Uw elektrische wagen als thuisbatterij
U kunt uw wagen gebruiken als thuisbatterij en er de energie van uw zonnepanelen in opslaan.
Uw elektrische wagen als thuisbatterij
Een elektrische wagen kan niet alleen energie opnemen, maar ook teruggeven aan het elektriciteitsnet. Dit wordt bidirectioneel laden genoemd. U kan uw wagen ook gebruiken als thuisbatterij en er de energie van uw zonnepanelen in opslaan. U kan dan kiezen om de opgewekte stroom op het net te zetten, zelf te gebruiken voor uw huishouden of uw wagen. Om bidirectioneel te kunnen laden heeft u naast een bidirectionele laadpaal ook een wagen nodig, die bidirectioneel kan laden. Momenteel kan slechts een handvol elektrische wagens bidirectioneel laden.
‘Vehicle-to-Grid’, ‘Vehicle-to-Home’, ‘Vehicle-to-Load’, ‘Vehicle-to-X’, ‘Vehicle-to-B’
Bidirectioneel laden kan voor twee verschillende toepassingen worden gebruikt.
- De eerste is ‘Vehicle-to-Grid’ of V2G, ontworpen om energie naar het elektriciteitsnet te exporteren wanneer de vraag hoog is.
- Het tweede is ‘Vehicle-to-Home’ of V2H, ontworpen om de elektrische wagen te gebruiken zoals een thuisbatterij om overtollige zonne-energie op te slaan en uw woning van stroom te voorzien.
Momenteel zijn er slechts een handvol elektrische wagens die beschikken over V2G en bidirectionele laadcapaciteit. Dit zijn onder meer het nieuwere Nissan Leaf model, de Hyundai Iqonic 5 en de Kia EV6. Een deel van het probleem bij het uitrollen van V2G-technologie zijn de regelgevende uitdagingen en het gebrek aan een standaard bidirectioneel EV-laadprotocol. Momenteel kunnen bidirectionele laders alleen werken met specifieke elektrische wagens.
‘Vehicle-to-Load’ of V2L-technologie is veel eenvoudiger omdat er geen bidirectionele lader nodig is om te werken. Voertuigen met V2L hebben een ingebouwde omvormer van gelijkstroom naar wisselstroom en standaard plug-in stopcontacten die kunnen worden gebruikt om gewone huishoudelijke apparaten aan te sluiten, bijvoorbeeld onderweg of in noodgevallen. Opgelet: Deze toestellen mogen enkel rechtstreeks (of via een verlengkabel) ingeplugd worden op de wagen. Er mag namelijk in geen enkel geval een verbinding gemaakt worden tussen de wagen en de vaste huishoudelijke installatie.
‘Vehicle-to-Everything of V2X is een term die wordt gebruikt om het algemene concept van een voertuig te beschrijven dat is verbonden met zijn omgeving.
‘Vehicle-to-Building’ of V2B tenslotte heeft betrekking op de uitwisseling van energie tussen een voertuig en een gebouw, vergelijkbaar met V2H, maar dan een bedrijf of werkplek.
Wat is een bidirectionele laadpaal?
Een bidirectionele laadpaal is in staat is om energie op te laden en te ontladen van de batterij van een elektrische wagen. Dit is een complex proces waarvoor een omvormer van gelijkstroom (DC) naar wisselstroom (AC) nodig is, in tegenstelling tot een gewone normale laadpaal die met wisselstroom oplaadt. Bidirectionele laadpalen kunnen echter alleen werken met compatibele voertuigen, die in twee richtingen gelijkstroom kunnen opladen. Ze zijn veel gesofisticeerder en dus duurder dan gewone laadpalen omdat ze geavanceerde elektronica bevatten om de energiestroom van en naar de wagen te beheren.
De producenten van bidirectionele laadpalen dienen deze te homologeren bij Synergrid(opent in nieuw venster).
Bij de installatie van een bidirectionele laadpaal is Fluvius als distributienetbeheerder verplicht om na te gaan of er een aanpassing van de aansluiting of het distributienet noodzakelijk is.
- Voor kleine installaties volstaat een melding van uw installatie aan Fluvius.
- Voor een andere installatie is een voorafgaandelijke netstudie noodzakelijk.
Het Fluvius portaal Bidirectionele laadpalen(opent in nieuw venster) helpt u te bepalen of uw installatie klein is of niet. Via het overeenkomende stappenplan kunt u meteen uw installatie correct melden of een netstudie aanvragen.
Heeft bidirectioneel laden invloed op de batterij?
Wat bidirectioneel laden met de batterij doet, is nog niet helemaal duidelijk. Aan de ene kant wordt de batterij intensiever gebruikt als gevolg van meer laadbeurten. Aan de andere kant kan bidirectioneel laden met het meergebruik de batterij juist langer in goede conditie houden. Huidig en toekomstig onderzoek zal hierin duidelijkheid bieden.
Wat is het verschil tussen bidirectioneel en slim laden?
Slim laden verwijst naar elke vorm van elektrisch laden waarbij de oplaadtijd en -snelheid kunnen worden geregeld door een “slim” apparaat, in plaats van door een handmatige aan/uit-schakelaar. Dit gebeurt via dataverbindingen tussen de elektrische wagen en de laadpaal. Met slim laden kunnen wagens worden aangesloten aan het elektriciteitsnet, maar hoeven ze niet de hele tijd daadwerkelijk op te laden. Eigenaars van een elektrische wagen of energiebedrijven kunnen in dat geval beslissen wanneer het het meest efficiënt is om energie op te laden.
Welke fiscale stimuli bestaan er voor bidirectionele en slimme laadpalen?
De federale overheid voorziet een fiscale stimulans om de uitrol van laadpalen te ondersteunen. Deze fiscale stimuli beperken zich tot laadpalen die slim en stuurbaar zijn. Op de website van de FOD Economie(opent in nieuw venster) staat een lijst met laadpalen die hiervoor in aanmerking kunnen komen.