie in kleine groepen: verdeel de deelnemers in groepen; stel een open vraag die relevant is voor het onderwerp dat besproken wordt; laat elk team 5 tot 10 minuten nadenken en antwoorden opschrijven; hang of leg de papieren van de verschillende groepen naast elkaar en bespreek de overeenkomsten en verschillen tussen de antwoorden
Rijbewijscategorie: C
Thema: 3
In de titel van uw module moet u duidelijk vermelden dat het om BBS gaat. U mag uw module bijvoorbeeld niet als ‘defensief rijden’ aanbieden.
U mag uren achter het stuur in de module opnemen, maar die tellen niet mee voor de verplichte 3 uur achter het stuur. De 3 uur achter het stuur moeten deel uitmaken van een module defensief of zuinig rijden.
- voertuigkennis
- administratief
- veiligheidsuitrusting van het voertuig
- controles van de trekker en de oplegger
- voorbereiding door de bestuurder
- persoonlijke documenten
- stuur- en zithouding
- kennis van de voertuigbediening
- kennis en toepassing van de wegcode
- algemene regels
- borden
- voorrang
- snelheid
- inhalen
- belangrijke recente wijzigingen
- verschillen ten opzichte van de omringende EU-landen
- defensief rijden
- ongevallen
- veilig gedrag en attitude
- fysieke gezondheid
- rijvaardigheid
- verkeersinzicht
- manoeuvreren
- rijden onder verschillende weersomstandigheden
- economisch rijden
- impact van het verkeer op het milieu
- euronormen en lage-emissiezones (LEZ’s) in België
- reductie van de roet-, NOx- en CO2-uitstoot
- zuinig rijden
Rijbewijscategorie: C
Thema: 3
1 Regelgeving /Europees en Belgisch wetgevend kader:
a. GDP-regelgeving
b. Kort overzicht van HACCP/ISO/BRC/FRC
c. Rol van de chauffeur rond hygiëne
d. Samenladingsverboden
2 Belang van geconditioneerd transport
a. Volksgezondheid: risico’s
b. Respecteren van de koudeketting, optimaal temperatuursbeheer doorheen de ketting: productie, stockage, verpakking, transport, …
3 Geconditioneerd transport
a. Technische basiskennis, gebruik, onderhoud en alarmen
b. Controle en registratie van de juiste temperatuur bij het laden en lossen
c. Belang van procedures en aantoonbaarheid, correcte meettechnieken
d. Vermelding van de temperatuur(controle) op documenten / welke documenten ? hoe gebruiken ? verantwoordelijkheden
e. Procedures bij het laden en leveren: goederen zo snel mogelijk op de juiste temperatuur krijgen
f. Verantwoordelijkheid van de vervoerder en de chauffeur
g. Cleaning binnen en buiten + registratie
4 Tracking en tracing van de temperatuur tijdens het transport: nieuwste technieken
5 Beveiliging van het transport
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 3
- Duurzame werkcultuur
- Omarmen van zichtbare en onzichtbare diversiteit
- De kracht van inclusie, verbinding en participatie
- Luisteren naar ervaringen, meldingen en noden
- Efficiënte dienstverlening en duurzame arbeidsomstandigheden
- Wat is een vooroordeel, een stereotype en discriminatie
- Voordelen en gevaren van stereotypen
- Cultuur als ontdekkingsreis
Rijbewijscategorie: C & D
Thema: 3
- Diverse soorten agressie en bijhorende kenmerken benoemen
- Begrip van verbale en non verbale communicatie
- Gedrag bespreekbaar maken (feedback geven en ontvangen)
- Omgaan met conflicten en stress
- Herkennen agressie, proberen voorkomen en ermee omgaan
- Hanteren van actieve werkvormen.
a. U geeft oefeningen waarmee de deelnemer de nodige vaardigheden en attitudes kan oefenen.
b. U besteedt genoeg aandacht aan zelfreflectie.
c. U gebruikt voorbeelden uit het dagelijkse leven van de deelnemers.
d. De focus van de opleiding ligt op actieve werkvormen. Licht de manier waarop u ze gebruikt toe.
Rijbewijscategorie: C
Thema: 3
Theorie:
- Dierenwelzijnswetgeving bij Transport
- Belang van dierenwelzijn
- Hoe dierenwelzijn algemeen en objectief benaderen – de vrijheidsgraden
- Consequenties van het niet correct omgaan met dieren
Praktijkoefeningen:
- Drijfroutes vooraf controleren en voorbereiden
- Voorkomen van verwondingen en kwetsuren bij het handelen met landbouwhuisdieren
- Eventuele impact van de groepsgrootte
- Impact uitoefenen van druk op de dieren
- Praktische situaties bij het drijven en laden
- Potentiële aandachtspunten tijdens het transport
- Praktische situaties bij lossen van dieren
- Hoe een specifiek landbouwhuisdier diervriendelijk euthanaseren
Maximumaantal deelnemers per onderwerp
Thema | Onderwerp | Aantal |
---|---|---|
1 | Defensief rijden theorie | 20 |
1 | Ecodriving (met elektrisch voertuig) theorie | 20 |
1 | Ladingzekering klassikaal | 20 |
1 | Ladingzekering met praktijk in en rond het voertuig | Theorie: 20 |
3 | Dodehoekongevallen en manoeuvreerschade | Theorie: 20 Praktijkoefeningen: 10 |
3 | Veiligheid in en rond het voertuig | Theorie: 20 |
Alle modules met andere onderwerpen mag gegeven worden aan maximum 20 deelnemers.
Zorg ervoor dat u genoeg didactisch materiaal hebt om elke module te organiseren, bijvoorbeeld genoeg demotachografen met software voor het onderwerp ‘Rij- en rusttijden en tachograaf’ of genoeg reanimatiepoppen en AED-toestellen voor het onderwerp ‘EHBO’.
Contact
Afdeling Toegepast Mobiliteitsbeleid
- Website
- www.vlaanderen.be/organisaties/administratieve-diensten-van-de-vlaamse-overheid/beleidsdomein-mobiliteit-en-openbare-werken/departement-mobiliteit-en-openbare-werken/afdeling-toegepast-mobiliteitsbeleid opent in nieuw venster
- Contactformulier
- https://mow-contact.be/ opent in nieuw venster
- Telefoon
- 02 553 71 24
- Adres
Departement Mobiliteit en Openbare Werken
Afdeling Toegepast MobiliteitsbeleidMarie-Elisabeth Belpairegebouw
Simon Bolivarlaan 17, 1000 Brussel, België
Routeplanner opent in nieuw venster- Postadres
Departement Mobiliteit en Openbare Werken
Afdeling Toegepast MobiliteitsbeleidKoning Albert II laan 15 bus 437, 1210 Brussel, België