Verplichtingen belastingreglement
Lokale besturen moeten hun belastingreglementen opstellen volgens bepaalde inhoudelijke richtlijnen. Ze moeten hun belastingreglementen ook bekendmaken op hun webtoepassing en melden aan de toezichthoudende overheid.
Inhoudelijke vereisten van het belastingreglement
Een belastingreglement bevat minstens:
- het belastbaar feit of de belastbare grondslag
- het aanslagjaar of de aanslagjaren waarop de belasting betrekking heeft
- de aanwijzing van de belastingplichtige
- het tarief en de berekeningsbasis
- de wijze van inning: door middel van een kohier of contant.
Vrijstellingen of verminderingen moeten verenigbaar zijn met de aard en het doel van de belasting. Als ze niet van rechtswege verleend zijn, moet de motivering van die vrijstellingen of verminderingen te achterhalen zijn:
- bij voorkeur rechtstreeks en expliciet in het overwegende gedeelte van het reglement
- in het administratieve dossier bij de belasting of voortvloeiend uit de aard of context van de belasting.
Het overwegend gedeelte van een belastingreglement vermeldt:
de grondwetsartikelen die de belastingbevoegdheid van het lokaal bestuur waarborgen
de relevante normen met betrekking tot de belasting
- de lokale besluiten die verband houden met de belasting
- de MAR-code van de rekening waarop de ontvangst uit de belasting in het meerjarenplan is geraamd
- het financieel doel van de belasting
- de feitelijke context en nevendoelen van de belasting
- in voorkomend geval de motivering voor de tariefstructuur en -onderscheiden, de vrijstellingen en verminderingen, de belastingverhoging, de administratieve geldboete en/of de afwijking van de datum van inwerkingtreding van de belasting.
Bekijk het modelsjabloon van een belastingreglement met alle elementen die erin moeten voorkomen.
Gelinkte publicatie-en meldingsplicht van het belastingreglement
Een lokaal bestuur publiceert alle belastingreglementen integraal op de lokale webtoepassing. De integrale tekst van een belastingreglement omvat zowel het beschikkend gedeelte, het overwegend gedeelte als eventuele bijlagen. De geactualiseerde en gecoördineerde versie van ieder geldend belastingreglement moet steeds online raadpleegbaar zijn.
Bij wijziging van een belastingreglement publiceert het lokaal bestuur het wijzigingsbesluit en actualiseert het op hetzelfde moment de gecoördineerde tekst. Alle belastingreglementen, evenals de gecoördineerde versie, blijven minstens online raadpleegbaar voor de duur dat ze geldig zijn.
De publicatie moet gebeuren binnen 10 dagen nadat een reglement aangenomen is, met vermelding van zowel de datum waarop het reglement goedgekeurd werd als de datum van bekendmaking op de lokale webtoepassing.
De bekendmaking en de datum van bekendmaking moet blijken uit de aantekening in het register van bekendmaking.
De reglementen treden in werking op de 5e dag na hun publicatie, tenzij anders bepaald in het reglement. Een reglement is slechts na zijn inwerkingtreding tegenstelbaar.
Het lokaal bestuur meldt de publicatie van het reglement via het Loket voor Lokale Besturen op dezelfde dag als de publicatie, zodat de toezichtstermijn van start gaat.