Gedaan met laden. U bevindt zich op: Consolidatie Financieel beleid en beheer (BBC)

Consolidatie

Sommige taken van gemeentelijk belang voert de gemeente niet zelf uit, maar in samenwerkingsverbanden of verzelfstandigde agentschappen. Een consolidatie of samenvoeging van financiële en beleidsmatige rapportering van die verschillende besturen kan bijdragen tot een beter beeld van het globale lokale beleid.​​​​​

Gemeenten interageren beleidsmatig en financieel met verschillende andere actoren die invloed hebben op het gemeentelijk beleid. Ze maken deel uit van ruimere netwerken en zijn voor bepaalde beleidsthema’s verbonden met andere actoren die al dan niet de BBC-regelgeving (moeten) volgen. Daardoor ontstaat de behoefte aan een duidelijk beeld over het globale, en dus geconsolideerd, gemeentelijke beleid.

De ‘BBC-gids voor beleidsmatige consolidatie’ en de studie ‘Financiële consolidatie bij lokale besturen’ vatten de mogelijkheden samen voor beleidsmatige en financiële consolidatie bij de lokale besturen.

BBC-gids voor beleidsmatige consolidatie

Elke gemeente moet de kennis en de ervaring van de andere lokale entiteiten die het gemeentelijk beleid uitvoeren in kaart kunnen brengen en benutten, door hun activiteiten af te stemmen met de doelstellingen en activiteiten van de gemeente.

Dit rapport duidt het belang van een beleidsmatige consolidatie en bevat suggesties voor de beleidsmatige toepassing van BBC in de verschillende fasen van de beleidscyclus op lokaal niveau. Onder andere de beleidsparticipatie, het formuleren van de doelstellingencascade en de opvolging en evaluatie van het meerjarenplan komen aan bod.

Lokale besturen kunnen dit rapport gebruiken als ondersteunende gids bij de uitwerking en afstemming van hun beleidsplannen. Je kan de leidraad in zijn geheel raadplegen of afzonderlijk per hoofdstuk. Het hoofdstuk over de beleidsmatige toepassing van BBC op lokaal niveau kan je fase per fase – of zelfs per aspect binnen elke fase – bij de hand nemen.

Financiële consolidatie bij lokale besturen

In deze academische studie is de centrale onderzoeksvraag aan welke geconsolideerde financiële informatie de raadsleden en het management van lokale besturen behoefte hebben. Het rapport geeft antwoord op de volgende vijf vragen:

  1. Aan welke geconsolideerde financiële informatie is er behoefte?
  2. Hoe ziet de consolidatiekring (perimeter) eruit: welke entiteiten moeten besturen in hun consolidatie opnemen?
  3. Hoe kan de gemeente de vereiste financiële informatie verzamelen, welke problemen stellen er zich bij de informatieverzameling en wat zijn mogelijke oplossingen hiervoor?
  4. Welke scenario’s voor financiële consolidatie zijn mogelijk?
  5. Hoe kan de gemeente de “governance” of het beheer van de consolidatieoefening organiseren?