Gedaan met laden. U bevindt zich op: Lokale Digitale Assistent Goedgekeurde projecten

Lokale Digitale Assistent

Innovatief concept • Innovatieve dienstverlening
Afgewerkt

Voor inwoners en ondernemers die tijd verliezen door op verschillende kanalen te zoeken naar informatie en die verwachten dat de gemeente proactief met hen communiceert, biedt deze conversationele aanpak 24/7 menselijke, laagdrempelige begeleiding die een antwoord kan bieden op alle vragen door open data te capteren bij de bron (LBLOD, IPDC ...) en zo efficiënt mogelijk op een breed aantal vragen te antwoorden en te gidsen doorheen formulieren.

Initiatiefnemers
Intercommunale DDS, Wichelen
Penhouder
Wichelen
Projectoproep
Oproep 4
Toegekend budget
67.760,00 euro

Deze toepassing hergebruiken in jouw lokaal bestuur?

Ontdek welke meerwaarde dit digitaliseringsproject biedt aan burgers, ondernemingen, verenigingen en lokale besturen. Je verneemt tegelijk hoe het projectteam rekening houdt met gebruiksvriendelijkheid en e-inclusie. Tot slot krijg je info over de gebruikte bouwstenen, de timing en tips voor hergebruik van deze ontwikkeling.

Je kan de video met audiodescriptie voor blinden en slechtzienden openen via het uitklapmenu onder deze video.

Inhoud is aan het laden

Timing: zomer 2024

Wichelen lanceert Tamtam, een nieuw communicatiekanaal via Whatsapp. Zo worden inwoners snel en gepersonaliseerd geholpen via een communicatiekanaal dat ze kennen en dat ze steeds bij de hand hebben.

Impact op de burger

Enerzijds bezorgt Tamtam de inwoners nieuws volgens hun interesses, anderzijds beantwoordt Tamtam ook de vragen van de inwoners.

Enkele voorbeelden

  • Meldingen doen: heeft een inwoner een defect op het wegdek vastgesteld, sluikstort gespot of wil hij een suggestie doen? Dat kan de inwoner voortaan ook via WhatsApp doen en zelfs een foto of video meesturen.
  • 24/7 vragen stellen: een vraag over evenementen, vergunningen, openingsuren, wegenwerken … ? Dankzij Tamtam krijgt de inwoner 24/7 antwoord van de gemeentelijke virtuele medewerker in opleiding, die de gemeente voorzien heeft van belangrijkste info. Let op: in de beginfase is deze functie nog volop in ontwikkeling, en verloopt nog niet volledig foutloos.
  • Tijdens evenementen: inwoners kunnen via TamTam aangeven dat ze aanwezig zijn op een gemeentelijk evenement en zo worden ze als eerste op de hoogte gebracht van praktische weetjes, last minute wijzigingen,… .
  • Gepersonaliseerde updates: op basis van de voorkeuren die inwoners aan het begin van de chat opgeven, stuurt de gemeente hen alleen het nieuws dat hen écht interesseert.
  • Persoonlijke meldingen: op termijn zullen inwoners via TamTam een bericht kunnen krijgen als bijvoorbeeld de Kids-ID van de kinderen binnenkort vervalt of als hun rijbewijs klaar ligt op het gemeentehuis.

Impact op het lokaal bestuur

Dankzij deze gepersonaliseerde oplossing voor inwoners die graag digitaal geholpen worden, creëert Wichelen meer tijd voor de mensen die liever naar het gemeentehuis komen of telefonisch contact opnemen.

Hieronder de oorspronkelijke impactmap uit het subsidiedossier. De aanpak van het project kan aangepast en verfijnd worden op basis van nieuwe inzichten opgedaan tijdens het projectverloop. Voor de gerealiseerde impact, gelieve contact op te nemen met het projectteam.

Kennisdeling