Vergelijk BBC 2020 en BBC 3.0
Vergelijk de samenstelling van de beleidsrapporten van BBC 2020 en BBC 3.0 in onderstaande concordantietabel. Raadpleeg ook de schema’s en rekeningstelsels van BBC 3.0
Meerjarenplan
Meerjarenplan 2020-2025 | Meerjarenplan 2026-2031 | |
---|---|---|
Strategische nota | Omschrijving van de beleidsdoelstellingen (BDS) met prioritaire acties (en omschrijving van die prioritaire acties), met een overzicht van verwachte ontvangsten en uitgaven (opgesplitst voor exploitatie, investering en financiering):
| Een beleidsverklaring (beschrijving gepland beleid + financiële kerncijfers elk jaar meerjarenplan) Overzicht van alle beleidsdoelstellingen Omschrijving prioritaire acties met verwachte ontvangsten en uitgaven (geen opsplitsing voor exploitatie, investering en financiering) en verwijzing naar de BDS waarin ze kaderen
|
Overzicht BDS zonder prioritaire acties Verwijzing naar overzicht van alle BDS, actie(plannen) met ramingen | Verwijzing naar overzicht van alle BDS, actie(plannen) met ramingen | |
Bij aanpassing meerjarenplan: (alleen) wijzigingen van strategische nota en motivering wijziging | Bij aanpassing meerjarenplan: motivering wijziging + aangepaste strategische nota met aanduiding van wijzigingen t.o.v. vorige situatie | |
Financiële nota | Schema M1: financieel doelstellingenplan = verwachte ontvangsten en uitgaven:
| Schema M1: financieel doelstellingenplan = verwachte uitgaven en ontvangsten:
|
Schema M2: staat van het financieel evenwicht | Schema M2: staat van het financieel evenwicht (identiek) | |
Schema M3: overzicht van de kredieten | Schema M3: overzicht van de kredieten (identiek, 1 boekjaar) | |
Bij aanpassing meerjarenplan: aangepaste schema’s | Bij aanpassing meerjarenplan: aangepaste schema’s (W) met aanduiding van wijzigingen t.o.v. vorige situatie Schema M3 (W): 1 boekjaar of 2 boekjaren (situatie vermelden) | |
Toelichting | Schema T1: uitgaven/ontvangsten functioneel | Schema T1: uitgaven/ontvangsten functioneel: geen opsplitsing voor exploitatie, investering en financiering |
Schema T2: uitgaven/ontvangsten economisch | Schema T2: uitgaven/ontvangsten economisch (retributies/boetes zichtbaar) | |
Schema T3: investeringsprojecten (per prioritaire actie of actieplan) | ||
Schema T4: financiële schulden
| Schema T3: evolutie financiële schulden – nieuw schema | |
Beschrijving financiële risico’s | Beschrijving financiële risico’s Overzicht personeelsinzet (VTE/uitgaven per dienst) IGS en andere verbonden entiteiten (overzicht + financiële tussenkomst) | |
Beschrijving grondslagen en assumpties | Beschrijving grondslagen en assumpties | |
Plaats waar documentatie beschikbaar is Alle andere relevante informatie | Plaats waar documentatie beschikbaar is Andere relevante informatie | |
Bij aanpassing meerjarenplan: aangepaste schema’s | Bij aanpassing meerjarenplan: aangepaste schema’s T (W) met aanduiding van wijzigingen t.o.v. vorige situatie | |
Documentatie | Omgevingsanalyse Overzicht van alle BDS en actie(plannen), met ontvangsten en uitgaven | Omgevingsanalyse Overzicht van alle BDS en actie(plannen), met ontvangsten en uitgaven, opgesplitst naar exploitatie, investeringen en financiering |
Toegestane werkings- en investeringssubsidies | Toegestane werkings- en investeringssubsidies | |
Samenstelling beleidsdomeinen Overzicht verbonden entiteiten Personeelsinzet | Samenstelling beleidsdomeinen | |
Overzicht opbrengst per belastingsoort | Overzicht opbrengst per belastingsoort Overzicht opbrengst per retributiesoort Overzicht uitgaven en ontvangsten per beleidsveld, telkens voor exploitatie, investeringen en financiering | |
Alle andere relevante informatie | Alle andere relevante informatie | |
Bij aanpassing meerjarenplan: geactualiseerde omgevingsanalyse | Bij aanpassing meerjarenplan: geen geactualiseerde omgevingsanalyse |
Jaarrekening
Jaarrekening tot 2025 | Jaarrekening vanaf 2026 | |
---|---|---|
Beleidsevaluatie | Voor de beleidsdoelstellingen (BDS) met prioritaire acties (en voor elke prioritaire actie), de mate van realisatie en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven (opgesplitst voor exploitatie, investering en financiering) per:
| Een beleidsverklaring (beschrijving resultaten van het gepland beleid + financiële kerncijfers betrokken jaar in vergelijking met MJP(A)) Omschrijving mate van realisatie per prioritaire actie met gerealiseerde ontvangsten en uitgaven
|
Verwijzing naar overzicht van alle BDS, actie(plannen) met gerealiseerde ontvangsten en uitgaven | Verwijzing naar overzicht van alle BDS, actie(plannen) en geboekte ontvangsten en uitgaven | |
Financiële nota | Schema J1: doelstellingenrekening = gerealiseerde ontvangsten en uitgaven, met vergelijking met de laatste raming:
| Schema J1: doelstellingenrekening = gerealiseerde uitgaven en ontvangsten, met vergelijking met raming MJP(A) én rekening jaar N-1
|
Schema J2: staat van het financieel evenwicht (met vergelijking met de laatste raming) | Schema J2: staat van financieel evenwicht (met vergelijking met raming MJP(A) én rekening jaar N-1) | |
Schema J3: realisatie van de kredieten (vergelijking met de toegestane kredieten) | Schema J3: overzicht van de kredieten (met vergelijking met de toegestane kredieten én rekening jaar N-1) | |
