Gedaan met laden. U bevindt zich op: Inspiratiedag Levenslang Leren 2025: Ontdek de kracht van talent Agenda Levenslang Leren

Inspiratiedag Levenslang Leren 2025: Ontdek de kracht van talent

Studiedag
Afgelopen

Op 4 februari ging de derde Inspiratiedag Levenslang Leren door. Deze editie stond helemaal in teken van talent als hefboom voor levenslang leren, zowel in de maatschappij als op de arbeidsmarkt.

Datum
4 februari 2025
Tijdstip
Hele dag
Locatie

ICC Gent
Familie van Rysselberghedreef 2, Gent

Routeplanner opent in nieuw venster
Dit evenement is afgelopen.

Herbeleef de Inspiratiedag Levenslang Leren 2025

Op dinsdag 4 februari 2025 organiseerden het Expertisecentrum Innovatieve Leerwegen, in samenwerking met het Departement Onderwijs en Vorming, de derde editie van de Inspiratiedag Levenslang Leren. Dit jaar was je welkom in het ICC Gent(opent in nieuw venster) voor een dag vol inspiratie over talent als hefboom voor levenslang leren. We gingen in op vragen als:

  • Wat is talent(denken) en waarom is het belangrijk?
  • Hoe kan talentgericht werken helpen om drempels richting leren weg te nemen?
  • Welke randfactoren zijn belangrijk om talenten te detecteren en ontwikkelen?
  • Welke impactvolle en innovatieve leerwegen kunnen helpen om de stap naar leren te verlagen?

Ontdek op deze pagina welke inzichten we meenemen uit de derde Inspiratiedag Levenslang Leren:

Keynote - Prof. dr. Bram De Wever

WEWIS Inspiratiedag Levenslang leren 2025
© WEWIS

De Inspiratiedag begon met een keynote van Prof. dr. Bram De Wever met enkele inzichten uit het PIAAC-onderzoek, dat basisvaardigheden bij volwassenen in kaart brengt en publicaties over deelname aan levenslang leren. Hij sloot af met enkele inzichten over het stimuleren van levenslang leren bij kortgeschoolde volwassenen:

  • Benadruk het nut van de leeractiviteit: wat brengt het op voor de lerende?

  • Garandeer dat er geen specifieke vaardigheden nodig zijn om deel te nemen aan de leeractiviteit (of dat deze aangeleerd zullen worden tijdens de training)

  • Hanteer een humanistische aanpak tot leren (met aandacht voor de bredere ontwikkeling en het leerproces van de volwassene) als zelfstudie deel uitmaakt van de training

  • Communiceer over de ‘learner-centered pedagogy’ om meer personen aan te trekken tot de leeractiviteit

Nadien gingen keynotespreker Bram De Wever, Joke Drijkoningen (Directeur van Ligo, Centra voor Basiseducatie) en Jeroen Windey (Administrateur-generaal van het Agentschap Binnenlands Bestuur) in gesprek over talentontwikkeling via het onderwijs en de arbeidsmarkt.

"Zorg voor een veilige leeromgeving, waar je fouten kan maken, zo stimuleren we kortgeschoolde volwassenen om te leren."
WEWIS Inspiratiedag Levenslang leren 2025

Prof. dr. Bram De Wever

Universiteit Gent

“Alle presentaties zijn beschermd door auteursrechten. Het is niet toegestaan de inhoud zonder toestemming te verveelvoudigen of commercieel te gebruiken. Indien u informatie uit de presentaties wilt overnemen, dient u de bron duidelijk te vermelden. Gebruik van de materialen is uitsluitend voor persoonlijke of interne doeleinden.”

Het talentinterview

Ilse Gauthier (Het Talentenhuis) liet de deelnemers kennis maken met de basisprincipes van het Talenteninterview, een methode om talenten en sterktes van een persoon te ontdekken en benoemen. Enkele inzichten uit de sessie:

  • Slechts drie procent van wat we doen, doen we bewust vanuit ons talent. Er zit dus nog heel wat verborgen potentieel in ons. Met een talenteninterview maken we dat potentieel zichtbaar.

