Rotatietarief invoeren als stad of gemeente
Voor de nieuwe laadinfrastructuur op openbaar domein is via de plaatsingsprocedure vanuit het Departement MOW de mogelijkheid voorzien om een rotatietarief te hanteren aan normale laadpalen die binnen de concessie geplaatst worden.
Goedkeuring rotatietarief door Departement MOW
Het rotatietarief wordt bij de start van de concessie nog niet ingevoerd. De beslissing om het in te voeren ligt bij het Departement MOW. Na goedkeuring door het Departement MOW kan de concessiehouder, zijnde TotalEnergies en Engie, zelf het rotatietarief toepassen volgens de bepalingen in de concessieovereenkomst.
Opgelet: de invoering van het rotatietarief is enkel van toepassing op laadinfrastructuur die wordt geplaatst binnen de huidige plaatsingsprocedure, en dus niet op de eerder geplaatste laadpalen binnen de plaatsingsprocedure van Fluvius (cfr. de Allego laadpalen). Bij de invoering van het rotatietarief zal dit gelden voor alle nieuw geplaatste laadpalen op het volledige grondgebied van de stad of gemeente. Het is niet de bedoeling om per individuele laadpaal te beslissen om het rotatietarief al dan niet toe te passen, dit kan enkel overwogen worden in specifieke gevallen (bijv. laadpalen voorbehouden voor deelwagens).
De inkomsten van het rotatietarief komen, net zoals de inkomsten van het laden, ten goede aan de concessiehouders.
Analyse efficiëntie laadpunten
Na aanvraag door een stad of gemeente, zal het Departement MOW op basis van de laaddata van de gerealiseerde laadpalen in de stad of gemeente binnen de huidige plaatsingsopdracht bekijken of het invoeren van een rotatietarief nuttig is.
In de analyse wordt rekening gehouden met de bezettingsgraad en de hoeveelheid inefficiënte tijd van de laadpalen op (een deel van) het grondgebied van de stad of gemeente, gedurende de periode van 8u00 en 20u00 en gedurende de laatste maanden. Een situatie waarbij een hoge bezettingsgraad (geconnecteerde tijd t.o.v. een bepaalde periode) wordt waargenomen, maar een laag energieverbruik, kan bijvoorbeeld duiden op inefficiënt gebruik van het laadpunt. Ook kan gekeken worden naar de efficiëntiegraad, met andere woorden de totale laadtijd (effectief opladen) t.o.v. de totale connectietijd (van inpluggen tot uitpluggen). Hoe hoger de efficiëntiegraad, hoe lager de noodzaak om een rotatietarief in te voeren.