Schema J4: balans | Schema J4: balans (identiek) | |
Schema J5: staat van opbrengsten en kosten | Schema J5: staat van opbrengsten en kosten (identiek) | |
Toelichting | Schema T1: uitgaven/ontvangsten functioneel (6 jaar) | Schema T1 (J): uitgaven/ontvangsten functioneel: alleen jaar t, met vergelijking met raming MJP(A) jaar t en rekening jaar N-1 |
Schema T2: uitgaven/ontvangsten economisch (6 jaar) | Schema T2 (J): uitgaven/ontvangsten economisch: alleen jaar t, met vergelijking met raming MJP(A) jaar t en rekening jaar N-1 | |
Overzicht investeringen met bijbehorende uitgaven en ontvangsten (geen opgelegd schema en geen koppeling met prioritaire acties). Alleen jaar N, met vergelijking met raming MJP(A) jaar N en rekening jaar N-1) | ||
Schema T3: investeringsprojecten (per prioritaire actie of actieplan) | Nieuw schema T3 (J): evolutie financiële schulden (alleen jaar N, met vergelijking met raming MJP(A) jaar N en rekening jaar N-1). Naast de financiële schulden ook de kapitaalsaflossingen, rente en cijfers over toegestane leningen. | |
Schema T4: evolutie financiële schulden (6 jaar) | Schema T4 (J): toelichting bij de balans (identiek, alleen andere code) | |
Schema T5: toelichting bij de balans | ||
Overzicht financiële risico’s | Overzicht financiële risico’s | |
Overzicht personeelsinzet 31/12 jaar N (VTE/uitgaven per afdeling) IGS en andere verbonden entiteiten (overzicht + financiële tussenkomst jaar t), met vergelijking met raming MJP(A) jaar N en rekening jaar N-1) | ||
Waarderingsregels Niet in balans opgenomen rechten/verplichtingen Verklaring verschil tussen realisatie en raming Toelichting zaken met ‘buitengewone invloed op budgettair resultaat’ Toelichting over overgedragen kredieten investeringen/financiering | Waarderingsregels Niet in balans opgenomen rechten/verplichtingen Verklaring verschil tussen realisatie en raming Toelichting zaken met ‘buitengewone invloed op budgettair resultaat’ Toelichting over overgedragen kredieten (investeringen/financiering) | |
Documentatie | Overzicht van alle BDS, actie(plannen) met gerealiseerde ontvangsten en uitgaven | Overzicht van alle BDS, actie(plannen) met gerealiseerde ontvangsten en uitgaven, opgesplitst naar exploitatie, investeringen en financiering |
Toegestane werkings- en investeringssubsidies | Toegestane werkings- en investeringssubsidies | |
Samenstelling beleidsdomeinen | Samenstelling beleidsdomeinen | |
Overzicht verbonden entiteiten Personeelsinzet | ||
Overzicht opbrengst per belastingsoort | Overzicht opbrengst per belastingsoort Overzicht opbrengst per retributiesoort Overzicht uitgaven en ontvangsten per beleidsveld, telkens voor exploitatie, investeringen en financiering | |
Alle andere relevante informatie | Alle andere relevante informatie |
Schema's en rekeningenstelsels
Lokale besturen moeten onderstaande modelschema’s en rekeningenstelsels hanteren voor de opmaak van hun beleidsrapporten.
BBC 3.0: Alternatief schema M2
Lokale besturen moeten bovenstaande modelschema’s en rekeningenstelsels hanteren voor de opmaak van hun beleidsrapporten. Voor schema M2 bestaat er ook een alternatieve voorstellingswijze.
Duiding bij het gebruik van het alternatieve schema M2:
Bij de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031 is het belangrijk om de raadsleden een correcte voorstelling te geven van de geplande investeringen en van de budgettaire uitgangspositie waarvan die planning vertrekt. Die budgettaire uitgangspositie komt in het schema van het financieel evenwicht (schema M2) tot uiting in het bedrag dat het bestuur inschrijft als het verwachte gecumuleerd budgettair resultaat op 31 december 2025.
In principe volgt dat geraamde resultaat rechtstreeks uit de ramingen die het bestuur heeft ingeschreven in de laatste door de raad vastgestelde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. Op het moment van de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031 beschikken de besturen echter over actuelere cijfers (bv. over de uitvoering van de investeringsplanning), die toelaten om het verwachte gecumuleerd budgettair resultaat op 31 december 2025 accurater te ramen.
Om de administratieve lasten te beperken en besturen niet te verplichten op dat ogenblik ook nog een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 te doen, is het toegestaan om bij de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031 het gecumuleerd budgettair resultaat van 2025 op een onderbouwde manier bij te sturen ten opzichte van het bedrag dat daarvoor is ingeschreven in de laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 die door de raad is vastgesteld.
Het onderstaande aanvullend alternatief en ondersteunend schema M2 illustreert de wijze waarop het bestuur dat in de financiële nota kan presenteren. De motivering voor de geraamde afwijking hoort thuis in de bijkomende commentaar bij het schema M2 of in de toelichting van het meerjarenplan. Het gebruik van die techniek is alleen toegestaan voor de ramingen voor het boekjaar 2026 in het initiële meerjarenplan 2026-2031. De fusiegemeenten die een eenjarig meerjarenplan voor 2025 opstellen kunnen de techniek ook toepassen bij de opmaak van dat eenjarig meerjarenplan.