Gedaan met laden. U bevindt zich op: Actieplan levenslang leren. Jaarrapport 2023 Waarom levenslang leren?

Actieplan levenslang leren. Jaarrapport 2023

Het Partnerschap Levenslang Leren, door de Vlaamse Regering opgericht in oktober 2020 op initiatief van de Vlaamse ministers van Werk en Onderwijs, geeft een stand van zaken van de uitrol van het Actieplan Levenslang Leren ‘Koers zetten naar een lerend Vlaanderen’.

Het Jaarrapport Levenslang Leren 2023 rapporteert over de voortgang van het Actieplan Levenslang Leren. Koers zetten naar een lerend Vlaanderen. Dit actieplan bouwt verder aan een lerend Vlaanderen en draagt bij aan de opdracht van het Partnerschap Levenslang Leren. Het rapport toont de meest recente ontwikkelingen van de 47 acties opgedeeld in zeven vlaggenschepen, waaronder de onderzoeken binnen de onderzoeksagenda levenslang leren, een stand van zaken van ESF-oproepen zoals DRIVE of leergoesting, de afstemming van competentietaal tussen de VDAB en AHOVOKS, de ontwikkeling van het geïntegreerd arbeidsmarktprojectiemodel en meer.

Opbouw van het rapport 

Het rapport schetst de context waarbinnen de acties van het Actieplan ontwikkeld worden en biedt een uitgebreid overzicht van beleidsinitiatieven voor levenslang leren.

Dit rapport bestaat uit de volgende onderdelen: 

  1. Het voorwoord omschrijft het belang van en de uitdagingen rond het beleid voor levenslang leren en staat stil bij enkele belangrijke ontwikkelingen binnen het Actieplan. De omgevingsanalyse biedt meer context met relevante cijfers over opleidingsdeelname, ongelijkheid in het volgen van een opleiding en drempels bij burgers en organisaties om een opleiding te volgen.
  2. Voortgang van de verschillende acties per vlaggenschip:

    1. Vlaggenschip 1: Naar een kennisagenda levenslang leren

    2. Vlaggenschip 2: Naar een gesegmenteerde mobiliseringsstrategie

    3. Vlaggenschip 3: Een meer persoonsvolgende inzet van de LLL-incentives onderzoeken

    4. Vlaggenschip 4: Op weg naar één Vlaams strategisch competentieprogramma

    5. Vlaggenschip 5: Begeleiding en ondersteuning bij LLL: uitwerking flankerend beleid

    6. Vlaggenschip 6: Begeleiding en ondersteuning van aanbodverstrekkers

    7. Vlaggenschip 7: Partnerschappen rond leren toekomstgericht versterken

Resultaat 

Het Jaarrapport geeft een overzicht van de ontwikkelingen binnen de verschillende acties van het Actieplan Levenslang Leren.

Verschillende acties binnen het Actieplan kwamen in 2023 op kruissnelheid:

  • 2023 was het jaar waarin de leer- en loopbaanrekening verder werd ontwikkeld om een persoonsvolgende inzet van LLL-incentives beter vorm te geven (vlaggenschip 3). Zo wilt het Partnerschap het individu op maat inzicht geven in bestaande rechten (rond opleiding, oriëntering en begeleiding), met flankerende inspanningen voor de meest kwetsbare doelgroepen. 2023 was ook het jaar waarin competenties centraal werden geplaatst door te sleutelen aan een geïntegreerd arbeidsmarktprojectiemodel, die de toekomstige vraag naar en het aanbod van arbeidskrachten in beeld brengt, en dankzij het invoeren van de competentiecheck voor werknemers (vlaggenschip 4).

  • Op vlak van mobilisatie (vlaggenschip 2) werd er ingezet op meerdere sporen. Zo trok de Inspiratiedag LLL, dit jaar in teken van de twin transitie, ruim 300 deelnemers. Op deze dag werd het nieuwe LLL-symbool, eerder dat jaar gelanceerd om meer zicht te geven aan de vele LLL-initiatieven, in de verf gezet. Andere mijlpalen waren de lancering van de nieuwe LLL-website waarop belangrijke platformen, maatregelen en websites gebundeld worden en het opstarten van het mobiliserend initiatief waarbij wordt ingezet op communityvorming, innovatie en inspiratie.

  • Binnen vlaggenschip 7 wordt er ingezet op het ondersteunen van lerende netwerken, waaronder de leerecosystemen die een belangrijke rol kunnen vervullen in het creëren van leergoesting en de versterking van het maatschappelijk weefsel.

  • Binnen het flankerend beleid werden er verschillende ondersteuningsmaatregelen voor burgers & organisaties (vlaggenschip 5) en voor opleidingsverstrekkers (vlaggenschip 6) geïmplementeerd. Hieronder vallen zowel digitale ondersteuningstools als ondersteuningsinstrumenten voor docenten. Ook belangrijk hier is de opstart van het onderzoek naar brugfiguren en laagdrempelige gespreksmethodieken die een belangrijke rol kunnen vervullen in het begeleiden naar leeractiviteiten van moeilijk bereikbare doelgroepen.

