Gedaan met laden. U bevindt zich op: Van afvalbeleid naar grondstoffenbeleid bij Het Facilitair Bedrijf Nieuwsberichten

Van afvalbeleid naar grondstoffenbeleid bij Het Facilitair Bedrijf

Nieuwsbericht
17 juli 2023

Bij het Facilitair Bedrijf zijn ze naarstig bezig met het afvalbeleid, de focus ligt op de SDG’s en de 10 R’s: Refuse, Reduce, Redesign, Re-use, Repair, Refurbish, Remanufacture, Re-purpose, Recycle, Recover.

Maar hoe zet je dit om in de praktijk? Het Facilitair Bedrijf ontwierp hiervoor een programma, zo maken ze de evolutie van een afvalbeleid naar een grondstoffenbeleid. Laura De Pelsmaeker is Product Expert Grondstoffen bij Het Facilitair Bedrijf.

Zero waste kantooromgeving

Laura: “We willen bij Het Facilitair Bedrijf een positieve impact op mens en milieu. Het doel is om een afvalvrije kantooromgeving te creëren waar een efficiënte dienstverlening centraal staat. We focussen ons hierbij op gesloten materialenkringlopen, hergebruik, refurbishen en correcte recyclage.”

“We zetten in op de inkomende en uitgaande stromen: alle goederen die worden geleverd en het verpakkingsmateriaal dat dit met zich meebrengt. Als een grondstof ons gebouw verlaat denken we eerst na of het nog een tweede leven kan krijgen en of het gerefurbished kan worden. Hierbij denk ik aan textiel, meubilair, ICT-materiaal, klein kantoormateriaal.”

Een andere doelstelling is het creëren van gesloten materialenkringlopen. Dit proberen we te realiseren met de tissues, onze voedseloverschotten, koffiegruis.

Concrete stappen

Laura: “Ons grondstoffenprogramma is de basis om tot een afvalvrije kantooromgeving te komen. Daarmee gaan we voor beter sorteren, sensibiliseren, een daling van de totale afvalproductie en restafval.”

“Heel Het Facilitair Bedrijf zet zijn beste beentje voor: zo zetten we in op circulariteit binnen de raamovereenkomsten, is er een jaarlijkse voedselverliesmeting, controleren de facilitair gebouwverantwoordelijken de afvalinzameling, verkiezen we herbruikbaar materiaal.”

“Daarnaast lopen er een aantal testprojecten binnen het grondstoffenprogramma. Indien deze positief worden geëvalueerd trekken we ze door in al onze grote kantoorgebouwen.”

Ook jij kan helpen

Laura: “ Iedere gebouwgebruiker kan helpen door herbruikbaar materiaal te gebruiken zoals een drinkfles, koffiebeker, een bordje kiezen in plaats van een zakje, in het restaurant bewust eten opscheppen, ... Als gebouwgebruiker zou je correct moeten sorteren.”

“Het is onze taak is om de valkuilen of onduidelijkheden te detecteren en daarna te optimaliseren zodat sorteren zo makkelijk mogelijk wordt.

Zo merken we bijvoorbeeld op dat maar liefst 46% van het restafval eigenlijk keukenafval is. Om dit te voorkomen in de toekomst gaan we hierover nog gericht communiceren.

Meten is weten?

Laura: “Op maandelijkse basis volgen we de cijfers van onze afvalophaling op. Daarnaast monitoren we ook via de jaarlijkse voedselverliesmeting, en hebben er 4 sorteeranalyses plaatsgevonden te VAC Gent.”

“Om onze afvalcijfers te managen en te verbeteren hebben we doestellingen vooropgesteld. We willen een daling van onze totale hoeveelheid afvalproductie en een reductie van onze restafval ten aanzien van onze totale hoeveelheid afval. Dit doen we telkens door onze cijfers te vergelijken met het voorgaande jaar.”

“Ondanks een stijging in de bezetting met maar liefst 93% in 2022, hebben we wél een reductie gerealiseerd van 2,8% van onze totale hoeveelheid afval ten aanzien van 2021.”