Fundament proactieve dienstverlening
Via drie zorgvuldig gekozen cases van proactieve dienstverlening zet de stad Gent in op de automatische toekenning van verlaagde tarieven aan personen uit kansengroepen zonder dat zij hiervoor bewijsstukken moeten aanleveren. De meerwaarde is groot, zowel voor de burgers als voor de administratie.
- Initiatiefnemers
- Gent
- Penhouder
- Gent
- Projectoproep
- Oproep 2
- Toegekend budget
- 207.502,00 euro
Gent koos als use cases voor 3 verschillende dienstverleningen in 3 verschillende aanvraagcontexten voor kwetsbare doelgroepen, namelijk de Uitpas aan kansentarief, korting op de facturen voor stedelijk onderwijs en kinderopvang, en sociale maatregelen in de lage-emissiezone (LEZ). Dankzij deze toepassing zal de opname van sociale rechten automatisch verlopen.
De beoogde doelgroepen lopen nu vaak om velerlei redenen die kortingen waarop ze recht hebben mis. Rechthebbenden hebben bijvoorbeeld geen weet van het bestaan van het voordeel, noch of ze ervoor in aanmerking komen. Ook de aanvraag van het voordeel en de voorlegging van bewijslast en attesten zijn drempels die met deze projecten verdwijnen.
In tegenstelling tot de huidige manier van werken is deze aanpak proactief, zonder administratieve lasten, efficiënter langs overheidszijde en met respect voor privacy door grote dataminimalisatie.
Deze toepassing hergebruiken in jouw lokaal bestuur?
Ontdek welke meerwaarde dit digitaliseringsproject biedt aan burgers, ondernemingen, verenigingen en lokale besturen. Je verneemt tegelijk hoe het projectteam rekening houdt met gebruiksvriendelijkheid en e-inclusie. Tot slot krijg je info over de gebruikte bouwstenen, de timing en tips voor hergebruik van deze ontwikkeling.
Je kan de video met audiodescriptie voor blinden en slechtzienden openen via het uitklapmenu onder deze video.
Timing: zomer 2024