Voor de grote kantoorgebouwen heeft het Facilitair Bedrijf een samenwerking met IPEX voor het ophalen, verwerken, behandelen en frankeren van de uitgaande post.
Wil je een pakketje of brief klaarmaken voor verzending? Ga steeds na wat de procedure is binnen je entiteit.
Meer informatie over deze raamovereenkomst kan je hier vinden: Ophaling, behandeling en frankering uitgaande post - complexe gebouwen.
Klantenportaal
Zodra IPEX de facturatiegegevens heeft verwerkt, ontvang je van hen de logingegevens voor het klantenportaal https://platform.post.vlaanderen/(opent in nieuw venster)
Op het klantenportaal kan je volgende acties uitvoeren:
- raadplegen en downloaden van afgiftebewijzen van aangetekende zendingen
- volgen status pakket
- raadplegen van de rapportering van jouw facturen
Postmateriaal
Om de postverwerking op jouw afdelingen vlot te laten verlopen heb je volgend postmateriaal nodig:
postzakken
groen: voor de non-prior zendingen
wit: voor de prior zendingen
rood: voor de aangetekende zendingen
bindingen om de postzak te sluiten
barcodes voor de aangetekende zendingen
- klantenlabel voor in de postzak of op een pakket. Beschikbaar op het klantenportaal van jou entiteit/afdeling onder:
Documenten → Verzendingsformulier of neem hiervoor contact op met de facilitaire contactpersoon of de postverantwoordelijke van je entiteit.
Hoe plaats je de postzak op de postkar?
Groene (NON PRIOR) en witte (PRIOR) postzak voor de brieven en pakketten
- Stap 1
Verpak de te verzenden documenten/goederen zodanig dat het pakket geschikt is voor transport en de inhoud niet kan worden beschadigd.
- Stap 2
Stop de brief/het pakket correct geadresseerd en ongefrankeerd in de postzak.
Pakketten te groot voor de postzak plaats je naast de postzakken op de postkar.
Vermeld op deze pakketten zeker jouw organisatie en klantennummer
- Stap 3
Stop het klantenlabel in de groene (non-prior) of witte (prior) postzak.
- Stap 4
Plaats de postzak op de postkar.
Rode postzak voor de aangetekende zendingen
- Stap 1
Kleef de sticker barcode 'aangetekend' altijd links van het adres op de brief.
Vink indien nodig AR en/of RP aan
Indien een ontvangstbevestiging/melding vereist is, wordt die ingevuld en op de achterkant van de zending gepla
- Stap 2
Stop de brieven correct geadresseerd en ongefrankeerd in de rode postzak.
- Stap 3
Stop het klantenlabel in de rode postzak.
- Stap 4
Plaats de postzak op de postkar.
Afgiftebewijzen kunnen via het klantenportaal worden geraadpleegd en gedownload.
Waar plaats je jouw zendingen?
Op de postkar in de buurt van het onthaal of de verzending.
Gebouw | Locatie postkar in het gebouw | Laatst mogelijk uur dat je de postzak op de kar kan plaatsen |
VAC Brugge | Onthaal | Tot 16 uur |
VAC Gent | Onthaal | Tot 17 uur |
VAC Hasselt | Onthaal | Tot 17 uur |
VAC Antwerpen | Onthaal | Tot 17 uur |
VAC Leuven | Onthaal | Tot 17 uur |
Herman Teirlinck | Buiten verzendingslokaal | Tot 17 uur |
Ellips | Onthaal | Tot 17 uur |
Conscience | Onthaal (b toren) | Tot 17 uur |
Ferraris | Verzendingslokaal | Tot 17 uur |
Koolstraat | Onthaal | Tot 17 uur |
Belpaire | Onthaal | Tot 17 uur |
Veelgestelde vragen
Nuttige info, contactgegevens en links
- Webpagina Post.Vlaanderen(opent in nieuw venster)
- Veel gestelde vragen beantwoord door Post.Vlaanderen.(opent in nieuw venster)
Contactgegevens vragen, klachten,... :
Ezra Vanharen
Mailadres: ezra@post.vlaanderen(opent in uw e-mail applicatie)
Telefoonnummer: 0492 777 175
Contactgegevens operationele, logistieke,… vragen:
Mailadres: klantendienst@post.vlaanderen(opent in uw e-mail applicatie)
Telefoonnummer: 02 888 08 16.
- Factuur betwisten/wijzigen administratieve gegevens:
- met vermelding van het factuurnummer, de klantgegevens en de reden van betwisting zo precies mogelijk omschrijven.
- Miranda Simons
- Mailadres: miranda@post.vlaanderen(opent in uw e-mail applicatie)
- Telefoonnummer: 02 641 12 00