  • Benoem talenten op gedragsniveau. Zeg dus niet: ‘jij bent sociaal’, maar benoem het gedrag dat hieronder ligt, bijvoorbeeld ‘oog hebben voor achterblijvers in een bepaalde situatie’. Hoe beter je hierin slaagt, hoe meer de geïnterviewde zich zal herkennen in het talent.

  • Een talenteninterview is als een cheque: het wordt pas iets waard als je het gaat inwisselen. Probeer na een interview iets tastbaar mee te geven en wijs de geïnterviewde erop dat hij of zij hier iets mee te doen heeft.

"Slechts drie procent van wat we doen, doen we bewust vanuit ons talent. Er zit dus nog heel wat verborgen potentieel in ons."
WEWIS Inspiratiedag Levenslang leren 2025

Ilse Gauthier

Het Talentenhuis

Informeel leren

Prof. dr. Simon Beausaert (Maastricht University) ging in op de definitie en het belang van informeel leren en legde uit hoe het gestimuleerd kan worden. Enkele inzichten:

  • Informeel leren heeft 2 tot 3 keer meer invloed op inzetbaarheid van medewerkers dan formeel leren;

  • Leren staat vaker onder druk bij personen die een combinatie ervaren van één of meerdere factoren: ouder of lager opgeleid zijn, minder gemotiveerd om te leren of minder zelfzeker zijn, minder investeren in werkexploratie, veel controle en technologische veranderingen ervaren op het werk;

  • Organisaties bieden condities die motiveren om te (in)formeel te leren. Dit is het leerklimaat. Leerleiderschap is een cruciale dimensie van een warm leerklimaat, en vormt de toegangspoort tot andere factoren die leerklimaat bepalen.

“Ieder individu leert naargelang de context zich daartoe leent."
WEWIS Inspiratiedag Levenslang leren 2025

Prof. dr. Simon Beausaert

Maastricht University

Connecteersessie brugfiguren

WEWIS Inspiratiedag Levenslang leren 2025
© WEWIS

Kelly Lebon (Expertisecentrum Innovatieve Leerwegen) deelde enkele inzichten uit het onderzoek naar brugfiguren en laagdrempelige gesprekmethodiek voor levenslang leren. Vervolgens konden de deelnemers kennis maken met enkele brugfiguren levenslang leren uit diverse contexten. Brugfiguren van cvo MIRAS, De Stap – Leerwinkel Oost-Vlaanderen, lokaal partnerschap MODO en ACV deelden hun ervaringen.

Enkele quotes uit de sessie:

  • “Misschien moeten brugfiguren in eenzelfde regio samen een ecosysteem vormen, over organisatiegrenzen heen.”

  • “Leren maakt gelukkiger en kan ook leuk zijn.”

Leercultuur

Pieter Vanslembrouck (Obelisk) ging in op het wat en waarom van leercultuur en deelde enkele praktische tools om de leercultuur in organisaties te versterken. Silke Van Hiel (Europa WSE) sloot de sessie af met een korte toelichting over #Boost je Leercultuur. Enkele inzichten uit de sessie:

  1. Een leercultuur bestaat uit verschillende bouwstenen: psychologische veiligheid, open communicatie, toegang tot middelen en voorbeeldgedrag van leidinggevenden.

  1. Het model van de hand kan gebruikt worden om je huidige leercultuur in kaart te brengen.

  1. #Boost je Leercultuur (Europa WSE) biedt gratis begeleiding aan KMO’s om van hun onderneming een stimulerende leeromgeving te maken die medewerkers goesting geeft om te (blijven) leren.

“Leergierigheid stimuleren kost je geen cent dankzij #Boost je Leercultuur."

Silke Van Hiel

Europa WSE

Leeruitwisselingen

Mieke Nieuwdorp (Engage4) ging in op competentiegebaseerd bedrijfsvrijwilligerswerk (skills-based employee volunteering), waarbij medewerkers hun talenten verder ontwikkelen door hun eigen expertise en competenties in te zetten bij een vzw. Enkele inzichten uit de sessie:

  • Competentiegebaseerde maatschappelijke betrokkenheid stemt de unieke talenten van professionals uit het bedrijfsleven af op de uitdagingen van sociale organisaties;

  • De skills en attitudes van de medewerkers van de bedrijven en de sociale organisaties worden versterkt bij competentiegebaseerd vrijwilligerswerk;

  • De impact van het leerproces wordt versterkt dankzij grondige voorbereiding en het inbouwen van reflectie.

“Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn."

Mieke Nieuwdorp

Engage4

Het Levenslang Leren Plein

WEWIS Inspiratiedag Levenslang leren 2025
© WEWIS

Op het Levenslang Leren Plein konden de deelnemers kennis maken met inspirerende en innovatieve projecten, handvaten en ondersteuningsmogelijkheden om te werken rond talentontwikkeling. Je kan o.a. deze standen terugvinden:

  • #Boost je leercultuur: ondersteuning om van je onderneming een stimulerende werkomgeving te maken - Europa WSE

  • Welqome App: innovatieve aanvulling op een klassiek onboardings- of opleidingstraject – TRAVI

  • Just Start: een inclusieve en innovatieve rekruteringstechniek - IVOC

  • Edusprong in de kijker: een boost voor het volwassenenonderwijs – Departement Onderwijs en Vorming

  • Europese Agenda voor Volwasseneneducatie: acties vanuit Vlaanderen en Europa – Europese Commissie en Departement Onderwijs en Vorming

  • STEMhub: bloeiend ecosysteem om STEM-talent in Vlaanderen te versterken - VLAIO

  • ErgoXR: innovatieve trainingen voor til- en heftechnieken – Sint-Paulusschool, Campus VTI

  • Europass & EPALE: Inspiratie voor talentgericht werken (Epos vzw)

Leerecosystemen

De deelnemers werden ondergedompeld in leerecosystemen. Eline Vermeersch (Europa WSE) lichtte het belang van leerecosystemen toe. Vervolgens vertelden Frederik Desodt en Liesbet Mayeur over hoe leerecosysteem Aster talentontwikkeling aanwakkert en aanzet tot levenslang leren. Enkele quotes van de sprekers uit de sessie:

  • Eline Vermeersch (Europa WSE): “Waar formele contexten uiteraard heel goed kunnen zijn om bepaalde kennis te verwerven, zijn levensechte contexten beter om mensen meer in contact te laten komen met hun talenten en daar dan verder mee aan de slag te gaan.”

  • Liesbet Mayeur (Aster, Ligo): “We werken in het leerecosysteem samen met heel wat kernpartners die elk hun expertise en netwerk inzetten. Soms merken we dat er, los van het leerecosysteem, nieuwe partnerschappen ontstaan tussen organisaties waarmee de kernpartners samenwerken. De duurzame samenwerking die dan ontstaat is eigenlijk ook het ultieme doel van het leerecosysteem.”

  • Frederik Desodt (Aster, De Lovie): “We richten ons met Aster niet op een specifieke doelgroep, maar we willen echt zo veel mogelijk verschillende mensen bereiken in Poperinge. Ons droombeeld is dan ook dat iedereen in de regio van Poperinge met een leervraag bij Aster een antwoord kan vinden.”

Workshop talentontwikkeling

Ilse Gauthier (Het Talentenhuis) nam de deelnemers mee in hoe talentontwikkeling gecoacht kan worden via een proces dat uit vier stappen bestaat. Enkele inzichten uit de sessie:

  • Competentiemanagement vs. talentmanagement: het is een én-én verhaal.

  • Iedereen heeft talenten en kan deze ontwikkelen. Talentontwikkeling gebeurt in vier stappen:

  1. Creëer context: maak ruimte en tijd voor talentontwikkeling en stel een actieplan op.

  2. Focus op talenten (h)erkennen: zet je talentenbril op en verzamel al je talenten

  3. Talenteer: gebruik één of meerdere talenten tijdens een activiteit

  4. Evalueer de voortgang: evalueer wat je leerde uit het talenteren en waar je verder op wil inzetten.

  • Een coach begeleidt anderen doorheen elke fase van talentenontwikkeling.

