Gedaan met laden. U bevindt zich op: Tien inzichten uit de online themasessies van 't Leercollectief Levenslang Leren

Tien inzichten uit de online themasessies van 't Leercollectief

Afgelopen juni doken we met ’t Leercollectief in vier pertinente thema’s gelinkt aan levenslang leren. Ontdek op deze pagina tien geleerde lessen.

Tien geleerde lessen uit de online themasessies

Hier lees je tien geleerde lessen die helpen om leerrendement te versterken, brugfiguren impactvol in te zetten, leerleiderschap te ontwikkelen en informeel leren te erkennen.

  1. Vertrouwen is cruciaal, zowel voor brugfiguren als om het potentieel van informeel leren te benutten. Een warme, transparante en open relatie opbouwen helpt om mensen tot leren te brengen.
  2. Het netwerk speelt een sleutelrol. Zowel om de leermogelijkheden voor een individu te versterken en verbreden, als op het niveau van een organisatie. ‘Samen bereik je waar je alleen niet geraakt’.
  3. Kijken vanuit talent werkt. Die talentbril is veel nuttiger om zelfreflectie en motivatie te stimuleren dan het focussen op beperkingen.
  4. Het is broodnodig om tijd en ruimte te maken voor oefenkansen (en feedback) tijdens stages, werkplekleren, formele opleidingen, … Loskomen van de waan van de dag zorgt ervoor dat je bewust en psychologisch veilig mensen kan ondersteunen in hun groei.
  5. Rolmodellen, mentoren, brugfiguren allerhande: we leren met en dankzij anderen. We laten ons graag inspireren, motiveren en begeleiden door iemand die ons net dat stapje verder brengt. Nabijheid (local heroes, sleutelfiguren die de doelgroep kennen, toeleiders die de context begrijpen) is een hefboom. Outreachend werken loont.
  6. Leren begint bij (zelf)bewustzijn. Weten waar je naartoe wilt, jezelf de juiste leervragen stellen, je eigen sterktes kennen, …: allemaal belangrijke (eerste) reflectieve stappen om een leerproces effectief vorm te geven.
  7. Op maat werken heeft het meeste impact. Wie nauw aansluit bij specifieke noden, eigenheden, wensen, … heeft het meest kans op succes.
  8. Leren vraagt doorlooptijd en opvolging. Idealiter zijn leermomenten ingebed in een langer leertraject, is er nazorg voorzien als je iemand doorverwijst en wordt het leerproces in gang gezet nog voor een opleiding officieel start.
  9. Het opleidingslandschap verandert heel snel: up-to-date blijven is dus een must. Elke brugfiguur en professional die met leren en ontwikkelen bezig is, moet goed overzicht van en inzicht in het aanbod hebben, wat – door het versnipperde opleidingslandschap – geen evidentie is.
  10. Informeel leren biedt met name veel kansen om soft skills, die vaak ondergewaardeerd worden, te verwerven. Stagecontexten lenen zich bij uitstek tot het verwerven en valoriseren ervan.

Herbeleef de online themasessies

Herbekijk op onderstaande pagina de online themasessies en download de fiches met onderzoeksinzichten.