Heb je een beroepsziekte? Dan doe je altijd een aangifte. Dit is wettelijk verplicht en zo start je de administratieve formaliteiten. Deze webpagina bundelt alle informatie voor personeelsleden binnen de diensten van de Vlaamse overheid.
Wat is een beroepsziekte?
Een beroepsziekte is een ziekte ten gevolge van je werk en ontstaat door de omstandigheden waaraan je blootgesteld wordt tijdens je beroepsactiviteit.
Erkenning beroepsziekte
Doe steeds aangifte van je vermoedelijke beroepsziekte. Op basis van een correcte en duidelijke aangifte oordeelt Medex of de ziekte al dan niet als beroepsziekte erkend wordt. Ziekteverlof ten gevolge van een beroepsziekte wordt ook aangerekend op je ziektecontingent, vanaf de eerste dag van de arbeidsongeschiktheid.
Medische kosten
Is je beroepsziekte erkend? Dan worden de medische kosten als gevolg van deze ziekte terugbetaald. Dit gebeurt door het Bestuur van de medische expertise (Medex), een federale overheidsdienst.
Arbeidsongeschiktheid
Tijdelijke arbeidsongeschiktheid
Een beroepsziekte kan gepaard gaan met een periode van tijdelijke arbeidsongeschiktheid. Dit wil zeggen dat je volgens je arts geheel of gedeeltelijk niet in staat bent om je functie uit te oefenen.
Blijvende arbeidsongeschiktheid
Vanaf het moment waarop je ziekte genezen is of niet meer evloueert - ook wel ‘consolidatie’ genoemd - kan er door Medex (of de verzekeraar) blijvende arbeidsongeschiktheid vastgesteld worden.
Deeltijdse prestaties wegens beroepsziekte
Na je afwezigheid wegens een beroepsziekte kun je het werk deeltijds hervatten. Je hebt hiervoor wel toestemming nodig van Medex of de verzekeraar, die beoordeelt dat deeltijds werk mogelijk is. Deeltijdse prestaties zijn mogelijk tijdens de periode van zowel tijdelijke als blijvende arbeidsongeschiktheid. Je moet de deeltijdse prestaties wegens beroepsziekte zelf aanvragen (lees onderaan deze webpagina hoe je dit doet).
Preventie en bescherming
Aangezien beroepsziekten een belangrijke graadmeter zijn voor het welzijnsniveau binnen je departement of agentschap, zorgt de Vlaamse overheid voor een goede begeleiding van het slachtoffer, wordt er een grondig onderzoek gevoerd en worden preventiemaatregelen getroffen door de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB).
Hoe beroepsziekte aangeven?
Beroepsziekte aangeven: procedure voor klanten van het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA).
- Stap 1
Voor je een beroepsziekte kunt aangeven, moet de beroepsziekte effectief vastgesteld zijn. Je kunt dit laten vaststellen door de arbeidsarts of je eigen arts.
Wil je een vaststelling door de arbeidsarts?
- Vraag een arbeidsgeneeskundig onderzoek voor de vaststelling van een beroepsziekte aan bij het DCPA via het Vlimpers-contactformulier(opent in nieuw venster). Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke.
- Het DCPA maakt onmiddellijk een afspraak met de arbeidsarts, brengt je op de hoogte van het tijdstip en de locatie en bezorgt je twee formulieren: ‘Deel 1 – Melding van een beroepsziekte’(Word bestand opent in nieuw venster) en ‘Deel 2 – Medisch Getuigschrift’(Word bestand opent in nieuw venster).
- Laat je leidinggevende het formulier ‘Deel 1 – Melding van een beroepsziekte’(Word bestand opent in nieuw venster) invullen en de arbeidsarts tijdens het onderzoek formulier ‘Deel 2 – Medisch Getuigschrift’(Word bestand opent in nieuw venster).
Wil je een vaststelling door je behandelende arts?
- Ga op consultatie bij je behandelende arts.
- Stelt je arts vast dat het om een beroepsziekte gaat? Vraag dan twee formulieren op bij het DCPA via het Vlimpers-contactformulier(opent in nieuw venster). Heb je geen toegang tot Vlimpers? Contacteer je HR-verantwoordelijke. Het gaat over de formulieren: ‘Deel 1 – Melding van een beroepsziekte’(Word bestand opent in nieuw venster) en ‘Deel 2 – Medisch Getuigschrift’(Word bestand opent in nieuw venster).
- Laat je leidinggevende het formulier ‘Deel 1 – Melding van een beroepsziekte’(Word bestand opent in nieuw venster) invullen.
- Laat je behandelende arts het formulier ‘Deel 2 – Medisch Getuigschrift’(Word bestand opent in nieuw venster) invullen.
- Stap 2
Je bezorgt de ingevulde formulieren ‘Deel 1 – Melding van een beroepsziekte’(Word bestand opent in nieuw venster) en ‘Deel 2 – Medisch Getuigschrift’(Word bestand opent in nieuw venster) zo snel mogelijk aan het DCPA via het Vlimpers-contactformulier(opent in nieuw venster) (als bijlage van je case).
Heb je geen toegang tot Vlimpers? Verstuur dan het formulier per post naar het DCPA.
- Stap 3
Ben je afwezig wegens een beroepsziekte? Meld dan je afwezigheid.
- Stap 4
Je brengt je ziekenfonds altijd op de hoogte van de beroepsziekte. Als de beroepsziekte niet erkend wordt, kun je achteraf nog een tegemoetkoming van je ziekenfonds krijgen in de terugbetaling van je medische kosten.
- Stap 5
DCPA bezorgt de aangifte van jouw beroepsziekte aan Medex (Bestuur van de Medische Expertise) die een beslissing neemt over de erkenning van je beroepsziekte. AGODI of Ethias, afhankelijk van de instantie waarmee je departement of agentschap samenwerkt, brengt je vervolgens rechtstreeks op de hoogte van de beslissing.
Voor bijkomende vragen over je dossier kun je terecht bij AGODI of Ethias.
- Stap 6
Afhankelijk van de instantie waarmee je departement of agentschap samenwerkt, zal Medex of Ethias instaan voor de terugbetaling van je medische kosten (inclusief schade aan bril en/of prothese) en van eventueel gemaakte verplaatsingskosten om medische redenen.
Als je beroepsziekte is erkend, ontvang je van Medex of Ethias een brief met bijkomende informatie over het verder verloop en hoe je de medische kosten kan laten terugbetalen.
Voor bijkomende vragen over je medische kosten kun je terecht bij Medex of Ethias.
Hoe deeltijdse prestaties wegens beroepsziekte aanvragen?
Dit is dezelfde procedure als ‘aanvragen deeltijdse prestaties wegens een arbeidsongeval’. Lees op de webpagina over arbeidsongevallen hoe je dit doet.