Talent talks

WEWIS Inspiratiedag Levenslang leren 2025
© WEWIS

In een interactief panelgesprek verkenden het publiek en vier experten met diverse achtergronden het thema talentontwikkeling. Prof. dr. Katleen De Stobbeleir (Vlerick Business School), Piet Lareu (Sterpunt Inclusief Ondernemen), Anja Pelgrims (Kim’s Chocolates) en Thomas Van Cauwenberghe gingen met elkaar in gesprek over stellingen als:

  • Zonder strategische visie is het zinloos om als organisatie in te zetten op talentontwikkeling

  • Digitale geletterdheid is de grootste drempel op weg naar talentontwikkeling

  • Het is beter om de vaardigheden waar je al goed in bent te versterken, dan het versterken van de vaardigheden waar je minder in uitblinkt

  • Innovatieve leertechnologieën garanderen dat alle medewerkers aan het leren gebracht kunnen worden

  • De huidige samenwerking tussen onderwijs- en arbeidsmarktpartners in Vlaanderen werpt voor lerenden veel drempels op

Enkele inzichten uit de sessie:

  • Anja Pelgrims: “De grootste drempel om tot leren te komen is het ontbreken van leergoesting.”

  • Thomas Van Cauwenberghe: “Digitale technologie is een tool om leren te versterken, geen doel op zich.”

  • Prof. dr. Katleen De Stobbeleir: “Een strategische visie op leren in de organisatie is een noodzakelijke, maar niet altijd een voldoende voorwaarde.”

Innovatiesessie

’t Leercollectief (een initiatief van het Expertisecentrum Innovatieve Leerwegen) wil levenslang leren-actoren in Vlaanderen samenbrengen en drempels naar leren wegwerken. Vijf ‘powerteams’ zagen het licht en zijn druk aan het brainstormen over innovatieve projectideeën, o.m. rond leermotivatie en leercultuur. De deelnemers van de innovatiesessie maakten kennis met de eerste ideeën en gaven insteken om ze nog te versterken.

“Samen verkennen we innovatieve ideeën om leermotivatie bij burgers te versterken en de leercultuur in ondernemingen te bevorderen.”

Innovatieve technologieën 

De deelnemers maakten kennis met de mogelijkheden van educatieve technologieën voor talentontwikkeling. Annelies Volckaert (<edtech/station>) ging in op het belang van het inbedden van educatieve technologieën in een bredere bedrijfsstrategie. Vervolgens deelden Bert Waltniel (Rhinox) en Jochen Coekaerts (Flowsparks) concrete bedrijfscases over hoe technologie drempels naar leren kan wegwerken. Enkele inzichten uit de sessie:

  • Technologie is nooit een doel op zich. Het moet steeds ingezet worden als middel, om een duidelijk omschreven doel te bereiken.

  • Het uitbouwen van een e-learning module doe je niet ‘tussen de soep en de patatten’: Maak voldoende tijd om de doelstellingen, inhoud, toegangsmodi… te bepalen.

  • Werkplekken virtueel aanbieden (via VR-simulaties) biedt de mogelijkheid uitzonderlijke situaties te simuleren zonder dat deze situatie zich effectief moet voordoen. Zo kunnen uitzonderlijke situaties meegenomen worden in de leeromgeving.

“Educatieve technologie vervangt geen leerkracht of docent. Het kan enkel de te lopen processen ondersteunen.”
AV

Annelies Volckaert

edtechstation

Plenaire slotsessie

WEWIS Inspiratiedag Levenslang leren 2025
© WEWIS

Thomas Winters (KU Leuven) sloot de Inspiratiedag af met een keynote over artificiële intelligentie en humor. Prof. dr. Ans De Vos (AMS) zorgde als voorzitter van het Partnerschap Levenslang Leren voor een slotbeschouwing met o.m. een doorkijk naar de activiteiten van het Festival Levenslang Leren.

Sfeerbeelden

In samenwerking met

Locatie en bereikbaarheid

Adres

ICC Gent

Familie van Rysselberghedreef 2

9000 Gent

Routeplanneropent in nieuw venster
Evenement georganiseerd door Departement Werk, Economie, Wetenschap, Innovatie en Sociale Economie
Andere