Uitbetaling salaris december vanaf 2022
Sinds 2022 krijg je als personeelslid van de Vlaamse overheid je salaris van december op de laatste werkdag van december. Op deze webpagina vind je daarover alle concrete informatie.
Wat?
Tot 2022 kreeg je je salaris van december in januari van het daaropvolgende jaar uitbetaald. Dat was een historische besparingsregel, ingevoerd om de begrotingen van 1983 en 1984 te ontlasten.
De Vlaamse overheid draaide die besparingsmaatregel terug waardoor je je salaris van december ontvangt op de laatste werkdag van die maand.
Impact voor jou
Je ontvangt jouw salaris van december 2022 op 30 december 2022.
Je ontvangt in 2022 uitzonderlijk dertien maanden salaris (van december 2021 tot en met december 2022) voor een kalenderjaar.
Deze dertiende maand wordt aan een voordeliger tarief belast: Je salaris van december 2022 vind je in een speciale rubriek (vak 247 - bezoldigingen van de maand december (overheid) van jouw personenbelasting terug. Ook op je aanslagbiljet van de personenbelasting staat dit in een aparte rubriek bij afzonderlijk belastbaar inkomen.
Het Agentschap Overheidspersoneel (AgO) licht FOD Financiën proactief in over deze overgang.
Attest van de werkgever
Doe je een beroep op bepaalde premies of toelagen en wil je een werkgeversattest voor bepaalde organisaties of premies?
Het attest is beschikbaar in Vlimpers(opent in nieuw venster), via de tegel ‘Mijn gegevens’ > ‘Documenten’, samen met de fiscale fiche voor je belastingaangifte voor het inkomstenjaar 2022.