Gedaan met laden. U bevindt zich op: 5 ‘boost’-projecten maken GzG-oplossingen nog breder herbruikbaar Nieuws over Gemeente zonder gemeentehuis

5 ‘boost’-projecten maken GzG-oplossingen nog breder herbruikbaar

Blogbericht
6 februari 2024

Vlaamse lokale besturen werken volop gezamenlijke oplossingen uit binnen hun GzG-partnerschap. Met 5 boost-projecten ondersteunen we de opschaling van GzG-oplossingen om ze herbruikbaar te maken voor nog meer lokale besturen en voor een breder scala aan diensten voor de burger.

We focussen op breed inzetbare Vlaamse digitale bouwstenen en OSLO-standaarden, validatie en borging binnen VLOCA(opent in nieuw venster) of het generiek maken van burgergerichte processen.

Praktisch wordt deze boost ingebed in het programma ‘Lokaal Digitaal’ van Digitaal Vlaanderen dat lokale besturen sowieso al bijstaat bij de afstemming van vraag en aanbod op de markt en ondersteuning biedt rond gezamenlijke aanbestedingen.

Deze boost-cases voor 2024 kwamen er met positief advies van de Werkgroep Interbestuurlijk Samenwerken (WIBS) en met goedkeuring van de Smart Region Board.

Boost-case 1: Oproep tot voor- en bijzitter in Mijn Burgerprofiel

Dit opschalingsinitiatief biedt gemeenten de kans de oproepingsbrieven naar voor- en bijzitters voor de verkiezingen (gemeenteraad, Vlaams, federaal, Europees) digitaal te versturen via Mijn Burgerprofiel. Met deze digitale variant ontvangen burgers dus een extra uitnodiging, naast de papieren oproepingsbrief. Deze digitale communicatie met de burger maakt het administratieve proces een stuk vlotter en efficiënter voor beide partijen, zeker wanneer burgers hun papieren oproepingsbrief zouden verliezen. Centraal in deze oplossing staan de bouwstenen Mijn Burgerprofiel en MAGDA.

Dit boostproject bouwt verder op het GzG-project ‘Digitaal beheer samenstelling tel- & stembureaus’. Vanaf maart 2024 nemen een aantal lokale besturen deze oplossing in gebruik. Geïnteresseerd om de communicatie naar voor- en bijzitters digitaal te regelen? Contacteer je dienstenleverancier met de vraag naar hun aanbod ter zake.

Boost-case 2: Datastandaardisatie binnen schuldbeheer

Lokale besturen krijgen te maken met diverse soorten schuldvorderingen bij burgers (verkeersboetes, belastingen, schoolfacturen …). De data rond die schuldvorderingen is vaak in diverse gemeentelijke systemen opgeslagen. Dat maakt het moeilijk om burgers met financiële uitdagingen te ondersteunen met een omvattende oplossing op maat van hun persoonlijke situatie.

Dit boost-project wil een vlotte uitwisseling van gegevens met betrekking tot schuldbeheer tussen diverse interne en externe belanghebbenden bevorderen. De uniforme regels en specificaties voor het definiëren en delen van de relevante informatie worden vastgelegd in een nieuwe OSLO-standaard.

Dit boostproject bouwt verder op het GzG-project ‘Eenheid van schuld’.

Boost-case 3: Datastandaardisatie binnen kinderopvang

Informatie over kinderen zit in heel wat systemen opgeslagen: crèche, school, buitenschoolse opvang, speelpleinwerking … die al dan niet door lokale besturen georganiseerd worden, en die de grenzen van gemeenten overstijgen.

Dit boost-project is gericht op de ontwikkeling van een OSLO-standaard die het delen van essentiële kindgerelateerde informatie vereenvoudigt, zoals leeftijd en basisgezondheidsgegevens, waaronder bijvoorbeeld allergieën en specifieke zorgbehoeften. Dat bevordert de samenwerking tussen dienstverleners, verhoogt het niveau van dienst- en zorgverlening en vermindert de administratieve last voor ouders die niet steeds opnieuw dezelfde informatie moeten doorgeven.

Deze standaard is gegroeid uit een noodzaak van het GzG-project ‘Een intergemeentelijk zoek- en reservatieplatform dat het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA) digitaal vormgeeft’, dat het aanbod van diverse aanbieders van opvang en activiteiten wil verenigen op 1 platform waar ook inschrijving en opvolging mogelijk zijn.

Boost-case 4: Digitale burgermeldingen

Burgers geven steeds meer bezorgdheden of problemen door via digitale meldingssystemen, wat lokale besturen voor de uitdaging stelt die meldingen optimaal en klantvriendelijk te verwerken. In dit boost-project wordt een ‘digitale blauwdruk’ ontwikkeld, met richtlijnen hoe je via een duidelijk en gestroomlijnd proces meldingen kan ontvangen, kan laten doorstromen en antwoorden kan terugkoppelen aan de melder.

Lokaal Digitaal en VLOCA(opent in nieuw venster) bouwen verder op de ‘gemeente zonder gemeentehuis’-trajecten om tot een geconsolideerde aanpak te komen. Ze organiseren verschillende werkgroepen die focussen op een verbeterde organisatorische samenwerking, het inzetten van gebruiksvriendelijke digitale platforms, en de ontwikkeling van een herbruikbare aanpak voor lokale besturen. Het doel van de ‘Digitale Blauwdruk’ is een versterking van de digitale dienstverlening en een grotere onafhankelijkheid tegenover externe leveranciers, voor een efficiëntere en eenvoudigere werking.

Boost-case 5: 24/7 Dienstverleningsautomaat

Distrispot Aalter

Burgers verwachten dat de gemeentelijke dienstverlening op elk moment van de dag toegankelijk is. Als onderdeel van het GzG-project ‘24/7 dienstverleningsconcepten’ lanceerde Aalter in 2023 de 24/7-automaat als ‘proof of concept’. Die innovatieve automaat maakt het voor burgers mogelijk om buiten de kantooruren essentiële documenten op te halen.

Lokaal Digitaal en VLOCA(opent in nieuw venster) zullen werkgroepen opzetten om een strategische en operationele aanpak uit te werken op basis van de resultaten van de ‘proof of concept’. Daarmee willen ze een blauwdruk ontwikkelen die een klantgerichte aanpak combineert met de organisatorische noden van lokale besturen. De bevindingen die hieruit volgen, worden geformuleerd in een advies rond het gebruik van dienstverleningsautomaten bij lokale besturen en hoe die passen in het Vlaamse Digitale landschap.