Cobranding
Bij sommige samenwerkingen met externe partners kun je voor cobranding kiezen. Dit zijn de richtlijnen.
Basisprincipe
Als de entiteit van de Vlaamse overheid en de externe partner(s) gelijkwaardig zijn en evenveel zeggenschap hebben op organisatorisch en financieel vlak, dan spreken we van een cobranding relatie. In dat geval bepaal je in onderling overleg met de partner(s) in welke mate je huisstijlelementen overneemt of niet. Vaak zullen beide merken evenveel zichtbaarheid willen.
In dat geval gebruik je het themalogo of sponsorlogo even groot als de partnerlogo’s onderaan de drager. De logo’s zijn minstens 1,5 cm hoog.
Ben je samen met verschillende entiteiten van de Vlaamse overheid initiatiefnemer, organisator of belangrijkste financiële drager of is een van de partners ook een entiteit van de Vlaamse overheid? Dan neem je in geval van cobranding alle themalogo’s en/of sponsorlogo’s van de betrokken entiteiten op.
In print
Je plaatst het themalogo of sponsorlogo onderaan
naast de partnerlogo’s. Alle volle logo’s zijn even groot.
In websites en nieuwsbrieven
Je mag in onderling overleg met de andere partners het basisgrid voor websites van de Vlaamse overheid gebruiken, maar dat moet niet. Alle logo’s van alle partners staan even groot op een overzichtspagina of in een secundaire footer.
Video
In online en offline video is het niet de bedoeling om het sponsorlogo of themalogo en de logo’s van partner(s) bij de start of tijdens de duur van het filmpje te tonen. Alleen op de eindpancarte gebruik je het themalogo of sponsorlogo en het logo van de partner(s) allemaal even groot.
Audio
Een radiospot die langer dan 10 seconden duurt, eindigt met een vaste boodschap ‘dit is een samenwerking tussen’. Het audiologo gebruik je alleen als alle partners het daarover eens zijn.
Event
Op roll-upbanners plaats je het themalogo of sponsorlogo en de partnerlogo(‘s) allemaal even groot onderaan. Let er echter op dat de logo’s niet te laag staan als de roll-upbanners worden gebruikt als achtergrond voor foto’s of beursstanden. Dan moet je er namelijk rekening mee houden dat mensen, materiaal of tafels voor de logo’s staan en ze dus niet zichtbaar zijn.