Werking van het Dienstencentrum Personeelsadministratie
Wil je meer weten over de werking van het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA)? Het DCPA beschikt over een team van dossierbehandelaars, ondersteund door experten in tweede lijn. Zo kun je rekenen op een professionele dienstverlening. De informatie op deze webpagina is relevant voor personeelsleden van de Vlaamse overheid die klant zijn van het DCPA.
Selfservice (‘nulde lijn’)
Via de Selfservice in Vlimpers(opent in nieuw venster) kunnen personeelsleden, managers en HR-professionals eenvoudig hun weg vinden naar hun personeelsgegevens en op een eenvoudige en snelle manier zelf veel regelen, zonder tussenkomst van het Dienstencentrum Personeelsadministratie.
Dossierbehandelaars (eerste lijn)
Het Dienstencentrum Personeelsadministratie is opgedeeld in 7 teams. Deze teams bedienen elk een aantal departementen en agentschappen. Zij zorgen voor de personeelsadministratie van A tot Z. Voor overheidsbrede thema's zoals welzijn, eretekens, woon-werkverkeer is er een apart team voor alle personeelsleden.
Elk team bestaat uit verschillende allround dossierbehandelaars, waarvan 1 of 2 ook de functie van coördinerend dossierbehandelaar opnemen. Er is telkens 1 teamleider, die ook accountmanager is.
Alle vragen van personeelsleden en HR-professionals komen automatisch terecht bij het juiste team van dossierbehandelaars. Zij garanderen een antwoord en stemmen dit eventueel intern af bij experten.
Experten (tweede lijn)
De teams van dossierbehandelaars behandelen de meeste vragen van personeelsleden zelf. Complexere of meer specifieke zaken worden besproken met de experten in de tweede lijn.
- Juridisch Kenniscentrum: juristen zorgen voor sociaal-juridisch advies, zoals nieuwe regelgeving en het VPS
- HR-technologie & Data: experten zorgen voor loonverwerking, fiscale en sociale verplichtingen, masterdata, security en rapportering