Een voertuig invoeren uit een derde land (buiten de EU)
Koopt u een voertuig in een land buiten de EU? Of wordt u eigenaar door een schenking of overlijden? Dan moet u dat voertuig altijd inklaren. Dat betekent dat u een aangifte moet doen en in de meeste gevallen invoerrechten en belastingen moet betalen. Ook hebt u een individueel goedkeuringscertificaat nodig. Daarvoor moet u het voertuig technisch laten keuren.
Hou er rekening mee dat niet elk voertuig uit een derde land succesvol kan worden ingevoerd. Informeer u grondig op voorhand over de inklaring bij de douane, de technische keuring en de belasting op inverkeerstelling.
- Stap 1
Laat het voertuig inklaren bij de douane
Bent u niet vertrouwd met de procedure om in te klaren? Dan schakelt u beter een douanevertegenwoordiger in. Die regelt voor u de hele administratie. Raadpleeg de lijst van douanevertegenwoordigers(opent in nieuw venster). U kunt het voertuig pas in België inschrijven als alle douaneformaliteiten in orde zijn.
- De douanevertegenwoordiger dient een Enig Document in bij de douane op basis van het aankoopbewijs, de schenkingsakte of het testament. Dat Enig Document is een Europees aangifteformulier voor in- en uitvoer.
- De douane controleert de aangifte en vraagt in sommige gevallen om het voertuig te zien.
- U krijgt een bewijs van inklaring, dat zegt dat de douaneformaliteiten in orde zijn.
Ga langs bij een douanekantoor om een vignet E705(opent in nieuw venster) op te maken:
Vignet E705 vragen aan het loket: neem het aankoopbewijs, de schenkingsdocumenten of het testament mee, samen met het originele inschrijvingsbewijs.
- U krijgt van de douane het roze formulier. Dit is de aanvraag tot inschrijving van een voertuig. Zodra u de BTW betaald hebt, stelt de douane een E705 op. Als bewijs ontvangt u een rapport. Uw voertuig is nu fiscaal in orde.
Samen met de aangifte worden ook de invoerrechten en btw betaald.- invoerrecht: op de aankoopwaarde van het voertuig, plus alle kosten tot de plaats van de bestemming – transport, verzekering, verzending, …
- btw: op de totale som van de aankoopwaarde, invoerrechten én alle kosten tot de plaats van de bestemming.
Hoeveel bedragen de invoerrechten en de btw?
- (Land)voertuigen vooral voor personenvervoer (< 10 personen):
- 10% invoerrechten
- 21% btw
- Oldtimers – de douane spreekt over ‘voorwerp voor verzamelingen’:
- 0% invoerrechten voor oldtimers uit een ander EU-land
- 6% btw voor oldtimers buiten de EU als ze origineel zijn
- 10% invoerrechten + 21% btw voor oldtimers buiten de EU als ze niet-origineel zijn.
- Motorrijwielen met een cilinderinhoud van minder dan 250 cm³:
- 8% invoerrechten
- 21% btw
- Motorrijwielen met een cilinderinhoud van meer dan 250 cm³:
- 6% invoerrechten
- 21% btw
- Stap 2
Laat het voertuig technisch keuren
Elk voertuig dat wordt ingevoerd uit het buitenland en bestemd is voor gebruik op de openbare weg moet gehomologeerd of goedgekeurd worden. Een homologatie is de vaststelling dat het voertuig voldoet aan alle Europese technische en administratieve eisen, zoals:
- veiligheid: onder andere de remmen, veiligheidsgordels en banden moeten voldoen aan de technische eisen.
- milieu: het voertuig moet voldoen aan de voorschriften voor geluid en uitstoot van verontreinigende gassen en deeltjes.
- interne markt: het voertuig baseert zich op duidelijke, geharmoniseerde eisen en regels voor iedereen binnen de EU.
Als bewijs krijgt u een individueel goedkeuringscertificaat.
Meld u bij een keuringscentrum
Elk keuringscentrum beslist of het ingevoerde voertuigen technisch keurt. Neem daarom eerst contact op met het keuringscentrum voor een afspraak.
U moet bij de officiële fabrikant of bij de mandataris van uw voertuig een attest aanvragen met alle deelgoedkeuringen die op uw voertuig van toepassing zijn. Dat zijn de deelgoedkeuringen die de fabrikant bekomen heeft na het uitvoeren van o.a. rem-, vermogen- en emissietesten.
Ontbreken er deelgoedkeuringen? Dan moeten die testen opnieuw gebeuren. Zo kan de buitenlandse norm omgezet worden naar de Europese norm. Sommige testen vinden plaats bij de technische dienst of het keuringscentrum zelf. Andere testen, zoals de emissietest, moeten in een gespecialiseerd lab of bij de fabrikant gebeuren. Waar vindt u zo’n gespecialiseerd lab? In Duitsland. Daarvoor moet de technische dienst of het keuringscentrum een aanvraag indienen. De kosten voor die testen kunnen hoog oplopen.
Wat als u de emissietest niet opnieuw laat uitvoeren volgens de Europese normen? In dat geval wordt de individuele goedkeuring voor uw voertuig afgeleverd met de melding ‘Europese emissienorm niet toepasbaar’. In dat geval betaalt u een veel hogere belasting op de inverkeerstelling.
- Stap 3
Schrijf het voertuig in bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen
Ga met het roze inschrijvingsformulier naar uw verzekeringsmakelaar of verzekeraar voor uw autoverzekering. Als u dat wilt, regelt hij voor u de inschrijving bij de DIV online. Dan hoeft u niet meer langs te gaan bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV)(opent in nieuw venster).
Regelt u de inschrijving bij de DIV liever zelf? Maak dan altijd eerst een afspraak en breng mee:
- individueel goedkeuringscertificaat
- volledig origineel inschrijvingsbewijs
- roze inschrijvingsformulier met douanevignet 705
- kopie van het aankoopbewijs, de schenkingsakte of het testament
- vignet van uw verzekeraar in vak Z als bewijs van uw autoverzekering.
- Stap 4
Betaal uw belasting op inverkeerstelling
Vanaf het moment dat u een personenvoertuig gebruikt op de openbare weg in België moet u de belasting op inverkeerstelling (BIV) betalen. De Vlaamse Belastingdienst berekent die belasting volgens:
- milieukenmerken, waaronder de euronorm
- leeftijd van het voertuig
Met de simulator(opent in nieuw venster) berekent u hoeveel verkeersbelasting u ongeveer zult moeten betalen.