  • Tot slot werd de kennisagenda verder gevoed met de ontwikkeling van het dashboard LLL, de publicatie van de screening van de regelgeving LLL of het onderzoek naar brugfiguren (vlaggenschip 1).

Ook andere acties met betrekking tot levenslang leren komen uitgebreid aan bod in het Jaarrapport. Het rapport belicht daarnaast de rol en activiteiten van het Partnerschap Levenslang Leren en werpt een blik op de toekomstige acties en werkzaamheden voor 2024.

Volgende stappen  

De uitrol van het Actieplan Levenslang Leren zal worden voortgezet in 2024.

Achtergrond

© free

De wereld om ons heen is in volle transitie. In de context van technologische vooruitgang, digitalisering, klimaatverandering, vergrijzing en het hardnekkige coronavirus, is levenslang leren niet langer een optie maar een noodzaak. Het is belangrijk voor ieders loopbaan, want door werknemers op te leiden, bij te scholen en om te scholen, geven we hen alle tools in handen om in te haken op de maatschappelijke transities. Maar een leven lang leren is minstens even belangrijk voor ieders persoonlijke ontwikkeling. Dat maakt mensen wendbaar en weerbaar en stelt hen in staat om het eigen leven in handen te nemen en de eigen toekomst uit te stippelen.

Om hieraan tegemoet te komen werd in 2020, in het kader van het Vlaamse regeerakkoord, een Partnerschap Levenslang Leren opgericht met een ruime verscheidenheid aan actoren uit zowel het werk- als het onderwijsveld. Dat partnerschap kreeg de opdracht om van Vlaanderen een lerende samenleving te maken, door gezamenlijk ambities te formuleren en die te vertalen in een coherent en ambitieus actieplan. Het resultaat – een samenhangend geheel van zeven vlaggenschepen met daaronder 47 prioritaire acties – werd op 17 december 2021 bestendigd door de Vlaamse Regering.

Het actieplan levenslang leren is het resultaat van een proces waarbij we met een groep partners uit de wereld van onderwijs en werk hard gewerkt hebben om onze eigen perspectieven te overstijgen. Dat proces is minstens even belangrijk als het resulterende actieplan. Levenslang leren is immers een zeer breed en complex thema, en om tot een cultuuromslag te komen is een gezamenlijk visie en samenwerking over de beleidsdomeinen heen cruciaal.

Ans De Vos

Voorzitster van het Partnerschap Levenslang Leren en professor aan Antwerp Management School en Universiteit Antwerpen

Actieplan levenslang leren

Het actieplan richt zich op vier grote doelgroepen: het individu, de organisatie, het aanbod en de samenleving als geheel. Daarbij gaat extra aandacht naar burgers en organisaties voor wie de drempels om te participeren aan levenslang leren momenteel te groot zijn.

Het actieplan is gebouwd op basis van 10 gedeelde ambities, waaraan alle huidige en toekomstige acties getoetst zouden moeten worden: de lerende centraal, de LLL-competentie stimuleren, inclusief leren, kwaliteit verzorgen, transparantie, afstemming, samenwerking, werkend leren en lerend werken, kennis, en technologie. Deze ambities kunnen volgens de partners voor een doorbraak zorgen in de omslag naar een lerende samenleving en Vlaanderen bij de Europese top brengen.

In het actieplan worden zeven vlaggenschepen naar voren geschoven met daaronder een geheel van acties die deze legislatuur een hefboomeffect kunnen realiseren. Daarbij ligt de focus op kennis opbouwen en delen (vlaggenschip 1), actoren connecteren, sensibiliseren en mobiliseren (vlaggenschepen 2 en 3), competenties centraal stellen (vlaggenschip 4), ondersteunen en begeleiden (vlaggenschepen 5 en 6) en partnerschappen stimuleren (vlaggenschip 7).

Jaarrapport levenslang leren 2022

Het jaarrapport 2022 geeft een stand van zaken van de uitrol van het actieplan levenslang leren. Het rapport omvat een geüpdatete omgevingsanalyse, een stand van zaken van de uitrol van de acties en enkele kernboodschappen van het Partnerschap Levenslang Leren over de werkzaamheden i.k.v. het actieplan.

In 2022 werden heel wat initiatieven in gang gezet: de onderzoeksagenda van 2022 is uitgerold, er gingen mobiliserende events door, er werden verschillende initiatieven uitgerold i.k.v. Vlaamse Veerkracht (Alle Hens aan Denk, Voorsprongfonds, Edusprong)… Van de 47 acties in het actieplan werd 1 actie volledig gerealiseerd, worden er 27 geïmplementeerd, 9 gelanceerd en 10 worden voorbereid voor lancering of implementatie.

Partnerschap Levenslang Leren wil het komende jaar de ingezette koers verderzetten om - samen met de vele actoren op het terrein - het levenslang leren in Vlaanderen te versterken. Het jaarrapport blikt dan ook vooruit op de werkzaamheden van het Partnerschap in 2023, met enkele prioritaire thema’s voor het komende werkjaar:

  • Begeleiding en ondersteuning van organisaties
  • Begeleiding en ondersteuning van burgers
  • Systemische visie op levenslang leren
  • Realiseren van een transversale focus op de meest kwetsbare doelgroepen in elke actie van het actieplan