In de gemeente van de toekomst kunnen ondernemers terecht bij hun gemeentelijk contactpunt met vragen over het starten of runnen van hun onderneming.
Over Gemeente zonder gemeentehuis
Naar het gemeentehuis trekken als dat geen meerwaarde biedt? Neen, burgers en ondernemers verkiezen een gemeente die de klok rond online bereikbaar is. Waar ze met een klik op de muis hun dossier inkijken en transacties uitvoeren. Waar ze een persoonlijk gesprek voeren via videochat. Zonder verplaatsing, zonder tijdverlies, zonder gedoe. Maar waar ze altijd welkom zijn op het gemeentehuis wanneer ze dat wensen.
De burger centraal
Burgers en ondernemers vinden het normaal om hun bankzaken met de pc of een app te regelen. Ze bestellen vanuit hun zetel bij een online winkel, ontvangen pakketjes thuis of halen ze af in de krantenwinkel om de hoek.
Op dezelfde manier willen ze hun persoonlijk dossier bij de gemeente inkijken en transacties uitvoeren, met een eenvoudige klik op de muis. In alle veiligheid. Zonder verplaatsing, zonder tijdverlies, zonder gedoe.
Ze willen een persoonlijk gesprek wanneer dat nodig is, via een ruime keuze aan digitale communicatiemogelijkheden of via een fysieke ontmoeting. Maar laat ze vooral zelf kiezen.
Digitaal als het makkelijker is, fysiek als het meerwaarde biedt.
Kiezen ze voor een fysieke ontmoeting, dan liefst dicht bij huis. Het gemeentehuis is niet langer de enige ontmoetingsplaats. Ambtenaren kunnen even goed burgers te woord staan in cultuurcentra, bibliotheken of eender welke geschikte decentrale locatie. Of waarom zouden ze de burger niet thuis opzoeken?
Wie zegt ‘digitaal’, zegt meteen ook ‘gebruiksvriendelijk’, via eenvoudige, intuïtieve toepassingen die onderling verbonden zijn. Zo hoeft de burger informatie maar een keer door te geven, en stroomt die info razendsnel door naar andere toepassingen, met de nodige veiligheidschecks.
Proactieve dienstverlening op maat
Gemeenten kunnen die beschikbare data trouwens slim inzetten om de burgers en ondernemers proactief diensten voor te stellen en automatisch steunmaatregelen toe te kennen. Waarom info opvragen waarover je al beschikt?
Al die kennis over de burger laat de gemeente ook toe om maatwerkdienstverlening te bieden bij complexere vragen. Met respect voor de privacy want de burger is eigenaar van zijn of haar data
Daarenboven kunnen burgers hun stem laten horen via digitale platformen en zo het lokale beleid mee vormgeven.
Een aantrekkelijke werkplek
Gemeentelijke medewerkers kunnen aan de slag met moderne digitale tools, en worden begeleid om hun digitale kennis continu bij te spijkeren. Alle info die ze nodig hebben, is online beschikbaar. Gedaan met stoffige, papieren dossiers opzoeken in ellenlange kasten.
Met de laptop onder de arm kunnen ze vaker thuis of in coworking spaces terecht, in decentrale locaties of bij de burger thuis.
Bovendien kunnen ze focussen op de essentie van hun werk: oplossingsgericht meedenken met de burger, op basis van correcte en geactualiseerde data. Ze moeten die gegevens vaak niet zelf invoeren dankzij het “only once”-principe. Door maximale gegevensdeling tussen overheden kunnen lokale besturen gekende informatie hergebruiken. Dankzij optimalisatie en digitalisering van processen, behoren tijdsintensieve, repetitieve taken tot het verleden.
Tot slot: als je burgers en ondernemers kan tonen hoe digitale oplossingen hen het leven makkelijker maken, daar word je blij van. Werken voor de gemeente is top!
Lokaal Digitaal
Lees hier de visietekst “Lokaal digitaal” die elf experten opstelden op vraag van de Vlaamse Regering.